Alexandru Dumitru, fondator Smarty App
04/01/2023
Smarty App: Cum vrea un român să facă taxiurile cool din nou
A fost o vreme când nu mai voiam să aud de taxiuri, în special de când aplicațiile de ride sharing, prin care poți chema o mașină cu șofer deja girat de alți clienți, mi-au permis să evadez din monopolul șoferilor-dumnezei ai companiilor de taxi, atât de diferiți de taximetrisul bun și sfătos jucat odinioară de Toma Caragiu în Singurătatea florilor, acel gen de film greu de văzut azi, dar de o frumusețe rară.
Din păcate, așa cum se întâmplă de obicei pe o piață cu oligopol, faptul că am rămas practic cu două aplicații mari și late de ride sharing - Uber și Bolt, după ieșirea FreeNow din România și tragerea pe linie moartă a Teleport, nu ajută defel. Iar atunci când vezi cât a ajuns să facă o cursă până la aeroport sau în centru, aproape că ajungi să te gândești din nou la taxi.
S-a parcurs ciclul complet, așadar. Poate nu e câtuși de puțin surprinzător că unul dintre fondatorii aplicațiilor de mobilitate din România, Alexandru Dumitru, unul dintre oamenii care au stat în spatele aplicației Clever Taxi acum mai bine de zece ani, vândută ulterior către mytaxi, în spatele căruia se afla Daimler, s-a gândit că e cazul să o apuce de la capăt, nu cu o aplicație de ride sharing, ci tot cu una de taximetrie. Însă adaptată la piața din 2022, care nu mai seamănă deloc cu cea din 2012.
Smarty App vrea, pe scurt, să facă din nou cool faptul de a chema și a merge cu un taxi. Cum suntem chiar vecini de birou, fix în Piața Victoriei, și cum am urmărit încă de la început această piață a mobilității alternative, am stat de vorbă într-o dimineață friguroasă de decembrie despre ce și-a pus în minte să facă echipa pe care a strâns-o acum. Am vrut să văd mai ales dacă are o vreo șansă în fața giganților multinaționali care domină piața de la noi. Dar și ce-l poate face pe un antreprenor să o ia de la capăt după un exit din care ar putea trăi liniștit fără să mai muncească vreodată.
Prima întrebare e mai personală: nu te-ai săturat de aplicații de mobilitate?
Alexandru: Nu, chiar nu m-am săturat. Ideea e că am descoperit că există în piață oportunitate în momentul ăsta pentru că a fost un jucător foarte mare care a plecat, a ales să părăsească România, și foarte mulți pasageri au ajuns să nu-și mai găsească mașină, să fie nevoiți să apeleze servicii cu tarife foarte mari. Din cauza asta oamenii sunt un pic nemulțumiți, pentru că le îngreunează transportul și viața zilnică.
Alexandru Dumitru crede că aplicația de mobilitate a viitorului apropiat nu se limitează la taxiuri sau ride sharing, ci acoperă toate modalitățile de transport, inclusiv cu trotinetele electrice
Ori, în contextul în care noi ne pricepem să facem aplicații pentru mobilitate și avem experiență din spate în așa ceva, ne-am gândit să punem skillurile la contribuție și să facem ceva pentru oameni.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Cred că cea mai interesantă și satisfăcătoare treabă pe care poți s-o faci este să-ți pui atuurile și priceperea în slujba oamenilor.
Tu ai avut o foarte mare experiență cu o aplicație pe care ai generat-o. Ce s-a schimbat între timp pe piața de mobilitate din România?
Așa este, am venit din spate cu prima aplicație de taxi din România care a apărut în 2012 - Clever Taxi, la momentul acela piața era absolut virgină, nici măcar nu exista ideea de aplicație de taxi. Nimeni nu se gândea că poți apăsa un buton pe mobil și să-ți vină o mașină în locul în care te găsești.
Cea mai mare teamă a candidaților la Cotroceni. 3 lucruri pe care ar trebui să le înțeleagă viitorul președinte al României despre droguri
Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor și se ascund în spatele unor răspunsuri vagi, deși susțin că înțeleg problema cu care se confruntă România.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
Piața între timp s-a schimbat destul de mult, s-a tehnologizat, să chemi un taxi de pe mobil a devenit un standard, nici nu se mai pune problema să fie asta o noutate.
Există însă în continuare o problemă pe piața de taxi, și anume plata cu cardul. În continuare, în deplasarea cu taxiul mai există problema de a nu putea plăti cu cardul prin intermediul aplicației, ca să decurgă călătoria în mod decent.
Aici intervenim noi cu o soluție, identificând cauza - șoferii obișnuiau să nu prefere plățile cu cardul pentru că își primeau banii foarte greu. În unele cazuri, banii pe care un pasager îi plătește cu cardul într-o călătorie cu taxiul pot ajunge în contul șoferului în două săptămâni.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Asta pune o piedică destul de mare în realizarea procesului de comandă. Noi am venit cu un sistem fintech (de digitalizare a plăților, n.r.) dezvoltat cu un procesator din România, prin care putem da șoferilor acces la banii pe care îi plătesc pasagerii în termen de 24-48 de ore - adică astăzi se realizează cursa și a doua zi, seara, șoferul își poate depune în contul personal banii de pe cursă. Asta îi ajută să nu mai aibă bariera de intrare în plățile digitale și să îi facă să accepte plăți cu cardul.
Este și unul din motivele pentru care pasagerii au ales să folosească ride sharing în ultimii ani pentru că în acest sistem chiar prin lege se specifică că toți șoferii acceptă plăți cu cardul, iar asta a creat o diferență destul de mare față de piața de taxi.
Noi credem că dacă n-ar exista diferența asta de tehnologie și de serviciu cu plata cu cardul, oamenii ar remarca că șoferii de taxi oferă un serviciu decent pentru că mașinile sunt bune, sunt noi, iar ei sunt profesioniști care cunosc foarte bine orașul în care se deplasează.
Nu poți da de un șofer începător care nu știe în cât timp să te ducă la destinație, care este cel mai scurt drum, pe unde să evite traficul și așa mai departe. Plus că în ultimii ani în presă au ieșit în evidență, ca întotdeauna, doar părțile negative ale taximetriei, chiar dacă ele aparțin unui procent mic ai șoferilor de taxi. Ca de obicei, elementele negative sunt cele care produc cel mai mare impact.
Putem spune însă că în acest moment soferii de taxi oferă o experiență bună inclusiv la plăți cu cardul și calitatea serviciului. Avem convingerea că în perioada următoare oamenii se vor orienta și către taxi pentru că, fie și în contextul crizei economice actuale, pentru că cei care au nevoie de acest serviciu pentru deplasarea în oraș caută un preț corect.
Ride sharing-ul a prins foarte mult și pentru că era avantajos financiar, dar acum s-a scumpit extrem de mult… Pe de altă parte, unul dintre elementele cheie pentru noi ca pasageri este că putem avea un rating al șoferilor. Poți face asta într-o aplicație de taxiuri care provin de la mai multe flote?
Este foarte important pentru sistemul acesta de rating al șoferilor - practic notele pe care pasagerii le dau mașinii și șoferului ne ajută să prioritizăm și să menținem calitatea sistemului. În momentul în care un șofer va avea mai multe ratinguri negative, îi putem pune niște penalități în așa fel încât dacă el nu-și îndreaptă comportamentul în cadrul sistemului și nu oferă un serviciu bun, să se poată ajunge până la scoaterea acestuia din sistem. E un lucru de bază pe care poți să-l faci pentru asigurarea calității sistemului.
Bineînțeles, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să-i găsești omului cursele și să poată ajunge la destinație. Al doilea lucru este să-i asiguri calitatea serviciului pe parcursul cursei și după cursă. De exemplu, dacă pasagerul și-a uitat ceva în mașină, important este ca el să aibă cu cine să discute, să poată da de șofer, iar aici intervenim noi ca intermediar. Deci și genul ăsta de rating al siguranței e important. Dacă știi că un șofer e problematic, dacă a mai avut reclamații înainte, poți alege în a-i da mai puține curse până își îndreaptă comportamentul.
Partea cu ratingul dat de pasager șoferului este foarte importantă. Mai există în sistem și opțiunea de rating pe care șoferii îl pot da pasagerilor, care ne asigură o altă calitate. Pentru că există două părți în tot businessul ăsta în care și șoferii și pasagerii ne sunt clienți, trebuie să menții un echilibru. Există și pasageri care fac probleme. Trebuie să existe un comportament civilizat și din partea lor.
O altă întrebare legată mai ales de modul în care vreți să umpleți acest gol: care sunt clienții pe care doriți să-i țintiți, și mă refer la partea de taximetrie, nu de clienți retail - companii cu flotă mare, medie, taximetriști individuali?
Noi ne adresăm tuturor taximetriștilor, în momentul acesta mergem direct spre taximetriști. Pe partea de șofer noi abordăm ambele componente - există șoferul și transportatorul la care este acesta angajat.
Și pentru transportator este important, pentru că își poate menține, cu ajutorul nostru, calitatea serviciilor, să bonuseze șoferul care realizează un serviciu calitativ, practic am realiza un parteneriat în 3.
Pentru că și transportatorii sunt prezenți la noi în sistem și își pot vedea cursele, banii încasați - cu card sau cash, unde a încasat șoferul, ce șofer din compania lor folosește serviciul nostru.
Am pus întrebarea asta pentru că este esențial pentru mine, ca client, să știu că găsesc mașini în platformă. Cât de repede credeți că vă puteți extinde? Pentru că piața e un pic diferită față de cea de acum zece ani.
E un pic diferită da, prin prisma faptului că serviciile de ride sharing s-au extins și sunt foarte folosite. Vrem să devenim în următorul an una dintre cele mai folosite aplicații de taxi din România și să ne extindem în toată țara. Suntem deja prezenți în majoritatea orașelor mari, oamenii plătesc și cu cardul și cu cash, avem inclusiv o opțiune care la momentul ăsta nu e foarte folosită dar care generează interes printre pasageri, este vorba de plata cu criptomonede. Dacă pasagerul deține criptomonede într-un portofel virtual poate alege să plătească taxiul cu ele, ceea ce e o premieră în țara noastră.
Totul se face transparent, șoferul încasează lei, noi încasăm partea de cripto, facem o conversie și pasagerul are practic o metodă de plată în plus pentru cursă.
Proprietarii de flote de mașini, dar și cei dispuși să investească în flote de trotinete electrice, pot folosi Smarty App pentru a-și monetiza investiția fără alte bătăi de cap
Ce cripto, de curiozitate?
Se poate plăti cu toate monedele importante, adică Bitcoin, Ethereum, Solana, Dash, Egold (mulți români îl au pentru că e un startup românesc), deci cu cele principale.
La partea de clienți, țintiți doar retail sau și companii care angajează pentru angajații lor?
Avem și serviciu de transport corporate, nu țintim doar clienți persoane fizice, oferim deja serviciul acesta în câteva orașe din România (Brașov, Sibiu, Iași), clienți mari din domenii precum horeca sau call centers.
Prin serviciul nostru companiile își pot gestiona costurile și să ofere angajaților un serviciu eficient și controlat. Asta este partea cea mai importantă pentru companii - anume să-și limiteze costurile cu transportul angajaților, lucru care se poate face doar dacă ai un tarif fix și știi exact cât va costa respectivul transport.
Privind un pic către viitor, pentru că mobilitatea nu cuprinde doar mașini. Ce vreți să faceți în această privință, pentru că toată lumea încearcă cu degetul diferite tehnologii.
În momentul acesta în piață există mai multe servicii de mobilitate urbană. Poți să te miști cu un taxi, cu o mașină de ride sharing, închiriezi o mașină electrică sau o trotinetă, dar nu există niciun loc unde să ai toate serviciile sub aceeași umbrelă. Ce există acum sunt în aplicații separate, pe platforme separate.
Noi vrem să fim un one stop shop în nevoia aceasta de mobilitate, să avem toate aceste servicii integrate într-o singură aplicație, de unde oamenii să-și poată alege, în funcție de nevoia de moment, ce metodă de transport li se potrivește.
Ăsta-i viitorul, iar SmartyApp în momentul acesta e conceput ca un „club de mobilitate” - îi spunem noi, pentru că atunci vei intra în aplicație, vei avea posibilitatea să participi activ la dezvoltarea rețelei de transport. Pentru că nu există doar taxi, taxi este componenta principală cu care am pornit, pentru că ea este acum cea mai folosită - nevoia de a avea o mașină cu șofer.
Dar în momentul în care utilizatorul va intra în acest club de mobilitate, va putea participa cu propriile dispozitive la extinderea rețelei. Adică își va putea pune o trotinetă pe stradă care să poată fi folosită prin intermediul aplicației, sau mașina personală, între anumite ore, dacă vrea să-i fie închiriată de către oameni. La fel și bicicleta. Din această închiriere noi vom lua o parte pe care o vom împărți cu oamenii care generează oferta respectivă.
Când se va întâmpla asta?
Este un pas viitor, tehnologia există, este un serviciu nelansat, trebuie să generăm întâi interes de transport zilnic cu mașini personale, urmând ca în viitoarea dezvoltare să avem și serviciile acestea în care oamenii își pun pe stradă dispozitivele pentru ceilalți.
Deși a pornit la drum cu flote de taxiuri, Alexandru Dumitru vrea ca foarte curând orașele mari din România să fie împânzite de trotinete Smarty App, inclusiv din flote ale unor investitori privați, pe care le va include într-un sistem special de închiriere
Există într-adevăr trotinete și mașini electrice în alte aplicații, dar ce vrem să facem noi este ca, pe lângă orașele mari unde sunt foarte mulți oameni care pot participa la extinderea acestei rețele, să ne extindem și în orașele mici unde pentru jucătorii mari din piață care oferă trotinete și biciclete nu e rentabil, pentru că nu e multă cerere.
Pentru noi orașele mici sunt avantajoase pentru că ar fi costuri mici și o dezvoltare de la sine.
De ce ar trece cineva la SmartyApp, de la alte aplicații?
Dacă vii de la ride sharing, poți alege SmartyApp pentru că prețurile la taxi sunt fixe, iar serviciile sunt foarte bune în momentul ăsta. Apoi, dacă folosești altă aplicație, la noi poți folosi plata cu cardul și cu monede cripto și asigurăm pasagerii că oferim cel mai calitativ serviciu posibil pe partea de transport cu taxi. Practic suntem stratul de încredere care lipsește de prea multe ori atunci când comanzi un taxi.
Care-s planurile pe viitor? Doar România?
În momentul acesta ne concentrăm pe România. Vrem să extindem serviciul și să fie disponibil în toată România, pe viitor luând în considerare și extinderea în Europa. Acestea sunt planurile.
În plus, vrem să mergem și spre investitori care să ni se alăture, să ne vadă viziunea și unde vrem să ne îndreptăm din punct de vedere financiar.
Poți folosi aplicația de taxi Smarty App, disponibilă atât pentru telefoanele cu Android, cât și pentru cele cu iOS (iPhone si iPad) pentru a comanda un taxi în București, cât și un taxi în Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Sibiu, Constanța, Oradea, Timișoara, Craiova, Târgu-Mureș, Suceava și în restul orașelor mari din România.
Nu știu cât succes va reuși să aibă echipa lui Alexandru Dumitru pe o piață deja dominată de aplicațiile de ride sharing. Mai ales în primele luni, până se populează sistemul cu mașini (și clienți), nu le va fi deloc ușor.
Știu însă că singura modalitate de a crește nivelul serviciilor de taximetrie este un sistem integrat de rating și plăți. Și că viitorul mobilității nu stă în mașini proprietate personală care zac 99% din timp într-o parcare, ci sunt puse la muncă în folosul proprietarului - e una dintre căile principale prin care orașele noastre vor fi degrevate treptat de traficul infernal de azi - mai puține mașini, folosite mult mai des.
Din acest punct de vedere, ce încearcă să facă românii de la Smarty App mi se pare foarte interesant. Și cu bătaie lungă. Unde vor fi peste alți zece ani, rămâne de văzut.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this