REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Protest organizat lângă Maternitatea Botoșani dupa decesul Alexandrei in urma cu o săptămână, în Botoșani, 28 august 2023. Inquam Photos / Denis Grosu

Noul manager al spitalului din Botoșani, la o lună de la moartea Alexandrei Ivanov: „Se mai întâmplă”

La doar o lună de la moartea Alexandrei Ivanov, actuala conducere a Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșani dă de înțeles că vrea să lase tragedia în urmă.

Responsabilitatea pentru decesul tinerei gravide care a stat șapte ore într-o stare critică, fără să fie operată, e pasată acum către ancheta încă în desfășurare. Consiliul Județean Botoșani a schimbat managerul unității medicale, iar noua conducere, delegată prin instrumentul interimatului, s-a apucat să facă protocoalele și procedurile care lipseau. Și pentru acestea se așteaptă însă validare de la ministerul Sănătății. 

Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.

Între timp, Monica Adăscăliței, noul manager numit tot pe filieră politică, cere presei și opiniei publice să aibă în vedere că la Botoșani „se întâmplă și lucruri minunate”, prin urmare cazul Alexandrei Ivanov ar fi mai degrabă o excepție.  

Moartea tinerei de 25 de ani a provocat însă proteste de stradă la Botoșani, timp de mai multe săptămâni și a declanșat în societate o revoltă față de cum înțelege uneori sistemul medical românesc să-și trateze pacienții, inclusiv femeile gravide. 

 „Se mai întâmplă. În toate spitalele din țară sunt și eșecuri”, spune acum pentru PressOne Monica Adăscăliței, noul manager interimar al unității.


„S-au făcut protocoale și proceduri”

Rep.: A trecut o lună de la moartea Alexandrei Ivanov. Ce măsuri au fost luate la maternitatea din Botoșani?

În cazul Alexandrei Ivanov știți foarte bine că este o anchetă în curs de desfășurare. Și toate datele sunt confidențiale, legate de probleme din dosar.

Rep.: Mă interesează ce măsuri s-au luat în spital în urma acestei tragedii, nu dosarul în sine. 

Sunt măsurile pe care le-am discutat în toate conferințele de presă și le-am anunțat. În primul rând, o reorganizare a maternității. Noua structură organizatorică este trimisă, urrmează să ajungă la Ministerul Sănătății pentru validare. Astea pot să vi le spun, că sunt extrem de deschisă.

Rep.: Explicația oficială din partea spitalului pentru moartea Alexandrei fost că nu exista un protocol clar pentru intervenția în cazul unei sarcini oprite din evoluție. S-a făcut vreun demers pentru instituirea acestui protocol? 

Sigur, s-au făcut protocoale și proceduri. Pentru tot ce lipsea din punct de vedere al protocoalelor și procedurilor, s-au solicitat medicilor șefi și au fost făcute și avizate.

Acum refacem și site-ul spitalului. Vreau să le punem și pe site. O să facem… Eu de-abia am o lună de zile și sunt enorm de multe probleme pe care încerc să le rezolv, pas cu pas. Și eu zic că s-au început, cu pași mărunți, lucruri bune la spital.

Rep.: Managerul anterior spunea, într-o conferință de presă, că se vor aduce modificări la regulamentul de ordine internă al spitalului, astfel încât toți pacienții să fie tratați de medicul de gardă. S-a întâmplat acest lucru?

Bineînțeles că medicul de gardă trebuie să trateze orice pacient care vine în spital, prin urgență. Medicul de gardă este obligat să consulte pacientul în gardă. Demersurile sunt făcute pentru schimbarea regulamentului intern. 

Colegilor care sunt de gardă li s-a transmis în toate întâlnirile pe care le-am avut în ultima lună: toți medicii de gardă văd bolnavii care se prezintă la spital și urmăresc până a doua zi, când vor fi preluați pe salon.

Câteva zeci de persoane protestează pentru a cere pedepsirea vinovaților în cazul decesului femeii din Botoșani, în București, 27 august 2023. Inquam Photos / Octav Ganea

Rep.: Care e atmosfera la maternitate acum? După moartea Alexandrei, medicii de la secție s-au plâns că sunt agresați de pacienți. 

Da, este o presiune un pic mai mare în ultima perioadă. Aparținătorii, în special, au un mod de adresare agresiv, fie prin telefon, fie prin prezența fizică. Și mai sunt și pacienți agresivi. 

Ultimul incident a fost sâmbătă, la maternitatea Botoșani. O pacientă a fost transferată pentru cezariană, pentru că spitalul Dorohoi unde era internată este în reabilitare. În timp ce era consultată de doamna doctor în camera de gardă, aparținătorii au intrat în cabinet și au agresat-o fizic. Îi cereau impetuos cezariana, în momentul respectiv. 

I s-a spus că dacă nu face acest lucru urma să i se aplice o corecție. S-a solicitat la 112 protecție, a venit un echipaj al Jandarmeriei care a luat act de acest incident, am înțeles că s-a dat și o contravenție persoanei care a agresat pe doamna doctor. Oricum, pacienta urma să intre în sala de operație, s-a făcut cezariana. Copilul s-a născut bine, pe 3,5 kg. Pacienta și copilul sunt perfect sănătoase. 

Rep.: Credeți că atitudinea ostilă din partea pacienților și aparținătorilor ar putea fi și o consecință a tragediei?

În această perioadă au escaladat un pic aceste amenințări. Fiecare trebuie să știe că actul medical, manevrele medicale, sunt decizia medicului curant. În momentul în care pacientul intră în contact și este consultat de medicul de gardă, decizia medicală este luată de acesta, dar nu trebuie sub presiune. Tocmai pentru asta sunt aceste proceduri și protocoale.

Rep.: Însă, în cazul Alexandrei, motivul dat a fost că protocolul lipsea. 

Nu pot comenta acest caz în acest moment, pentru că este o anchetă în curs de desfășurare și nu am voie, pentru a nu influența niciun fel. 

Rep.: Dar aceasta a fost explicația oficială, că era un protocol lipsă.

Da, actul s-a dat așa. Până la urmă o să se decidă exact ce s-a întâmplat în acest caz. Ideea este că orice pacient care se prezintă la spital trebuie consultat și conduita terapeutică trebuie luată în favoarea pacientului, pentru a nu îi pune viața în pericol.

„Nu mi s-a cerut CV-ul legat de partea politică”

Rep.: Dumneavoastră asigurați un interimat acum. Când va fi organizat un concurs pentru postul de manager în spital? 

Monica Adăscăliței era, din 2020, consilier local din partea PNL. Și-a anunțat retragerea la scurt timp după preluarea conducerii SJU Botoșani. Foto: Facebook/ PNL Botosani

Deocamdată eu sunt interimar pe șase luni. Decizia va fi luată de către ordonatorul principal de credite, care este Consiliul Județean Botoșani.

Rep.: Managerul anterior, Angel Călin, nu avea experiență în domeniul medical, însă a preluat interimatul cu susținerea președintei Consiliului Județean Botoșani. Dumneavoastră sunteți medic. Ce părere aveți despre acest instrument al interimatului ca practică în sistemul medical pentru numirea directorilor de spital?

Până la organizarea unui concurs pentru post, orice funcție trebuie să fie asigurată de un interimar. Dacă s-ar fi făcut acum un concurs, vă dați seama că ar fi durat, sunt niște etape pentru scoaterea postului la concurs. Clar că în cel mai scurt timp, ordonatorul principal va scoate postul la concurs. Eu sunt adepta continuității pentru a vedea rezultate pozitive în activitatea managerială.

Rep.: Dar în această practică a interimatului există clar o ingerință politică. Managerul anterior nu avea experiență în domeniu și totuși a fost numit manager de spital. 

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Managerul anterior domnului Angel Călin și-a dat demisia. Un punct de vedere poate să fie al celui care a numit managerul. 

Rep.: Ca medic vă întreb. 

Eu sunt adeptă a faptului că sistemul sanitar în general – DSP-urile, spitalele – să fie conduse de către cadre medicale. Ca în orice domeniu, specialistul primează pentru un management calitativ. Că vorbim de sanitar, că vorbim de învățământ, că vorbim de domeniu economic și așa mai departe. 

Rep.: Însă, trebuie totuși să vă întreb, în cazul dvs. nu e o situație similară, având în vedere că sunteți în continuare membră PNL?

Am fost numită la o decizie. Până la urmă eu nu cred că politica trebuie să-și spună cuvântul într-un management de calitate.

Am fost numită și am fost solicitată să preiau managementul considerându-se în momentul respectiv că aș fi persoana potrivită, lucrând în Spitalului Județean de peste 15 ani, cunoscând foarte bine activitatea medicală și colegii. Nu mi s-a cerut CV-ul legat de partea politică.

Așa a considerat doamna președinte (Doina-Elena Federovici, președinta CJ Botoșani n.red.), că în momentul de față aș fi cea mai bună decizie.

Mă onorează și sper să fac treabă. Eu îmi doresc să fac treabă și să schimb lucrurile. Sper că în această lună de zile sunt ceva schimbări pozitive la nivelul Spitalului Județean. 

Rep.: Care ar fi acestea, le puteți enumera? 

Am început cu o transparență în ceea ce privește toate problemele care apar între bolnavi, aparținători și cadrele medicale. Pe site-ul spitalului este un nou mod de a face sesizări (a fost adăugat un formular de contact, unde „cei care doresc a trimite sesizări, reclamații și de ce nu chiar mulțumiri pentru serviciile oferite de către Spital, o pot face completând un formular online”, după cum precizează chiar instituția, într-un comunicat, n.red).

M-am deplasat de fiecare dată la fața locului, în momentul în care mi s-a adus la cunoștință orice stare conflictuală. Inclusiv la maternitate, după ce am aflat că a fost chemată Jandarmeria, m-am deplasat personal.

Facem raport de gardă săptămânal, cu toți medicii, nu numai cu medicii șefi care sunt în consiliul medical. Am întâlniri și cu ei în fiecare săptămână, cu șefii de secție, pentru a vedea toate problemele care s-au întâmplat, incidentele și succesele din timpul săptămânii anterioare. 

Întâlniri cu personalul mediu și auxiliar pentru comunicarea cu pacientul și cu aparținătorii, dar și între membrii personalului. Până la urmă și în cadrul spitalului trebuie să existe un dialog între personalul medical, pentru că doar o echipă unită poate face treabă.

Refacerea protocoalelor și procedurilor, colaborări cu ambulanța pentru a eficientiza transportul pacienților în consulturi interclinice, prezența medicilor specialiști la consulturi interclinice în timp real. 

Sunt multe, deci sunt multe chestii care nu se făceau înainte, pe care încerc să le pun în aplicare în acest moment și care au început să funcționeze. 

Rep.: La scurt timp după ce ați preluat funcția de manager al spitalului, ați părăsit Consiliul Local Botoșani. Spuneați, la acel moment, că vă gândiți dacă veți părăsi și partidul. Ați luat o decizie în acest sens? 

Probabil că nu sunt făcută pentru politică. Activitatea managerială și activitatea de medic sunt mai importante și probabil că mă voi retrage. Și din Consiliul Local m-am retras, tocmai pentru a mă concentra strict pe activitatea managerială care îmi ocupă cel mai mult timp.

Rep.: Deci să înțeleg că atunci când va exista un concurs pentru postul de manager al spitalului, veți candida? 
E posibil. Mi-aș dori ca proiectele pe care încep să le fac să aibă continuitate. Dar vom vedea la momentul respectiv ce ne rezervă viitorul.

„În toate spitalele sunt și eșecuri” 

Rep.: Cât credeți că va dura până când spitalul din Botoșani va ajunge de la stadiul în care o femeie moare pentru că nu are parte de atenția medicului de gardă timp de ore în șir până la nivelul unui spital european în care drepturile pacientului să fie respectate? În care procedurile să existe și să fie aplicate.

Procedurile sunt, la nivelul spitalului. Să știți că am avut zilele trecute și s-a mediatizat un caz deosebit. O pacientă oncologică care era cu parapareza, adică cu paralizia picioarelor, care a fost refuzată într-un centru universitar de top. I s-a spus că este inoperabilă. A fost operată cu succes de neurochirurgul de la Botoșani și actualmente pacienta merge și se mobilizează singură.

Deci avem și cazuri de succes. 

Protest organizat lângă Maternitatea Botoșani dupa decesul Alexandrei in urma cu o săptămână, în Botoșani, 28 august 2023. Inquam Photos / Denis Grosu

Rep.: Vreți să spuneți că ce s-a întâmplat cu Alexandra Ivanov este o excepție? 

Posibil. Se mai întâmplă. În toate spitalele din țară sunt și eșecuri. Este regretabil ce s-a întâmplat cu Alexandra Ivanov. Îmi pare sincer rău că au rămas trei copii fără mamă.

V-am spus, în acest caz, în momentul de față, nu pot comenta prea mult pentru că este o anchetă în plină desfășurare. Sincer, ca mamă și ca doctor, pentru mine este într-adevăr un eveniment tragic. Dar nu putem generaliza activitatea la nivelul Spitalului Județean.

Au mai fost eșecuri, posibil să mai fie eșecuri, dar sunt și lucruri minunate care s-au întâmplat la Spitalul Județean din Botoșani, care poate nu au fost mediatizate sau poate nu au fost spuse public și poate ar trebui aduse în ochii celor din jur.

Că se întâmplă și lucruri bune. Și avem un colectiv pe multe specialități care își face treaba de minune. 

Rep.: SJU Botoșani a fost amendat de CAS pentru cazul Alexandrei. Dvs. ați contestat sancțiunea. Considerați că nu a fost justificată?

Această amendă a fost dată pe Spitalul Județean, pe contractul total al Spitalului Mavromati. În momentul în care banii pleacă din contul întregului contract, vor suferi pacienții care au nevoie și de materiale și de medicamente, pentru că acești bani vor fi luați din contractul cu CAS pe Spitalul Județeanul Mavromati, nu pe maternitate. 

Rep.: Ar fi trebuit sancționată doar maternitatea?

Exact. Eu nu spun că cei de la Casă nu au dreptate. Am contestat această amendă. Organele competente vor spune dacă avem sau nu dreptate, dar eu trebuie să apăr interesele tuturor pacienților.

Spitalul Județean are 2.170 de angajați, la 1.538 de paturi. Decizia ar fi trebuit să fie doar pe maternitate.

Rep.: Probleme la maternitate existau și înainte, așa cum au raportat paciente din oraș. Dumneavoastră, ca femeie, v-ați simți în siguranță să mergeți la maternitatea Botoșani? 

Eu am născut la maternitatea Botoșani, dar vreau să vă spun că la ora actuală gradul de ocupare este spre maxim pe paturile de gravide. Am avut într-o zi 21 de copii născuți la Botoșani. Într-o singură zi, în 24 de ore. Deci modul de adresabilitate a pacientelor este în continuare ridicat și v-am spus: nu trebuie să generalizăm, deși a fost un eveniment tragic, care nu trebuia să se întâmple.


Alexandra Ivanov s-a stins din viață pe 18 august 2023. Avea 25 de ani, era mama a trei copii și era însărcinată în luna a treia. A murit la șapte ore după ce a fost internată, cu o seară în urmă, la Maternitatea din Botoşani, acuzând dureri și hemoragie. Sarcina era oprită din evoluție. 

Cadrele medicale de la maternitate i-ar fi dat un calmant, iar ulterior i-ar fi spus că va fi operată a doua zi, când va ajunge la spital medicul său curant. De la ora 00:45 la 7:35, Alexandra nu a mai primit niciun fel de îngrijire medicală, arată raportul DSP Botoșani.

Potrivit anchetei medicilor legiști sarcina oprită din evoluție, „complicată infecțios”, a dus la insuficiență cardio-respiratorie și edem pulmonar. Cercetările în cazul morții Alexandrei au fost începute de Parchetul de pe lângă Judecătoria Botoșani, pentru ucidere din culpă. Ulterior, dosarul a fost preluat de Parchetul Curții de Apel Suceava. 

„Nu am aer”, ultimul mesaj  trimis de Alexandra mamei ei, a devenit simbolul protestelor comunității din Botoșani, în urma tragediei. 

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.

Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.

Poți găsi aici lista adreselor.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios