Ben Wheatley și noul său "Rebecca" nu reușesc să treacă peste ecranizarea lui Hitchcock foto: captură din film
Ben Wheatley și noul său "Rebecca" nu reușesc să treacă peste ecranizarea lui Hitchcock foto: captură din film
23/10/2020
Noul „Rebecca” – inutil și comod
Ecranizarea din 1940 după romanul gotico-melodramatic scris de Daphne Du Maurier câștigă două premii Oscar.
Produs de David O. Selznick și regizat de Alfred Hitchcock, filmul începe cu o poveste clasică de dragoste. Tânăra care lucrează ca însoțitoare de călătorii (Joan Fontaine) se îndrăgostește de un văduv bogat (Laurence Olivier), într-un romantic Monte Carlo.
Cei doi se căsătoresc și se mută în conacul acestuia, al familiei de Winter, Manderley. Dar ce începe ca o frumoasă idilă continuă ca un coșmar pentru tânăra locatară a conacului.
Personajul principal al poveștii începe să devină, treptat, Rebecca – soția defunctă a lui Maxim de Winter. Nu există aproape nicio scenă în care ea să nu fie pomenită în cea de-a doua parte a filmului; prezența ei continuă, sumbră, strânge ca într-un laț existența timidei și modestei femei.
Lucrurile se agravează și mai tare, îndată ce guvernanta casei, Danvers (Judith Anderson), începe să alimenteze și mai mult lugubra existență a Rebeccăi nevăzute. Și, ca și cum spiritul soției moarte n-ar fi peste tot, dispariția ei e înconjurată de secrete și mister.
În mod obișnuit, ecranizarea romanului lui Du Maurier nu ar fi fost ceva care să-l atragă neapărat pe Hitchcock.
Există mai multe elemente, în special de ordin narativ, care nu s-ar fi potrivit umorului său caracteristic. Dar el face din roman un film de Hitchcock, oricât de mult li s-ar fi părut unora că respectă sursa literară.
Conacul este mai tot timpul ca o prezență fantomatică, în care domină mai mult umbrele oamenilor decât oamenii care le generează. El acumulează treptat tensiuni, prin jocuri de lumini și umbre, prezențe sinistre, întorcând astfel pe dos o idilă de basm, printr-o atmosferă gotică ce bate amenințător la ușile uriașului conac.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Hitchcock este, prin Rebecca, influențat puternic de cinema-ul mut german – iar puterea cu care preia și cu care lucrează prin intermediul acestor tendințe vizuale face din film unul care-i poartă inimitabila și neîndoioasa semnatură.
Noul Rebecca, în regia lui Ben Wheatley, nu pare să fi învățat nimic din originalul lui Hitchcock. E foarte posibil să nici nu-l fi interesat, dar alternativa propusă de el ține loc, mai degrabă, de o eventuală trimitere înspre revizionarea primului.
În linii mari, în noul film, povestea rămâne la fel (ba chiar sunt rostite unele replici preluate din roman și de către Hitchcock).
Rezultate alegeri: Elena Lasconi, cu 2178 de voturi înaintea lui Ciolacu. Călin Georgescu vine de nicăieri și cucerește țara și Diaspora.
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Călin Georgescu, emanația unor „grupuri de reflecție” conectate la servicii?
Putinistoidul și legionarul Călin Georgescu de astăzi, cel care a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale, este produsul electoral creat și cultivat cu răbdare în laboratoare obscure, dirijate de oameni vechi și noi ai serviciilor secrete.
Avem aceeași idilă care derapează grav îndată ce proaspătul cuplu ajunge la Manderley. Personajul interpretat de Joan Fontaine e înlocuit de data asta de Lily James, cel al lui Laurence Olivier de către Arnie Hammer, iar cel al lui Judith Anderson de către Kristin Scott Thomas.
În acest sens, remake-ul (sau, dacă preferați, noua ecranizare) are măcar un casting bun. Lily James se descurcă onorabil în pielea proaspetei doamne de Winter, copleșită de tot soiul de presiuni din interiorul conacului, Arnie Hammer joacă notabil în două chei diferite (până când pare împins la marginea scenariului), iar Kristin Scott Thomas... ei bine, e creepy.
Dar asta nu înseamnă și că dragostea dintre cei doi proaspăt căsătoriți reușeste să se și facă transparentă. După cum bine remarcă criticul Joe Morgenstern, pasiunea dintre ei e mai degrabă indicată decât simțită.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Lăsând de-o parte legătura slabă dintre participanții din cuplu, Rebecca încearcă să se ridice măcar la standardele romanului. Încearcă destul de mult să țină pasul cu situația inconfortabilă în care e pusă noua doamnă a casei, a felului în care gestionează stângaci mici evenimente din care face parte, a manipulărilor la care este supusă – totul prin stânjeneala ei vag adorabilă.
Toate aceste stări similare prin care ea trece își găsesc, totuși, echilibrul printr-o serie de evenimente care împing povestea pe un alt teren de exploatare – cum ar fi, de exemplu, procesul la care este supus soțul ei (acuzat acum de uciderea Rebeccăi) și solidaritatea cu el. E cam tot ce reușește Ben Wheatley cu acest film.
E drept că astăzi, în 2020, o ecranizare gotică după un roman gotic (așa cum s-a întâmplat în 1940, cu filmul lui Hitchocock) ar fi fost complet depășită. Wheatley a avut măcar inteligența de a-și da seama de asta.
Dar varianta propusă de el e lipsită tocmai de inteligența și îndrăzneala cu care ne obișnuise în trecut. Altfel spus, a fost destul de comod încât să nu-și bată capul cu o versiune a romanului care să-i poarte amprenta.
Pentru cine n-a văzut încă un film de Ben Wheatley, cel puțin două demonstrații ale originalității acestui cineast pot fi văzute în A Field in England și High-Rise.
Ceea ce face el aici e o demonstrație crasă a comodității, a inutilității realizării unui film care a fost precedat de o capodoperă. Există o lege nescrisă în cinema: pur și simplu, nu faci remake-uri după capodopere.
Chiar și așa, eforturile de a veni cu o nouă viziune, măcar din punct de vedere stilistic, dacă nu conceptual, ar trebui să fie măcar ușor remarcate. Din nou, nu e cazul aici.
Probabil că Ben Wheatley a tras ultimul cadru din film cu speranța că nimeni nu a văzut Rebecca lui Hitchcock. Însă – tot din nou – mi-e greu să cred că i-a trecut un asemenea gând prin minte. Efectiv, dă impresia ca nu i-a păsat.
Filmul e dipsonibil pe Netflix.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this