
05/12/2025
Povestea Lay’s pe care nu o știai: de la brazdele din Covasna la gustul care a cucerit 17 țări (P)
„Povestea Lay’s pe care nu o știai” este o serie realizată de Amintiri Gustoase, care creează punți gastronomice între generații și se află mereu în căutarea brandurilor ce vorbesc tinerilor prin gust. Provocați de PepsiCo, au pornit pe drumul cartofului pentru a descoperi lucruri mai puțin cunoscute despre chipsurile Lay’s: sunt făcute din cartofi românești, iar gustul lor ajunge în 17 țări din Europa.
În această călătorie, i-au avut alături pe Adrian Dan (@adrian.dan.ro) și Marian Ciufu (@influentaran), doi dintre cei mai îndrăgiți food influenceri ai comunității Amintiri Gustoase, pentru a afla cum se cultivă parteneriatele care dau gust României. Alături de ei, Amintiri Gustoase explorează agricultura locală, relația cu fermierii și investițiile în tehnologie, dar și creativitatea din bucătărie, unde recreează cu chipsuri Lay’s rețete românești. Prima oprire a fost chiar în câmpurile din Cernat, Covasna, unde fermierii locali scriu, de peste două decenii, începutul fiecărei povești Lay’s.
Dimineața începe devreme în Cernat, Covasna. În lumina răsăritului, brazdele par niște linii fine, trasate cu rigla pe un caiet de matematică. Imediat după răsărit, ceea ce se așterne sub privirile noastre poate deveni o foarte firească definiție a geometriei. Dincolo de priveliște, se întinde, însă, o altfel de geometrie, îmbrăcată într-o poveste de succes. Este povestea unei relații care a crescut în zeci de sezoane: parteneriatul dintre PepsiCo și fermierii români, care transformă cartofii locali în chipsurile Lay’s pe care le împărțim la un film sau la o masă cu prietenii.
Marius Munteanu, Agro Manager PepsiCo România, Marian Ciufu și Adrian Dan, food influencers, László Péter și Aniko Peter (M&P Agro)
De ce agricultura locală se află în centrul poveștii
„În spatele fiecărui chips reușit stă un cartof bine crescut. Asta înseamnă soiuri speciale, irigații, rotația culturilor, depozitare controlată, audit, trasabilitate, disciplină în câmp și în fabrică. De peste două decenii, PepsiCo a ales să investească direct în acest lanț local: peste 20 de fermieri parteneri din România, aproximativ 1.600 de hectare cultivate cu cartofi pentru procesare, mai mult de 50.000 de tone contractate anual”, spune Marius Munteanu, Agro Manager PepsiCo România. Asta transformă PepsiCo în cel mai mare cumpărător de cartofi de procesare din țara noastră și, în același timp, într-un actor cu responsabilități clare față de comunitățile rurale.
Parteneriatul înseamnă contracte, dar înseamnă și instrumente. Înseamnă finanțare pentru materii prime, sprijin pentru irigații, acces la utilaje, aplicații digitale (iCrop, Cool Farm, Crop Track), plus consultanță agronomică la firul ierbii, printr-o echipă care încalță efectiv cizmele, pășește pe ogor și vede solul. Rapoartele au rolul lor, dar nu sunt totul. Fermierii (toți, nu doar unul sau doi) sunt certificați și auditați, iar practicile sunt aliniate la programul global de sustenabilitate în agricultură al PepsiCo. Iar când se spune că ingredientele sunt de cea mai înaltă calitate, înseamnă că s-a muncit enorm și s-a investit constant ca acest lucru să se întâmple, chiar și în anii cu secetă sau cu volatilitate a prețurilor.
Pe lângă sustenabilitatea „clasică”, în România a început, în 2024, și un program de agricultură regenerativă, cu parteneri precum Grup Șerban, care se derulează pe o perioadă de cinci ani: culturi verzi, analiză sistematică a solului, reducerea inputurilor, ferti-irigare de precizie, care aplică nutrienții exact acolo unde e nevoie, în cantitatea optimă. Ținta e ambițioasă la nivel global, dar aici, local, se traduce într-o tranziție practică, pe parcele pilot, care urmărește să crească materia organică a solului, să reducă emisiile și să păstreze randamentul. „Agricultura viitorului este una precisă, bazată pe date și colaborare strânsă”, adaugă Marius Munteanu, Agro Manager PepsiCo România. Iar asta se vede deja în teren.
M&P Agro: exemplul concret al parteneriatului de durată
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
M&P Agro este unul dintre acei parteneri care dau cifrelor un chip și un nume. Ferma familiei Péter a început în 1995 cu patru hectare și un singur tractor. Azi, cultivă peste 1.000 de hectare pe an, cu un accent serios pe cartofi. Colaborarea cu PepsiCo a început prin 2000 și, în timp, a crescut de la 100 de tone livrate într-un sezon la 10.000 de tone pe an, ceea ce reprezintă aproape 20% din întregul program local al PepsiCo. Iar asta arată, printre altele, ce înseamnă consecvența în agricultură: investiții în irigații (astăzi 80% din suprafață e irigată), depozite cu ventilație și răcire, tehnologie adoptată rapid și o obsesie sănătoasă pentru calitate.
„N-am parcurs drumul singuri. Ajutorul a venit sub forma finanțării pentru sisteme de irigații, suport pentru echipamente specifice culturii de cartof, consultanță și audit. Primul depozit, de 4.000 de tone, la standarde europene, a fost construit cu sprijinul PepsiCo, pentru ca ceea ce se obține pe câmp să ajungă în aceeași stare bună în fabrică și apoi la consumatorii finali”, a declarat Péter László, Administrator M&P Agro.
Secretul unui chips gustos e un cartof bine crescut
Pentru ca o astfel de afirmație să aibă sens, cineva are grijă de fiecare pas pe care cartoful îl parcurge între pregătirea terenului pentru plantat și ambalajul sigilat de pe linia de producție.
Celebru expert german: slăbiciunea Europei este o alegere, nu ceva impus de America. INTERVIU
Wolfgang Münchau este un celebru jurnalist economic cu anvergură globală, autorul volumului “Kaput: Sfârșitul Miracolului German” și cofondator al platformei de analize economice Eurointelligence.
Pelerinaj suveranist de Ziua Națională. Susținătorii lui Călin Georgescu și AUR au ocupat Catedrala din Alba Iulia: „Nu vedeți că oamenii îl protejează?”
De 1 decembrie, Călin Georgescu, aflat sub control judiciar în dosarul în care este acuzat de propagandă legionară, a fost prezent la Alba Iulia, unde a fost întâmpinat de susținătorii săi.
Planurile de viitor? În aceeași direcție: extinderea suprafețelor irigate, adopția rapidă de soiuri noi, continuarea practicilor sustenabile (cover crops, management eficient al apei, îngrășăminte cu emisii scăzute de CO₂) și, nu în ultimul rând, stabilitate: contracte predictibile, investiții pas cu pas, tehnologii care fac agricultura mai precisă. E un tip de creștere care nu face zgomot, dar care se vede în indicatori și în modul în care arată câmpul la sfârșitul verii.
De aici încolo, povestea trece granițele. Chipsurile produse în România ajung nu doar la consumatorii de aici, ci și în alte piețe europene. În total, în 17 țări, unde europeni din regiuni diferite mănâncă chipsuri făcute din cartofi românești. Este poate cea mai frumoasă formă de export: gustul.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
De ce este importantă povestea din câmp
În agendele de business, cifrele își găsesc mereu locul. Nu există afacere fără cifre, fără tabele în Excel și în tot felul de programe și aplicații complicate. Dar, în România, succesul acestei industrii se măsoară și în altă „monedă”: în încrederea dintre oameni care își strâng mâna de douăzeci de ani, în depozite unde aerul, temperatura și umiditatea sunt ținute în frâu ca să nu se piardă nicio recoltă, în zilele de iulie când apa irigațiilor face diferența între „bine” și „problematic”, în echipele de agronomi care bat câmpurile, adună probe de sol și sunt acolo când fermierul are nevoie de răspunsuri rapide. E un parteneriat în care predicția devine scut împotriva hazardului, iar disciplina este un avantaj competitiv.
PepsiCo a ales să-și lege viitorul de agricultura locală, iar M&P Agro dovedește că o astfel de decizie produce valoare reală pentru afacerea fermierului, pentru comunitate și pentru industrie. Când un produs local își găsește drumul către consumatori din 17 țări, vorbim despre export și, mai mult decât atât, vorbim despre faptul că un model de business chiar funcționează.
Viitorul arată bine în Cernat. Apusul soarelui e foarte departe.
Primul episod din seria „Povestea Lay’s pe care nu o știai” poate fi urmărit pe contul de YouTube Amintiri Gustoase.

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this






