30/05/2017
Războiul cookie-urilor și victimele colaterale
Felul în care ne informăm pe internet se va modifica de anul viitor, laolaltă cu modalitatea prin care patronii presei online își obțin veniturile. Și asta fiindcă vor intra în vigoare noi reglementări europene privind expunerea cititorului la mirajul reclamelor personalizate.
Era cookie-urilor se apropie de sfârșit.
În mai 2018, Comisia Europeană va introduce, ca fiind obligatorie, o nouă variantă a Directivei e-Privacy. În vigoare din 2002, această Directivă e considerată complet depășită.
Comisia intenționează să pună capăt inflației de cookies. Așa cum am explicat într-un articol anterior, un cookie este un fișier minuscul care se instalează pe hard-ul calculatorului după ce ai accesat un site.
Acționează ca un spion cu o misiune încifrată, adunând un anume tip de informație despre tine, utilizatorul. Unele cookies colectează numele, altele stochează timpul petrecut pe un site, altele îți urmăresc traseul de navigare șamd.
În actuala situație, informațiile colectate de cookies duc la țintirea fiecăruia dintre noi prin mesaje comerciale personalizate. Nimeni nu controlează ce se întâmplă cu aceste informații și în mâinile cui ajung.
De anul viitor, un cetățean al UE va avea dreptul, potrivit noii Directive, să aleagă dintre mai multe niveluri de protecție a datelor sale personale. El va decide ce informații despre sine va oferi proprietarilor site-urilor pe care le accesează.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Protejând cetățeanul de potențiale abuzuri, Directiva „anti-cookies” va afecta însă presa online.
Proprietarii de presă din Vestul Europei se tem că noile reglementări vor lovi în produsele serioase, care vând reclamă de tip personalizat pentru a-și asigura independența editorială.
La începutul acestei săptămâni, un sindicat din Franța − Syndicat de la Presse Quotidienne Nationale (SPQN), împreună cu marile publicații germane Der Spiegel și Frankfurter Allgemeine Zeitung, GEDI Gruppo Editoriale (care deține cotidianul italian La Repubblica) și trustul britanic Telegraph au adresat Parlamentului și Comisiei Europene o cerere de revizuire a Directivei, astfel încât să nu le fie afectate afacerile.
Apă și talpă. Să alergi toată Via Transilvanica. Și să rămâi în viață.
Aceasta este povestea unui documentar de lung metraj care tocmai a intrat în cinematografe. Filmul e un must see, nu doar de către pasionații de alergare sau fanii Via Transilvanica. Este pur și simplu un film onest, dinamic, care conține fascinante felii de viață. E genul de film care pare prea scurt. Când se termină simți că ai fi vrut să mai vezi.
Reportaj: Minerii care sting lumina. De ce s-au bătut oamenii din Valea Jiului pe slujbele din subteran
325 de posturi au fost aruncate pe piață la începutul lunii septembrie 2024 și candidații s-au înghesuit să-și depună dosarele. Paradoxul închiderii minelor din Valea Jiului e că e nevoie de oameni în subteran.
„Primirea datelor cu caracter anonim permite redacțiilor să cunoască mai bine centrele de interes ale fiecărui cititor și să dezvolte oferte cu conținuturi adaptate.”
Fragment din scrisoarea deschisă adresată Parlamentului European
Editorii se tem că limitarea accesului la datele privind comportamentul online al cititorilor îi va favoriza pe marii jucători − Google News, Facebook, Yahoo, Apple News, MSN (Microsoft) sau Amazon Alexa, care funcționează deja ca intermediari între cetățeni și publicațiile ce produc conținut original.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Potrivit ultimului raport realizat de Reuters, 51% dintre persoanele consultate au declarat că sursa lor zilnică de informare sunt rețelele de socializare.
Din această majoritate, cei din categoria 18-24 de ani sunt cel mai puțin capabili să identifice sursa primară a știrii, adică site-ul de pe care informația a ajuns peste tot.
Interesant, în acest context, este faptul că persoanele care se informează din mediul online par să își dorească revenirea la un gen de presă mai… tradițională, în care reclama să fie bine delimitată de conținutul editorial și unde caracteristicile personale să nu le fie folosite în scopuri de business.
Asta indică raportul din 2017 al Page Fair despre folosirea Adblock (progrămelul care blochează bannerele și publicitățile de pe site-uri).
Potrivit acestui raport, reclama „băgată pe gât”, fie ea agresivă sau discretă, este tot mai ineficientă: circa 615 milioane de PC-uri, laptopuri și telefoane, adică aproximativ 11% din utilizatorii de internet, aveau instalată în 2016 această barieră împotriva reclamelor nedorite.
Gradul de folosire a Adblock a crescut cu 30% doar în 2016.
Revenind la noua Directivă europeană, aceasta prevede și intrarea în faza de testare, peste o lună, a unui filtru anti-spam. Se numește Ads.txt și a fost lansat în urmă cu două săptămâni la un simpozion organizat la New York de Interactive Advertising Bureau (IAB).
Ads.txt va indexa vânzătorii autorizați din mediul online. Odată instalat pe un site, îl va scana pentru a identifica dacă există anunțuri false − oferte la produse neconforme sau de o calitate îndoielnică.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this