REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Alex Govoreanu și Claudiu Petria (în stânga imaginii, așezați) au deja la activ mai multe start-up-uri de succes.

România redescoperită în joacă

Un grup de tineri cu telefoanele în mâini s-a oprit în fața Muzeului Național de Istorie din București și caută febril să descifreze un cod ascuns printre literele plăcii de la intrare.

Unul dintre ei chiuie de bucurie: aplicația de pe mobil tocmai i-a acceptat codul și l-a trimis spre următorul indiciu de pe traseu.

Tânărul se uită atent în jur pentru a descoperi indiciul, îl vede vizavi, pe fațada Palatului CEC, apoi pornește rapid spre următoarea etapă, aflată undeva pe strada Stavropoleos.

Cam așa se desfășoară un quest, adică o tură de explorare din Questo − aplicație pentru iOS lansată în 2017 de o echipă din România (disponibilă și în Google Play Store).

Peste 60.000 de oameni au descărcat-o, iar peste 35.000 dintre ei au parcurs cel puțin un quest, fie în România, fie în cele câteva orașe din afara țării care sunt incluse în aplicație.

Deocamdată, Questo este unica dintre primele 200 de aplicații de travel pentru iOS care te face să descoperi un oraș prin ochii localnicilor, în joacă.

Iar potențialul este uriaș: cu puțină atenție, poate ajunge un fel de Airbnb pentru ghizii locali, fiind profitabilă pentru cei ce știu secretele unui oraș, nu doar obiectivele turistice principale.

De la aplicații la joaca de-a călătoria

Majoritatea aplicațiilor de travel pentru mobil te ajută să găsești cazare (Booking, Airbnb), să închiriezi o mașină (Uber, Taxify), să cumperi bilete de avion (Momondo, eSky) ori să descoperi principalele atracții ale unui oraș (Google Trips, ghidul Michelin, TripAdvisor).

Dar călătorii nu mai doresc doar sejururi prin companiile tradiționale sau explorări pe cont propriu, ci în primul rând experiențe.

Aici, platforme precum Airbnb Experiences, Klook sau GetYourGuide te ajută să iei legătura cu ghizii locali și să descoperi tot felul de nebunii: itinerarii secrete, experiențe culinare, povești de mult uitate ș.a.m.d.

Platformele de mai sus au fost evaluate la peste un miliard de dolari, pentru că îi pun pe călători în contact direct cu localnicii, fără a mai trece printr-o agenție de turism.

Aceste experiențe necesită însă prezența unui ghid în carne și oase, sunt limitate în timp și nu pot fi continuate dacă, de exemplu, vremea se strică.

Aici intervin românii de la Questo.

Ce e Questo și cât de departe poate ajunge

Aplicația este creația unei echipe de tineri antreprenori români care tocmai și-a mutat sediul în pitorescul cartier evreiesc din București.

Alex Govoreanu, un sibian de 30 de ani, și Claudiu Petria, un vâlcean de 34 de ani, au fondat Questo în urmă cu doi ani, după o experiență aparte trăită în Italia: la recomandarea unei gazde, descoperiseră o pizzerie incredibilă, unde mâncau doar localnicii, departe de traseele turistice bătătorite.

Au visat atunci să creeze o aplicație care să-i ajute pe turiști să ajungă în spații secrete ale orașelor și să-i lege afectiv de ceea ce văd, ajutându-i totodată și pe localnici să profite de pe urma „exploratorilor”.

Joaca se face în cuplu sau în grup, însă totdeauna în aer liber.

Cum îți poți redescoperi în joacă propriul oraș

Questo este undeva la mijloc între un joc și o aplicație de călătorii: te duce pe trasee unde poți regăsi restaurante și alte destinații preferate de localnici, și o face prin intermediul unor scenarii în care te implică direct.

În plus, te ajută să descoperi o mulțime de povești puțin știute despre propriul oraș.

Îți alegi unul dintre quest-uri, de exemplu cel în care cauți o comoară în centrul vechi al orașului, iar pe traseu, avansezi pe măsură ce găsești indiciile: statui, denumiri de străzi sau coduri în inscripțiile publice.

Din fericire, nu ești obligat să stai cu ochii-n telefon; îl folosești doar când ajungi în punctul indicat. În plus, fiecare indiciu găsit te răsplătește cu o poveste interesantă a locului respectiv.

La finalul unei ture de peste o oră de mers pe jos, rămâi nu doar cu satisfacția descoperirii, ci și cu sentimentul că ai făcut parte dintr-o poveste. Dacă te mai țin picioarele, poți începe încă o tură; iar dacă vremea se strică, o poți continua a doua zi.

Utilizatorii sub 40 de ani sunt interesați mai ales de quest-uri tematice: de exemplu, în toamna anului trecut, sute de oameni au jucat în aceeași zi o poveste a Bucureștiului bântuit, fapt care a atras atenția televiziunilor centrale.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Spre surprinderea creatorilor, Questo este benefică pentru cupluri. Fetele sunt cele care inițiază, de obicei, aventurile. 70% dintre bărbații care participă la misiuni sunt deseori „târâți” de iubite, apoi se implică după primele două-trei indicii găsite.

Este, practic, un mod de a te juca în cuplu și în aer liber, adică exact opusul a ceea ce fac, în general, jocurile de pe computer sau mobil.

Quest-ul „Bucureștiul bântuit” a scos sute de oameni din case și i-a trimis să caute fantome și clădiri cu povești lugubre.

Viitorul explorărilor urbane ține de gamificare

Gamificarea este un concept aplicat în foarte multe industrii și presupune transformarea unei activități oarecare într-un joc. Brusc, activitatea devine interesantă, pentru că joaca ne atrage și ne implică emoțional.

Substratul social este esențial pentru succes, pentru că jucătorii parcurg misiunile în cuplu sau în grup și concurează între ei. De altfel, câteva dintre cele mai de succes jocuri ale ultimilor ani (Pokemon Go, Fortnite) au o puternică componentă socială.

Explorarea unui oraș în joacă este mult mai interesantă decât un tur ghidat în care ni se umplu urechile cu informații pe care le uităm după câteva secunde. Iar aici, cei de la Questo par a fi dat de un filon de aur.

Multe dintre traseele propuse de aplicația lor sunt gratuite, în special cele elaborate împreună cu anumite branduri sau muzee.

Dar altele sunt contra cost, iar sumele sunt de ordinul zecilor de lei, similar cu o ieșire la film − cu diferența că la un telefon se pot juca până la 5 persoane.

Pentru că mii și zeci de mii de jucători cumpără aceste trasee, potențialul Questo este uriaș. În plus, creatorii de quest-uri sunt răsplătiți cu o parte din încasările tururilor elaborate de ei.

Este nevoie de câteva zile sau săptămâni de muncă pentru a dezvolta o poveste din care ulterior să încasezi comisioane la nesfârșit, fapt care atrage din ce în ce mai mulți ghizi și scriitori locali din afara țării.

Printre altele, poți trăi o poveste de dragoste în Paris, explora „îngerii și demonii” lui Dan Brown în Roma, prinde spioni în Rotterdam sau găsi o carte interzisă în Londra medievală.

Iar aici, platforma Questo devine extrem de interesantă pentru creatorii de conținut: spre deosebire de YouTube, care necesită cunoștințe de editare video și investiții în aparatură, sau de scrierea de cărți, din care cu greu te poți întreține, crearea unei povești-joc în lumea Questo îți permite să atingi un public mult mai larg, de ordinul miilor și zecilor de mii de jucători.

În plus, este un element de diferențiere major față de alte aplicații care folosesc conținut generat de utilizatori − gratuit, dar de calitate inferioară.

Deocamdată, trebuie să iei legătura cu creatorii Questo pentru a intra în comunitate, dar lucrurile se desfășoară cu rapiditate, pentru că proprietarii vor ca aplicația să atingă marile orașe de pe toate continentele în cel mai scurt timp posibil.

Momentan, scenariile sunt în format text și imagine, dar ne putem aștepta să treacă și la elemente de realitate augmentată.

Dacă cei de la Questo vor ști să crească rapid o comunitate de calitate, vom auzi foarte curând despre aplicația lor în știrile internaționale de business.

Cauți ceasul aurit, iar apoi găsești indiciul dorit pe biserica din dreapta – așa funcționează misiunile Questo.

Alte aplicații care îți permit să descoperi orașele lumii prin ochii localnicilor

Dacă explorarea în joacă nu vă atrage, există aplicații prin care puteți afla informații mai puțin știute despre propriul oraș sau despre locurile vizitate:

izi.Travel − probabil cea mai mare platformă de tururi ghidate audio. Sunt create de localnici, majoritatea gratuite, fapt ce le afectează uneori calitatea.

Dar poți descoperi povești detaliate despre cartierele orașului propriu, despre muzee și exponatele lor sau chiar itinerarii culinare recomandate, departe de zonele turistice obișnuite. Creatorii nu sunt însă răsplătiți financiar pentru eforturile lor.

PocketGuide − aplicație cu recomandări audio create de ghizi locali, disponibile contra cost. În general, costă circa 10 euro fiecare și sunt expuse în modul clasic, ca și când ai fi însoțit de un ghid personal.

EatWith − aplicație care te pune în contact direct cu localnici care îți oferă experiențe culinare. Vrei să mănânci spaghete cu o familie de italieni, la ei acasă? Vrei să guști din mâncărurile unei bunici din Paris?

Nicio problemă, aplicația îți permite să-ți rezervi un loc la masă, pentru o experiență 100% autentică. Nu au încă recomandări din România, din păcate, dar oricine poate adăuga o astfel de experiență pe care o face la el acasă.

Klook și GetYourGuide − aceste două aplicații fac același lucru: îți permit să închiriezi un ghid uman pentru tot felul de itinerarii tradiționale sau ieșite din comun. Funcționează și ca platforme de vânzare pentru tururi virtuale.

În fine, dacă ai rămas fără baterie la telefon (unul dintre neajunsurile majore ale aplicațiilor de mai sus), poți folosi oricând a doua ediție a Ghidului Verde Michelin pentru România, care tocmai a apărut pe piață. E pe hârtie, e plin de povești și nu-și epuizează energia niciodată.

Dar viitorul călătoriilor aparține, în mod cert, tehnologiilor mobile.

Va veni și ziua în care un quest prin orașul pe care credeam că-l știm din copilărie se va transforma într-o poveste care combină un scenariu de acțiune, realitatea augmentată și rețelele de socializare, într-o singură și puternică experiență.

Judecând după indicii, e chiar aici, după colț.

Dacă vedeți grupuri de tineri care explorează orașul cu telefonul în mână, probabil folosesc Questo.
Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios