Elena Udrea, într-o imagine menită să-i aducă voturi.
09/12/2016
Șapte gafe de comunicare din campania electorală
Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie – deși săracă în idei politice și dezbateri adevărate – a servit și câteva momente memorabile.
Cele mai multe dintre acestea au avut drept protagoniști politicieni cu vechime, dornici să se reinventeze în fața electoratului, în timp ce unele au fost, pur și simplu, greșeli de comunicare.
PressOne a selectat șapte momente de campanie despre care, probabil, se va mai vorbi și după alegeri.
„Predica” lui Teodorovici
Candidat al PSD Tulcea pentru Senat, fostul ministru al Finanțelor Eugen Teodorovici a „furat startul” campaniei electorale.
Duminică, 30 octombrie, el a mers la biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Niculițel, unde a fost rugat inclusiv să le vorbească enoriașilor.
În descrierea imaginii postate ulterior pe Facebook, Teodorovici a scris:
„În popor se spune că duminica este lăsată de la Dumnezeu. Am ales să închin ziua de astăzi în primul rând sufletului, apoi veseliei.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Mi-a făcut plăcere să particip în această dimineață, alături de Horia Teodorescu, președintele Consiliului Județean Tulcea, și de oameni inimoși, la slujba de la Biserica «Sf. Cuv. Parascheva» din comuna Niculițel.
Cum îi stă bine românului, după slujbă am trecut la cele laice: am participat la «Sărbătoarea Viei și Vinului Niculițel», unde m-am întâlnit din nou cu localnicii, oameni minunați, cu nevoi și cu speranțe!
Îndrăznește să crezi în România!”.
Pe tine te-au chinuit cu Eminescu în școală?
"Elevilor ar trebui să li se explice că geniul e cel mai de încredere prieten al nostru".
Femeia în rochie albastră
„Pe la ora 5 a dimineții zilei de 14, totul părea că se terminase. Într-o liniște sinistră, cu soarele care tocmai începea să răsară în ochi, dinspre Piața Victoriei, într-un uruit înfiorător (care s-a transformat în tropăit grotesc), o umbră hidoasă se apropia constant, într-un crescendo tensionat. Erau primele grupe de mineri care ocupau Piața Universității.”
Parabola duminicii în care Eugen Teodorovici le-a vorbit credincioșilor din Niculițel a fost „Bogatul nemilostiv și săracul Lazăr”.
Gorghiu se întoarce…
În 9 noiembrie, cu doar două zile înainte de începerea oficială a campaniei electorale, pe pagina de Facebook a președintelui PNL, Alina Gorghiu, a fost postat un videoclip care a strâns până acum peste 700.000 de vizualizări.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
„Știți clipul cu mine în campania door to door, când îmi răspunde un copil? Sigur că-l știți (mulțumesc pentru promovare, PSD). Eh, a fost atât de bun, că l-am reeditat. Acum mi-a și deschis. #casanuitifuresandvisul#candmamanueacasa„
În campania pentru alegerile locale, un copil refuza să îi deschidă Alinei Gorghiu – care i se prezenta, în fața ușii închise, drept „deputatul său de colegiu”.
Acum, liberalii au prezentat un scenariu diferit. În noul videoclip, Gorghiu îl „amenință” pe copil să îi deschidă ușa, iar cel mic se conformează, după îndemnuri precum: „Dacă nu deschizi, Dragnea îți va fura sandvișul” sau „Ponta o să-ți copieze tema”.
… atârnând de Leon Dănăilă
O altă ipostază pentru care Alina Gorghiu a fost ironizată este fotografia în care apare alături de academicianul Leon Dănăilă, neurochirurg în vârstă de 83 de ani.
Vorba unui jurnalist de pe Facebok: Să se precizeze care sunt mâinile ei și care sunt ale lui…
„Puii de răzeși din Tanzania”, invenția PRU
Spre finalul campaniei electorale, mai multe partide au postat pe propriile pagini de Facebook diverse videoclipuri prin care îndeamnă alegătorii să iasă la vot.
Unele au fost penibile sau greu de înțeles.
Partidul România Unită (PRU), condus de Bogdan Diaconu, le-a propus alegătorilor un videoclip de 22 de secunde în care apar mai mulți copii africani.
Pe fundal, o voce de bărbat repetă obsesiv: „PRU! PRU!”. Copiii, se presupune, ar trebui să recite același lucru.
„Puii de răzeși din Tanzania s-au hotărât! Votează PiRiU!”, s-a fălit Diaconu.
Filmulețul horror de la USR
Un videoclip improvizat a avut și Uniunea Salvați România (USR), care a venit cu o abordare horror a scenariului în care PSD ar câștiga alegerile.
„Veniți la vot! Şi spuneți tuturor cunoscuţilor că e momentul să nu mai stea deoparte. Altfel, vom trăi cu toții cel mai nou horror românesc. Distribuie dacă îţi pasă”, a scris Nicușor Dan pe contul său de Facebook.
Mai mulți comentatori s-au arătat dezamăgiți, precizând că „așteptau mai mult” de la USR.
Udrea, cu pistolul
Cea mai inedită campanie a fost a Elenei Udrea: ea s-a filmat în mai multe rânduri criticând politicieni de sex masculin – aceasta fiind și ideea din spatele sloganului său, „O femeie cât 10 bărbați”.
Udrea a continuat stilul campaniei pentru alegerile prezidențiale din 2014, când a sărit cu parașuta: de această dată, a tras cu pistolul.
„Într-o campanie atât de plictisitoare şi lipsită de zvâc (aşa cum a vrut-o Sistemul), cred că e bine să mai şi glumim. Clipul e un pamflet. Dincolo de toate, nu uitaţi să votaţi Elena Udrea, poziţia 30 pe lista pentru Camera Deputaţilor din Bucureşti”, a scris Udrea în descrierea videoclipului.
Tăriceanu, cu Arcul
Deși nu a fost etichetat drept pamflet, clipul postat de șeful ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, a fost distribuit mai ales pentru potențialul său umoristic.
Scenariul este cât se poate de simplu: fostul premier este filmat în vreme ce se plimbă prin zona Arcului de Triumf din Capitală, unde zărește o femeie care își pierde ceea ce pare a fi fluturașul de salariu.
Prompt, Tăriceanu ridică fluturașul, i-l oferă femeii, apoi rostește triumfător în fața camerei:
„Am reușit ca prim-ministru și o să reușesc din nou!”.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this