Noi am stat acasă, primăriile și-au reorientat bugetele de comunicare pentru pandemie. Foto: Lucian Muntean
Noi am stat acasă, primăriile și-au reorientat bugetele de comunicare pentru pandemie. Foto: Lucian Muntean
25/05/2020
Publicitate de urgență în pandemie: cât au cheltuit primăriile din București pe servicii de promovare în ultimele luni
Primăriile de sector ale Capitalei și diverse instituții subordonate lor au cheltuit, de la 1 martie și până la ridicarea stării de urgență, aproape 90.000 de euro pe servicii de media - de la filmulețe de promovare până la bannere, flyere și spații de emisii TV.
În plus, patru dintre primarii Bucureștiului au plătit personal pentru ca filmulețe de promovare ale acțiunilor lor să ajungă pe Facebook-ul cât mai multor utilizatori din București. În total, aceștia au cheltuit în ultimele trei luni din buzunarul propriu 52.092 de lei (aproximativ 11.000 de euro) pe reclamele de pe rețeaua de socializare.
PressOne a verificat, pe rând, toate achizițiile primăriilor publicate în portalul achizițiilor publice și prezintă spre ce au fost direcționați banii bugetelor locale în plină criză sanitară, când toată lumea a stat acasă și activitățile publice au fost practic suspendate.
***
Sectorul 1
Pe 27 martie 2020, primăria Sectorului 1 a încercat o achiziție de „servicii de redacție” în valoare de aproximativ 24.000 de euro. Ofertantul era o companie britanică numită Chelgate LTD UK, însă atribuirea nu s-a mai făcut din cauza „neacceptării ofertei în termen”.
Cu toate acestea, instituția condusă de primarul Daniel Tudorache nu a renunțat complet la investițiile în servicii media, pe la jumătatea lunii aprilie achiziționând "servicii complete de live streaming" pentru „filmarea și transmiterea în timp real pe pagina web a instituției a ședințelor de Consiliu Local și stocarea înregistrărilor”. Contractul, în valoare de 12.000 de euro, a fost câștigat de IMPRO-MEDIA SRL, o firmă bucureșteană înființată în 2003 de Narcisa Deac - în prezent și unicul asociat, potrivit Registrului Comerțului.
Aceeași firmă a oferit Primăriei Sectorului 1 servicii de live streaming și în 2019, valoarea contractului fiind aproximativ identică.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
În 2020, Impro-Media SRL a mai oferit servicii unei singure instituții publice: Comisia Națională a României pentru Unesco. Nu pentru live streaming, ci pentru mentenanță web - asta în ciuda codului CAEN deținut, pentru agenții de publicitate, care nu prevede activitatea de întreținere a site-urilor.
Cheltuieli pentru servicii media au mai avut în Sectorul 1 și Centrul Cultural, instituție aflată în subordinea Consiliului Local. Astfel, la începutul lunii mai, acesta a achiziționat „servicii de producție și difuzare spoturi video de informare publică” în valoare de 27.561 de euro.
Interviu. La 27 de ani, românul Richard Abou Zaki este jurat la „Chefi la cuțite” și cel mai bun chef din Italia: „Am preparat un meniu de șase feluri pentru Regina Elisabeta”
La doar 27 de ani, în 2024, în cadrul galei dedicate excelenței în arta gastronomică de la Milano, Richard Abou Zaki a fost declarat cel mai bun chef din Italia. Asta după ce, la vârsta de 23 de ani a primit o stea Michelin pentru talentul său în bucătărie.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
Firma câștigătoare poartă numele de Trust Advisers Network SRL și o are ca unic acționar pe Daniela Tărniceanu. Centrul Cultural a mai cumpărat de la aceeași firmă, pe 6 aprilie, un alt pachet de promovare în valoare de doar 652 de euro.
Trust Advisers Network SRL a mai avut drept clienți, în 2019, Institutul Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru produse informative și de promovare în valoare de 3.000 de euro și Societatea Română de Televiziune, pentru un pachet promovare personalizat de 250 de euro.
Anul acesta, la sfârșitul lunii ianuarie, tot din Sectorul 1 au mai plecat spre servicii media de filmare, promovare și organizare de eveniment, alți 28.000 de euro, de data asta fondurile fiind redirecționate de la Complexul Multifuncțional Caraiman, altă instituție aflată în subordinea Consiliului Local.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Firma care a câștigat contractul este A&C Parteners, cu sediul în Voluntari, care mai încheiase și în 2019 un contract similar cu Complexul Multifuncțional, singura diferență fiind prețul: atunci valoarea contractului a fost de 37.000 de euro.
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 40.213 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 68.213 euro
Sectorul 2
Primăria Sectorului 2 condusă de Mihai Mugur Toader este singura care nu a achiziționat de la începutul anului și până acum niciun fel de servicii media. Singura instituție subordonată Consiliului Local care a alocat bani pentru materiale publicitare a fost Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului S2, pe 4 martie. Contractul a fost în valoare de 1.685 de lei, adică 350 de euro. Pe lângă asta, DGASPC Sector 2 a mai plătit o serie de anunțuri publicitare, însă valoarea acestora însumează sub 100 de euro.
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 450 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 450 euro
Sectorul 3
Robert Negoiță, primarul Sectorului 3, a avut și el nevoie de servicii media în perioada de urgență. Astfel, pe 2 aprilie, Primăria Sectorului 3 achiziționa patru calupuri de „servicii pentru activitate de informare și publicitate”, în valoare de 1.120 de euro fiecare, adică aproximativ 5.000 de euro în total.
Alegerea firmei este, însă, curioasă. Intermedia Services Top SRL are sediul în județul Constanța, mai exact în Eforie Sud, și activează cu un cod CAEN specific activităților de call-center.
Firma, înființată în 2014 de Daniela Bica și Titel Voineag, potrivit Registrului Comerțului, a câștigat în 2020 alte 10 contracte pentru servicii de publicitate de la instituții publice din toată țara. Printre ele se numără primăriile Slatina, Cluj-Napoca, Botoșani, dar și Academia de Poliție Al. I. Cuza din București.
La sfârșitul lunii martie, pe ordinea de zi suplimentară a ședinței Consiliului Local Sector 3 se afla alocarea unui contract de 5 milioane de lei pentru servicii de publicitate, scria Hotnews. Propunerea a fost însă respinsă în ședință.
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 5.000 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 5.000 euro
Sectorul 4
Primăria Sectorului 4, condusă de Daniel Băluță, a publicat, din 5 martie până în prezent, 10 anunțuri de publicitate, licitații și concursuri.
Două dintre serviciile media contractate de Primăria Sectorului 4 prin procedura de achiziție directă.
Firma căreia i s-au oferit contractele prin atribuire directă și care a încasat aproximativ 8000 de lei a fost Agenția de publicitate Manpres SRL, înființată în aprilie 2019, cu unic acționar pe Florina Manea. Potrivit descrierilor achizițiilor, principalele publicații în care au apărut anunțurile Primăriei Sectorului 4 au fost News National și România Liberă.
Pagina de start a publicației News National pe care primăria Sector 4 a ales să publice cele mai multe anunțuri.
Deși nouă pe piață, Manpres a mai obținut de la începutului anului 2020 și până acum încă 39 de contracte de la 18 instituții diferite ale statului, printre ele Avocatul Poporului, Muzeul Național de Istorie a României, primăria Slatina, DSVSA Satu Mare, Ministerul Apărării și Institutul de prognoză.
Daniel Băluță a mai investit și în servicii de promovare prin spoturi TV, acordând televiziunii B1 TV un contract în valoare de 28.000 de euro pe 12 martie - la o zi după decretarea stării de urgență. Potrivit anunțului de atribuire, B1 TV Channel trebuie să difuzeze „spoturi de câte 30 de secunde”, „în prime time”, urmând ca „frecvența acestora să fie stabilită împreună cu clientul în funcție de target, perioada de difuzare și obiectul campaniei de promovare”.
Tot la categoria investiții în servicii media, Primăria Sectorului 4 a mai oferit pe 5 martie un contract de producție de „banner personalizat și printare materiale de tip mesh” în valoare de aproximativ 13.000 de euro. Câștigătoarea contractului este firma Tipografia Shik&Ștefan, înființată în 2002 de asociații Iulian Săvulescu și Niculae Iacob.
În martie 2020, tipografia Shik&Ștefan a mai obținut două contracte mici și de la Direcția de Mobilitate Urbană a Sectorului 4, în valoare cumulată de 2.000 de euro. La sfârșitul lunii ianuarie a acestui an, primăria Sectorului 4 îi mai atribuia lui Shik&Ștefan încă un contract în valoare de 28.000 de euro pentru „servicii de tipărire materiale informative relevante pentru cetățenii sectorului 4”.
Anul trecut, aceeași tipografie primea de la primăria Sectorului 4 și de la Direcția Generală de Asistență și Protecția Copilului S4 alte opt contracte, care însumate i-au adus aproape jumătate de milion de lei, adică aproximativ 96.000 de euro.
Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a cheltuit, în plus, și pe promovare online pe Facebook. Pe pagina sa personală, a investit în nume propriu un total de 4.700 de lei pentru promovarea a cinci filmulețe electorale, începând din 2 martie și până în prezent. În trei dintre ele sunt promovate acțiunile de dezinfecție în Sectorul 4, iar în alte două primarul explică simptomele coronavirusului și asigură pensionarii că "nimeni nu e singur în Sectorul 4".
Una dintre postările lui Daniel Băluță promovare pe Facebook se referă la mobilizarea angajaților în lupta cu coronavirusul și valorează 1000-1500 de lei. Foto: Facebook stats
Din martie 2019 și până în prezent, Băluță a investit în nume propriu pentru reclame pe Facebook 8.857 de lei, adică aproximativ 2.000 de euro.
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 43.630 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 70.408 euro
Sectorul 5
Daniel Florea și instituțiile subordonate Consiliului Local al Sectorului 5 nu au achiziționat în perioada stării de urgență decât un serviciu de promovare în valoare de 500 de lei, prin Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache”, de la Babilon Press SRL.
Firma, care o are ca asociat și pe Floriana Jucan, deținătoarea Q Magazin, a mai obținut de la Centrul Cultural Ștefan Iordache, pe 14 ianuarie, un contract în valoare de 28.000 de euro pentru tipărirea albumelor Români de Centenar, asta deși Centenarul României s-a sărbătorit anul trecut.
În 2019, același album dedicat Centenarului a mai adus Babilon Press SRL alți 24.000 de euro de la instituții publice din toată țara, precum Ministerul Culturii, Consiliul Județean Neamț, Unitatea Militară 02456 și Secretariatul General al Guvernului. Tot anul trecut, compania a mai oferit consultanță și servicii de organizare muzeală pentru Complexul Muzeal Național Neamț.
Pe de altă parte, primarul Sectorului 5, Daniel Florea, a investit personal în campanii electorale online. Potrivit paginii sale de Facebook, de la 1 martie și până în prezent, Daniel Florea a plătit aproape săptămânal, în mai multe zile la rând, pentru ca 27 de filmulețe și postări de promovare despre acțiunile sale în Sectorul 5 să ajungă la oameni. Cât? În total, acesta a cheltuit în doar trei luni 45.992 de lei, mai exact 9.600 de euro.
Daniel Florea a plătit 3.000 de lei, în perioada 13-15 martie, pentru ca filmulețul despre pachetele de igienă primite de cetățenii Sectorului 5 să ajungă în feed-ul cât mai multor utilizatori. Foto: Facebook Stats
Din martie 2019 și până la momentul publicării articolului, datele oferite de rețeaua de socializare ne mai arată că Daniel Florea ar fi cheltuit pentru conținut sponsorizat 11.148 de euro.
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 9.704 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 37.808 euro
Sectorul 6
Primăria Sectorului 6, condusă de Gabriel Mutu, și instituțiile subordonate ei nu au cheltuit pe perioada stării de urgență niciun leu pe servicii media. Dar asta pentru că primăria achiziționase deja pe 29 ianuarie servicii de fotografie și video în valoare de 26.354 de euro. Durata contractului este, potrivit anunțului de atribuire, de 11 luni.
Pe pagina sa personală de Facebook, Gabriel Mutu a investit numai 300 de lei în reclame plătite de la 1 martie și până acum.
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 62.5 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 26.416 euro
Primăria Municipiului București
Potrivit portalului de achiziții publice, Primăria Capitalei nu a acordat anul acesta niciun contract pentru servicii media. Același lucru este valabil și pentru toate companiile municipale subordonate PMB.
În schimb, de promovarea acțiunilor sale pe perioada pandemiei s-a ocupat chiar Gabriela Firea, plătind și ea pentru campanie electorală și politică pe Facebook. De la 1 martie și până în prezent, de pe pagina Gabrielei Firea, s-au cheltuit 1.100 de lei pe nouă filmulețe de promovare. În ultimul an aceeași pagină a plătit în total 2.968 de lei.
În perioada 10-15 mai, Gabriela Firea a plătit aproximativ 200 de lei pentru ca promovarea spitalului modular din București să aibă un reach mai mare pe Facebook. Foto: Facebook stats
Total cheltuieli servicii media martie-mai: 229 euro
Total cheltuieli servicii media 2020 (până în prezent): 229 euro
La sfârșitul anului 2019, Primăria Capitalei cheltuia pe spoturi publicitare 3,1 milioane de lei. Tot de ordinul milioanelor ajungea și investiția în publicitate a primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, care în septembrie 2019 oferea 6,5 milioane de lei pentru o campanie de informare a bucureștenilor.
Deși sumele cheltuite în ultimele trei luni pe diverse servicii media nu se ridică la nivelul investițiilor din anii trecuți, portalul achizițiilor publice și datele de la Registrul Comerțului ne arată cum au decis administrațiile locale să împartă bani de la bugetul local în perioada pandemiei.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this