REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Răniți, dar eroi. Boka și Nemecsek în ecranizarea romanului „Băieții de pe strada Pál”

Războaie mari, războinici mici

Cumva, săptămâna asta, câteva filme au alunecat spre același numitor comun, al războaielor mici sau mari, dar fără legătură cu cel de dincolo de camerele noastre de frumoasă izolare. 

„Băieții de pe strada Pál” (1968)

Dintre resursele care au început să circule online ca variante de a înlocui cinematecile acum absente, cele aproape 40 de filme oferite de Arhiva Maghiară de Film te ajută să te reîntâlnești cu câteva dintre titlurile mai vechi ale lui Istvan Szábo („Dragă Emma, dulce Böbe”, „Colonelul Redl”), Miklós Jancsó („Sărmanii flăcăi”), Zoltán Fábri („Familia Tót”, „Profesorul Hannibal”), sau ale Mártei Mészáros („Jurnal pentru iubirile mele”, „Jurnal pentru copiii mei”, „Jurnal pentru mama și tata”), și chiar cu pelicule de la începuturi, ca „Omul de aur” al viitorului Sir Sándor Korda.

Între ele, marele război al puștanilor din cartierul budapestan Józsefváros și adolescentinele lor societăți secrete de mestecători de mastic, are aerul unei povești mult mai mari decât pare. Filmul lui Zoltán Fábri e adaptarea romanului cu și pentru tineri, lansat la începutul secolului trecut, de Ferenc Molnár, unul dintre cei mai cunoscuți scriitori maghiari. Atât de cunoscut, încât „Băieții de pe strada Pál” a fost ecranizat de mai multe ori, și nu numai în Ungaria, iar grupul statuar care reproduce scena în care tăcuții frați Pásztor îi fură bilele săracului Ernő Nemecsek a devenit unul dintre monumentele cele mai vizitate din Budapesta.

Fără să trădeze publicul-țintă al romanului, filmul lui Fábri e o joacă serioasă, nu numai de-a războiul, ci și de-a memoria, și te poartă nostalgic, prin minuțiozitatea decorurilor și a costumelor, într-o lume dispărută demult.

Ca-ntr-o intersecție miniaturală dintre „Poveste din cartierul din Vest” și „Găștile din New York”, Boka, proaspăt-ales președintele grupului de elevi care se joacă pe terenul liber dintr-o curte cu lemne, ajutat de micuțul Nemecsek și de rebelul Csónakos, organizează apărarea în fața grupării Cămășilor Roșii, care plănuiește un scurt război de cucerire.

Trădarea unui coleg și problemele întâmpinate de societatea secretă din care face parte Nemecsek transformă un simplu film de aventuri pentru copii în echivalentul unui thriller cu umor, cu un final impresionant. 

„Farul haosului” (1983)

Cu apariția sa prelungă, încheiată cu barba neglijentă și părul vâlvoi, Sterling Hayden, figură tragică a cinemaului american de după război, pare agățat de cheiurile de sub citadela Besançon ca un Ahab hipiot, care a luat o lungă bahică pauză de la viață. O viață pe care și-ar fi dorit-o mulți, poate, mai ales înainte de izolare.

Bine cunoscut pentru rolurile sale din „Jungla de asfalt” (1950), „Johnny Guitar” (1954), „Jaf la hipodrom” (1956) sau „Dr. Strangelove” (1964), Hayden e urmărit, până la finalul vieții sale, de vină, de momentul în care, în fața comisiei de investigare a atitudinilor anti-americane, s-a dezis de simpatiile sale comuniste și oferit nume de persoane care ar fi putut intra în vizorul vânătorilor de vrăjitoare.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Când e întâlnit de Manfred Blank și Wolf-Eckart Bühler (ultimul va semna și o adaptare a autobiografiei actorului), Sterling Hayden e la capătul puterilor și, pe puntea vasului său, pune în scenă un spectacol înfricoșător, în care semnatarii documentarului decid să intervină minimal. Suferința se conturează aproape nestingherită, înecată în droguri și alcool, într-unul dintre cele mai memorabile documentare-portret la care aveți acces, în perioada asta, prin Mubi.

„Ce facem în umbră” (2019-)

În 2014, Jermaine Clement și Taika Waititi se jucau, cu mare succes, de-a vampirii eșuați în secolul 21, care acceptă să devină subiecții unui documentar despre încercările lor monstruoase într-o lume care i-a depășit.

„Tribulațiile unor vampiri moderni” avea tot ce îi trebuia unei comedii horror. Recicla tipologii de monștri și conflicte prăfuite și le „rezolva” în lumea post-„Twilight” sau „True Blood”, când colții oribililor sugători de sânge nu mai sperie nici copiii de țâță.

Transformată anul trecut cu serialul „Ce facem în umbră”, al cărui al doilea sezon va fi lansat de HBO săptămâna viitoare, documentarea comică a vampirilor a trecut printr-o serie de transformări mai mult sau mai puțin necesare.

Gașca inițială s-a schimbat cu totul, chiar dacă și-a păstrat ceva din medievalismul și balcanismul anterioare. Vampirița Nadja aduce o parte feminină mai consistentă decât în lungmetrajul inițial, în timp ce inventarea vampirului energetic și a rivalului său, vampirul emoțional, sunt cireșele de pe tort, mai ales pentru cei care au privit cu ochi nu tocmai buni francizarea.

Curtiz” (2018)

După câteva festivaluri, s-a rostogolit până pe Netflix pelicula parte biografică, parte romanță cu sirop de zmeură „Curtiz”, care ar fi trebuit să redea imaginea celebrului regizor de origine maghiară, rămas în istorie cu „Casablanca”. 

Construită de debutantul Tamás Yvan Topolánszky tocmai în jurul producției celui mai cunoscut film al lui Michael Curtiz, pelicula reușește să facă dintr-o viață cu adevărat spectaculoasă o plictiseală de zile mari, dar trasă în alb și negru, ca să ascundă puținătatea gândurilor.

În varianta lui Topolánszky, Curtiz e definit de două probleme: 1. cum să reziste presiunilor producătorilor care-și doresc să devieze filmul spre propaganda pro-război; 2. cum să își salveze sora din Europa ocupată de naziști și să-și spele păcatele față de fiica pe care a părăsit-o cu mulți ani în urmă.

Rezolvările sunt străvezii pentru ambele, iar, cu excepția unei ciocniri între regizor și Conrad Veidt (interpretul maiorului Heinrich Strasser), „Curtiz” rămâne o mini-Wikipedia mișcătoare, care se mai și crede amuzantă din când în când. „Don’t play it again, Sam!

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios