Foto: Arhiva personală

QuHarrison Terry: „Metaversul e următoarea evoluție a internetului”

În plin colaps al universului crypto este greu să te mai uiți la fel spre viitorul predicat de tot felul de guru în tehnologie în ultimii ani: un univers online descentralizat, în care utilizatorii preiau puterea și trec apoi pragul metaversului spre noi și noi experiențe imposibil de anticipat azi.

Totuși, zilele acestea a picat și bursa clasică, însă nimeni nu se gândește că totul e doar un joc sau o modă, pentru că bursa însăși reflectă – într-o măsură mai mare sau mai mică – starea economiei reale. Orice prăbușire este, în fond, o ajustare la realitățile economiei. Sunt destui optimiști cu privire la persistența și realitatea noilor tehnologii, în special a metaversului, iar QuHarrison Terry este unul dintre ei.

QuHarrison este unul dintre oamenii capabili să explice pe înțelesul maselor termeni încă exotici precum metavers, blockchain, NFT și crypto, și a făcut-o deja în mai multe cărți primite foarte bine în SUA. De ani de zile ajută creatorii de conținut să-și monetizeze arta, dar și să-și crească rapid comunități stabile în mediul online.

Așa că am stat de vorbă cu el și am încercat să aflu ce viitor mai au aceste buzzwords cu care am fost bombardați în ultimii ani și, mai ales, dacă vorbim doar de o modă trecătoare sau vom rămâne cu ceva din ruinele acestei bule tehnologice.

QuHarrison Terry este doar unul dintre speakerii care vor veni la Techsylvania anul acesta, evenimentul major de tehnologie cu care PressOne este partener media de foarte mulți ani de zile.


Ce este metaversul și cu ce ne ajută el? Știu că ai scris o carte care explică acest univers în profunzime, dar ar fi bine să avem o definiție simplă pentru cei care nu știu nimic despre asta.

Metaversul este următoarea evoluție a Internetului. Reprezintă o tranziție de la realitățile digitale bidimensionale, pe care le folosim acum, la un mediu spațial și imersiv. Metaversul va fi consumat și experimentat pe dispozitive care încă nu au apărut, dar protocoalele și standardele care vor sta la fundația metaversului sunt create chiar astăzi.

De exemplu, VPS-ul (sistemul de poziționare vizuală) al celor de la Niantic Lab este un protocol care va avea foarte probabil un impact major asupra metaversului. De aceea, orice dezvoltator care vrea să aibă un impact major asupra evoluției internetului ar trebui să se gândească serios la această tehnologie emergentă.

Tehnologiile pentru Metavers sunt încă în fază incipientă, dar explozia acestei tehnologii este așteptată pentru mijlocul acestui deceniu. Foto: Mika Matin on Unsplash

De ce crezi că ne aflăm în fața unei tehnologii care ne poate schimba viețile așa cum a făcut-o internetul? Să intrăm mai profund în subiect.

Știi, în anii 90, nu toată lumea putea să-și imagineze cum va deveni internetul, această super magistrală informațională. Dar companiile care luau naștere pe internet înțelegeau valoarea rețelei și cât de rapid va crește dacă vor reuși să atragă utilizatori. Așa că aveam companii ca AOL, care organizau campanii de marketing în care ofereau CD-uri prin oraș ca să-i convingă pe oameni să-și instaleze AOL.

Această muncă de convingere a permis treptat oamenilor să se familiarizeze cu un browser web, cu motoarele de căutare și cu paginile de web.

Azi văd o mulțime de tactici de marketing similare. Primele companii din metavers – de la Meta la Decentraland, la Niantic – fac tot ce pot să atragă utilizatori și să-i familiarizeze cu aceste noi interfețe. Iar dacă metaversul va urma aceeași traiectorie ca internetul, atunci utilizatorii vor aduce ei înșiși o mulțime de alte oportunități.

Dintre toate tehnologiile care sunt puse la baza metaversului, care crezi că sunt cele mai interesante pentru investitori?

Sistemele economice din jocuri, pe care le poți găsi în Decentraland sau Roblox, sunt printre cele mai fascinante oportunități din metavers pentru mine. Nu neapărat ideea de a investi în active din aceste jocuri, cât mai degrabă motoarele economice care sunt înglobate în ele.

Pentru copiii de azi, Roblox nu e doar un joc, e și o formă de socializare într-un univers 3D. Foto © Sergiy Palamarchuk | Dreamstime.com

De exemplu, baza de utilizatori Roblox crește și îmbătrânește în același timp. Cererea de dezvoltatori care să creeze experiențe și sisteme economice în Roblox urmează aceeași curbă de creștere. Așa că în loc să abordezi investițiile în metavers prin prisma a „ce active să cumpăr”, ar trebui să te gândești la ce investiții ar trebui să faci care să te ajute să creezi propriul sistem economic în metavers.

Bitcoin și toată piața crypto au scăzut mult, se vorbește de o posibilă „iarnă crypto”, iar unele dintre proiectele mari precum Luna s-au prăbușit spectaculos – putem vorbi de sfârșitul bulei crypto sau mai degrabă e vorba de altceva? Ce ar trebui să învățăm din aceste eșecuri?

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Nu e vorba doar de crypto. Toată economia globală este într-o stare de nesiguranță. Ce putem învăța acum este că crypto nu este o entitate separată de economia tradițională. Este legată foarte mult de performanțele economiei globale. Dacă odinioară credeam că Bitcoin va fi acest mediu excelent de păstrat valori, un fel de aur digital, separat de fluctuațiile pieței de capital, acum nu mai putem zice asta. Pur și simplu nu există așa ceva.

Dar mai cred și că această „iarnă crypto” a înlăturat din lăcomia prezentă pe piață. Toți cei care nu cred în această tehnologie, sau nu au înțeles unde ne va duce această tehnologie blockchain, au plecat deja din piața crypto. Oamenii inteligenți vor începe să construiască din nou acum, când doar cei care cred cu adevărat în această tehnologie își păstrează investițiile în crypto.

Să vorbim puțin și despre NFT-uri (non-fungible tokens – elemente digitale pe care le poți deține și tranzacționa online, n.r.). Am trecut deja de prima bulă speculativă, ce urmează? Care ar trebui să fie o abordare smart a acestei piețe, pe termen mediu, din partea unui investitor? Dar din partea unui creator de artă, de conținut?

Încă mai văd NFT-urile ca aparținând viitorului, dar le văd ca pe un tip de fișier, similar mp3-ului sau pdf-ului. Astfel, creatorii ar trebui să se întrebe: „Ce pot să construiesc eu astfel încât să poată fi afișat ca un NFT?”

Pentru un scriitor și investitor ca mine, cred că e interesantă ideea NFT-urilor ca jetoane de acces la evenimente virtuale. Încă există un spațiu neacoperit pentru crearea biletelor digitale din viitor, legate de evenimente digitale.

În aceeași logică, nici creatorii în general nu s-au preocupat să transforme NFT-urile într-un mecanism de construire a unei comunități. Am văzut o mulțime de comunități complet noi care au crescut prin intermediul NFT-urilor. Dar nu am avut prea multe branduri și creatori deja recunoscuți care să folosească NFT-urile ca să interacționeze cu comunitățile lor. Pentru mine, aceasta e următoarea cale importantă de folosire a NFT-urilor.

Revenind la metavers – cum ar trebui să folosească o companie metaversul pentru a crește sau pentru a-și aborda clienții și a-i transforma într-o comunitate? Sau avem deja exemple de valoare reală care poate fi generată în metavers?

În general, cred că metaversul ar trebui să fie folosit ca o stație de cercetare și dezvoltare pentru echipele de inovare, pentru echipele de marketing, design etc. Mulți dintre noi lucrăm de la distanță, iar ședințele pe Zoom au limitările lor. Nivelul de conectivitate și colaborare pe care îl poți avea în metavers depășește cu mult ceea ce poate fi făcut într-un video chat 2D.

Deocamdată, Metaversul arată foarte mult ca un joc video. Dezvoltatorii ne promit că universul va deveni tot mai realist. Și mai ofertant. Foto: © Irina Velichkina | Dreamstime.com

Cât despre exemple concrete de afaceri și branduri care extrag valoare din metavers, detaliez peste o sută dintre ele în cartea mea „The Metaverse Handbook” – atât povești despre creatori, cât și cazuri de companii care și-au construit comunități și au început să aibă venituri în acest spațiu.

Care crezi că este cel mai important lucru pe care presa nu-l înțelege atunci când vorbește despre metavers?

Nu există o definiție unificată a metaversului pe care presa să o poată propaga, iar rezultatul duce la multă confuzie în ochii potențialilor utilizatori. E ca și cum ai vorbi despre Internet fără să menționezi economia care partajează resursele sau rețelele sociale. Ne scapă ceea ce este posibil în metavers pentru că nu avem o modalitate clară de a-i descrie potențialul.

De departe, cel mai acoperit caz de utilizare a metaversului este gaming-ul, dar acesta reprezintă doar o mică parte din acest univers. Nici măcar nu am pus gaming-ul în categoria mai mare a entertainmentului, care ar fi un upgrade fundamental pentru presă. Pentru că astăzi, să vezi un film în metavers e chiar mai bine decât să faci asta stând așezat pe canapea. Însă această simplă idee este trecută cu vederea, pentru că presa preferă să complice definițiile.

Ai o mare experiență cu creatorii de conținut – să vorbim puțin despre social tokens, sau monedele pe care le pot folosi creatorii în promovarea artei lor. Ce sunt acestea și cum pot schimba felul în care creatorii de conținut obțin finanțare pentru munca lor?

Chiar sunt în procesul de a lansa social token numit $1Q9X, pe care îl voi lansa la Techsylvania, așa că câte ceva de spus despre subiect. Pe scurt, cred că acestea vor fi o cale de ieșire din această piață crypto ascendentă, pentru că nu sunt legate de fluctuațiile pieței. Creatorii vor continua să creeze, indiferent dacă prețul Bitcoinului este sus sau jos. Și, în cele din urmă, acțiunile lui vor fi singurul lucru care va afecta valoarea monedei lui.

Trebuie să găsim modalități de a susține creatorii care sunt nativi web3. Tehnologia nu este problema. Ea e deja aici. Dar pe partea de reglementare există încă prea multă ambiguitate în privința a ceea ce este și nu este permis. Cred că creatorii care sunt dispuși să încerce marea cu degetul și să-și asume aceste provocări vor avea cea mai mare oportunitate pentru succes. Dar suntem în etapa în care e încă foarte riscant să-ți asumi un rol de pionier.

Există oare oportunități și pentru jucătorii mai mici sau chiar individuali într-o zonă dominată de companii big tech precum Meta?

Bineînțeles! Meta este în minunata poziție de a dezvolta cadrul pentru metavers. Ei vor crea uneltele pe care dezvoltatorii le vor folosi ca să construiască metaversul. Dar Meta nu are un avantaj în cultivarea comunităților de aici.

Echipele de dezvoltatori mai mici au acest avantaj, pentru că se pot mișca mai repede ca să rezolve problemele pe care le găsesc în metavers. Ele pot comunica mai rapid cu celelalte echipe și pot descoperi noi oportunități împreună. Jucătorii mai mici pot merge la conferințe și pot scotoci internetul pentru noi API-uri, apoi le pot implementa foarte rapid.

Sunt o mulțime de lucruri pe care un singur dezvoltator le poate face, dar de care Meta pur și simplu nu se poate apuca, pentru că nu le poate aloca resurse. Însă depinde doar de acești jucători individuali și echipe mici să descopere aceste oportunități.


QuHarrison Terry va fi prezent pe scena Techsylvania 2022, care are loc pe 28 și 29 iunie la Cluj Napoca. Alături de ea vor fi CEOs, fondatori, directori executivi și experți tehnici de calibru ai celor mai de succes companii de tehnologie din lume. Companii globale de tehnologie precum Grab, Chili Piper, Superbet, MongoDB, LinkedIn, Pioneer, YouTube sau OLX Group vor fi reprezentate de lideri de vârf, prezenți ca speakeri în cadrul Techsylvania 2022.

Pentru că PressOne este partener media, puteți obține aici bilete cu reducere folosind codul PressOne_Cmpgn2, primii 20 înscriși vor primi reducere 100%.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.

Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.

Poți găsi aici lista adreselor.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...