
22/01/2021
Sputnik. Parazitul din spațiu
Acest horror science-fiction rusesc care a trecut ușor pe sub radar anul trecut pare să se desfășoare deasupra unei plase de siguranță întinsă de filme precum Alien (Ridley Scott), The Thing (John Carpenter) sau mai recentul Life (Daniel Espinosa).
Însă pare să cadă în ea (deși, în mod evident, regizorul Egor Abramenko și cei doi scenariști au luat în calcul această plonjare în plasa similarităților), pentru că Sputnik are îndrăzneala să aducă ceva nou în teren; nu se mulțumește să ia totul de-a gata din horrorul-SF hollywoodian. Există destul de multe întorsături de situație și schimbări de ritm (de un efect mai mult sau mai puțin surprinzător) care pun bazele unei semnificative diferențe.
Ca-n orice horror science-fiction care se respectă, povestea lui Sputnik începe în spațiu. În URSS-ul anului 1983, doi cosmonauți se întorc dintr-o misiune spațială. În capsula în care se află, par să aibă o discuție aparent banală – această discuție va fi foarte importantă pentru ceea ce va urma să se întâmple ulterior în film –, urmată aproape imediat de o mișcare fizică amenințătoare abia observată prin hublou.
După aterizarea mobilului în Kazahstan, un membru al echipajului are capul zdrobit în casca făcută ferfeniță, iar celălalt scuipă sânge împrejur. În doar opt minute, în urma aterizării, știm că asta e doar începutul unei situații foarte grave.
O tăietură de montaj exterior mai târziu, filmul ne-o face cunoscută pe Tatyana Klimova (Oksana Akinshina), acuzată de o comisie, într-un institut de cercetare psihologică din Moscova, de neglijență în urma tratării unui pacient. E recrutată imediat de colonelul Semiradov (Feodor Bondarchuk) și e asigurată că problemele ei sunt rezolvate dacă acceptă evaluarea cosmonautului supraviețuitor Konstantin Veshnyakov (Pyotr Fyodorov).
Între constângere și curiozitate (aici filmul face pentru prima oară deosebirea dintre ordin și invitație, considerând perioada și locul în care au loc evenimentele), Tatyana, doctor în neuropsihologie, e nevoită să accepte.
Urmează o serie de examinări și re-examinări, care pun serioase probleme de comunicare între observatorii institutului militar de analiză și cercetare sovietic, în camera unde este carantinat eroul cosmonaut Veshnyakov – altfel, purtătorul unei creaturi extratereste cu care începe, treptat, să facă front comun.
Interesant de remarcat este că Sputnik ar fi putut foarte bine să se întâmple și în zilele noastre. Deținea toate datele pentru a funcționa și astfel. Aveam o creatură extraterestră ce sălășluiește într-un om, clasica intenție de a fi folosită ca armă biologică, doctori și militari care gestionează cu stângăcie un caz nemaipomenit, măcelul și băile de sânge provocate după ce iese din izolare, forțe armate panicate, trăgând în ceva ce se mișcă mai repede decât gloanțele din armele lor automate, privirile uimite și resemnate în fața unei morți iminente etc.
Dar parazitul de un metru care se hrănește cu ființe umane are nevoie de altfel de context aici – mai exact, unul politic. Sputnik și-ar fi pierdut din eficiență dacă nu ar fi ales să critice brutal fosta Uniune Sovietică.
Se vorbește despre „eroi naționali”, „sacrificii supreme”, manipularea unor jurnale de televiziune, îndoctrinări și resemnări. Toate aceste aspecte (aparent nesemnificative, cel puțin pentru critica de film occidentală), alcătuiesc un raport cu probleme – unul care, conform epocii, subliniază gros incompetența și atitudini obtuze. Sputnik nu se oprește însă aici. După cum menționam mai sus, scenariul are o serie de surprize plăcute.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
Evaluările întreprinse de doctorul Tatyana Klimova scot la iveală situații neașteptate. Nimic nu e ceea ce pare, nici în ce-l privește pe cosmonautul supraviețuitor, nici în ce-l privește pe monstrul spațial ce și-a găsit gazda tocmai în el.
Legătura creată între ei – una care se întinde dincolo de bariere pur fizice – aduce în discuție destul de multe segmente narative care sunt întoarse plăcut pe dos. Sputnik excelează și la acest capitol, iar colonelul Semiradov are o contribuție importantă în asta.
În rigiditatea lui, dar și – paradoxal – în deschiderea spre inovație si noi perspective de întelegere personală, personajul e ca o bombă cu ceas. Pe de altă parte, Tatyana e rațională, empatică și optimistă, însă nu va fi scutită totalmente de consecințe.
După încă o demonstrație de forță a creaturii (de data asta pe o șosea plină de vehicule militare), filmul rezolvă, înspre final, problema parazitului agresiv într-un fel nu tocmai rezonabil – mai exact, într-o manieră destul de romanțioasă. Dar rămânem și rezonăm mereu cu Tatyana, vrem să trecem dincolo de sticla carantinei, să înțelegem ce se petrece exact acolo – și asta pentru că tactul și rigoarea ei nu vor aduce, în cele din urmă, decât dezastru.
Sputnik e un film care cere răbdare; o răbdare recompensată de twist-uri, schimbări de registru între personaje, a felului schimbător în care ajung să se raporteze unul la celălalt – în fine, un film care-și ia tot timpul, se construiește încet.
Interviu. La 27 de ani, românul Richard Abou Zaki este jurat la „Chefi la cuțite” și cel mai bun chef din Italia: „Am preparat un meniu de șase feluri pentru Regina Elisabeta”
La doar 27 de ani, în 2024, în cadrul galei dedicate excelenței în arta gastronomică de la Milano, Richard Abou Zaki a fost declarat cel mai bun chef din Italia. Asta după ce, la vârsta de 23 de ani a primit o stea Michelin pentru talentul său în bucătărie.
Ce faci în weekendul 18-20 aprilie 2025 în București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara
Deși în mini-vacanța de Paște majoritatea vor fi în familie sau în natură, sunt câteva evenimente care promit să-i atragă pe toți cei care vor totuși să iasă în oraș chiar și în acest weekend. Concert Zaibăr în București, party Berlin Nights în Cluj-Napoca, târg de Paște în Iași sau concert Alternosfera în Timișoara, ai de unde alege!
Nu se rezumă la sperieturi ieftine cu un monstru xenomorph care se izbește violent de un geam blindat, gata să-i sfâșie în bucăți pe-ăia care se uită cu ochi incerți la el. Sputnik e cât se poate de uman (ba mai trage subtil cu ochiul și la Solaris-ul lui Andrei Tarkovsky) și nu insultă inteligența – cel puțin! – rafinaților cunoscători ai genului.
Disponibil pe Amazon Prime Video.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this