O bătrână îmbrăcată în negru plânge înconjurată de flăcările care sunt pe cale să îi devoreze casa.

O fotografie pe care sigur o știu mulți dintre noi, după ce am urmărit cum toată vara anului 2021 incendiile au devorat suprafețe uriașe din Siberia, California, dar și din Grecia și alte state europene, precum Franța sau Italia - unde au existat inclusiv victime omenești.

Konstantinos Tsakalidis, câștigător World Press Photo 2022: „Nu cred că putem schimba lumea în care trăim, dar poate o facem mai dreaptă”

Viața

23/05/2022

Autorul fotografiei este Konstantinos Tsakalidis, un fotograf grec, căruia momentul respectiv i-a și adus un premiu la World Press Photo 2022.

Konstantinos are 36 de ani, locuiește în Thessaloniki și a povestit pentru PressOne câte ceva despre cum e să ții aparatul în mână în timp ce te întrebi dacă o să mai poți evada din mijlocul flăcărilor.

Spune-ne povestea fotografiei cu femeia în negru, plângând în fața flăcărilor din Evia. Ce s-a întâmplat cu ea în cele din urmă? Casa ei a ars?

Eram în satul Gouves din nordul Eviei, împreună cu alți colegi, un sat înspre care se îndrepta incendiul în dimineața zilei de duminică, 8 august.

Când flăcările au început să amenințe satul, m-am gândit că fotografiile făcute de la distanță nu vor spune întreaga poveste. Așa că am părăsit punctul de observare, din interiorul satului, unde puteam vedea (împreună cu alți colegi din mass-media) cum se răspândea focul în mod panoramic și m-am îndreptat spre case. Voiam să surprind reacțiile și pregătirile locuitorilor, care nu evacuaseră satul (așa cum ceruseră autoritățile), ca să-și protejeze casele.

M-am gândit că dacă focul se va apropia cu adevărat de case, astea ar fi imaginile care ar descrie cel mai viu dezastrul și consecințele crizei climatice în care trăim.

Migranți se ajută reciproc în încercarea de a traversa râul Malarekas, în apropiere de satul Chamilo, de lângă granița cu Macedonia de Nord, 14 martie 2016. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Migranți se ajută reciproc în încercarea de a traversa râul Malarekas, în apropiere de satul Chamilo, de lângă granița cu Macedonia de Nord, 14 martie 2016. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Migranți se ajută reciproc în încercarea de a traversa râul Malarekas, în apropiere de satul Chamilo, de lângă granița cu Macedonia de Nord, 14 martie 2016. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Migranți se ajută reciproc în încercarea de a traversa râul Malarekas, în apropiere de satul Chamilo, de lângă granița cu Macedonia de Nord, 14 martie 2016. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Intenționam oricum să părăsesc locul în care mă aflam, pentru a-mi muta mașina într-un loc mai sigur, în timp ce focul cobora dealul în direcția satului. Și atunci am văzut de la distanță o femeie îmbrăcată în negru, care se mișca ciudat în fața unei case. M-am apropiat ca să văd ce se întâmplă, pentru că era una dintre primele case din fața pădurii. Am auzit-o strigând, își căuta soțul.

Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor. foto: colaj PressOne

Cea mai mare teamă a candidaților la Cotroceni. 3 lucruri pe care ar trebui să le înțeleagă viitorul președinte al României despre droguri

Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor și se ascund în spatele unor răspunsuri vagi, deși susțin că înțeleg problema cu care se confruntă România.

România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani. foto: 11784053 | Electric © MingWei Chan | Dreamstime.com

Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică

România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.

M-a chemat în curtea casei și mi-a povestit cu emoție despre toată munca grea pe care au depus-o pentru casa lor (care acum era în pericol de a fi distrusă de incendiu) și despre lipsa de intervenție a guvernului în privința incendiilor. În timp ce povestea, flăcările înghițeau pădurea de pini din spatele casei. Acela este momentul în care am făcut fotografia. A fost foarte intens și emoționant.

Armata Macedoniei de Nord continuă construcția gardului la granița cu Grecia, în apropiere de satul grec Idomeni, 29 noiembrie 2015. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Armata Macedoniei de Nord continuă construcția gardului la granița cu Grecia, în apropiere de satul grec Idomeni, 29 noiembrie 2015. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Armata Macedoniei de Nord continuă construcția gardului la granița cu Grecia, în apropiere de satul grec Idomeni, 29 noiembrie 2015. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Armata Macedoniei de Nord continuă construcția gardului la granița cu Grecia, în apropiere de satul grec Idomeni, 29 noiembrie 2015. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Incendiile din Grecia au devenit din ce în ce mai frecvente în ultimii ani, și mulți oameni sunt încă traumatizați de tragedia din Mati, din 2018 (un incendiu de pădure dintr-o suburbie a Atenei care a ucis peste 100 de oameni, n.r.). De ce crezi că se întâmplă acest lucru?

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Incendiile au loc în Grecia în fiecare vară, ca în toate țările mediteraneene. Au existat și vor continua să existe. Cu siguranță, criza climatică a înrăutățit situația. Din cauza secetei prelungite și a caniculei, pădurile sunt mult mai inflamabile.

Care este cea mai grea parte a muncii de teren în astfel de situații, de a încerca să-ți faci treaba în timp ce oamenii trec prin tragedii?

Cel mai dificil este să ajungi și să comunici cu cei care se află într-o situație dificilă, fie că este vorba de locuitorii din zonele incendiate, fie că este vorba de refugiații care sunt nevoiți să trăiască în condiții precare, și așa mai departe. Echilibrele sunt foarte delicate în aceste cazuri și trebuie să fim atenți în abordarea noastră.

Un migrant din Afganistan își rade barba în timp ce se uită într-o oglindă din fața colibei sale din tabăra de refugiați Moria, de pe insula Lesbos, Grecia, la 11 februarie 2020. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Un migrant din Afganistan își rade barba în timp ce se uită într-o oglindă din fața colibei sale din tabăra de refugiați Moria, de pe insula Lesbos, Grecia, la 11 februarie 2020. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Un migrant din Afganistan își rade barba în timp ce se uită într-o oglindă din fața colibei sale din tabăra de refugiați Moria, de pe insula Lesbos, Grecia, la 11 februarie 2020. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Un migrant din Afganistan își rade barba în timp ce se uită într-o oglindă din fața colibei sale din tabăra de refugiați Moria, de pe insula Lesbos, Grecia, la 11 februarie 2020. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Evident, condițiile de lucru sunt dificile, dar e ceva la care te aștepți. Singurul obstacol pe care m-am străduit să îl depășesc pe insula Evia a fost îngrijorarea personală la vederea focului care amenința satul Gouves: în cazul în care îl înconjura, nu mai puteam pleca. A fost pentru prima dată când am acoperit un incendiu de o asemenea intensitate și amploare. Am decis că e important în momentul ăla să fiu sigur că, în caz de urgență, voi putea ajunge la mașină, ca să plec fără a fi prins în capcană.

Ce părere ai despre modul în care autoritățile grecești au gestionat această criză? Ele au fost aspru criticate de presă pentru că i-ar fi lăsat pe oameni, în multe situații, să se descurce singuri în fața incendiilor (în special în Evia, mai puțin în zonele mai apropiate de Atena).

Într-adevăr, absența pompierilor a fost evidentă în insula Evia. A fost acordată clar prioritate stingerii incendiului din suburbiile Atenei. Nu pot decât să fiu supărat și frustrat de atitudinea asta. Iar locuitorii știau asta și erau disperați. Declari indirect lumii că pentru stat nu contează prea mult dacă nu locuiești în apropierea capitalei sau a unui alt centru urban.

Un migrant afgan își spală corpul lângă un depozit abandonat din apropierea gării centrale din Belgrad, Serbia, la 19 ianuarie 2017. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Un migrant afgan își spală corpul lângă un depozit abandonat din apropierea gării centrale din Belgrad, Serbia, la 19 ianuarie 2017. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Un migrant afgan își spală corpul lângă un depozit abandonat din apropierea gării centrale din Belgrad, Serbia, la 19 ianuarie 2017. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Un migrant afgan își spală corpul lângă un depozit abandonat din apropierea gării centrale din Belgrad, Serbia, la 19 ianuarie 2017. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Am văzut oameni tineri plângând din cauza distrugerilor care se desfășurau sub ochii lor. Pentru ei, pădurea nu e doar frumusețea vieții lor de zi cu zi, ci și o formă de supraviețuire profesională. Multe locuri de muncă au fost pierdute în următorii ani în zona de nord a Eviei, iar mulți dintre ei vor trebui să se gândească la altceva sau să migreze într-un centru urban mare.

Este vreodată conflictuală munca de fotograf - în sensul că principala ta sarcină este să observi lucrurile, dar ai vreodată și sentimentul că nu este suficient? Frustrarea că munca jurnalistului este cumva incompletă, pentru că poți doar să arăți lumii lucrurile, dar nu ai puterea de a le rezolva?

Într-o anumită măsură, este corect. Nu cred că putem schimba lumea în care trăim, poate că o putem face mai dreaptă. Cu lucrurile pe care le arătăm, deși este dificil să sensibilizăm guvernele. Dar ele pot activa societățile și pot împinge lucrurile într-un anumit fel.

Intervenție a poliției în Piața Taksim, Istanbul, Turcia, marți, 11 iunie 2013. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Intervenție a poliției în Piața Taksim, Istanbul, Turcia, marți, 11 iunie 2013. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Intervenție a poliției în Piața Taksim, Istanbul, Turcia, marți, 11 iunie 2013. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Intervenție a poliției în Piața Taksim, Istanbul, Turcia, marți, 11 iunie 2013. Foto: Konstantinos Tsakalidis

Te-ai mai întors în zonele arse de vara trecută? Dacă da, cum se recuperează oamenii? Cum se refac pădurile?

Am păstrat legătura cu unele persoane din zonă. Oamenii erau disperați. Peisajul deprimant nu era reprezentat doar de pădurile arse, ci și de teama de pandemia de coronavirus, care îi ținea pe oameni închiși în case. S-au încercat unele intervenții pentru proiecte de protecție împotriva incendiilor în păduri, dar au apărut diverse probleme și nu au fost finalizate. Pădurea, prin natura sa, a dat evident semne de renaștere, dar va dura ani de zile.


Competiția World Press Photo recunoaște fotojurnalismul de calitate și premiază imagini și povești din întreaga lume. Prezentă pentru a 11-a oară în România, expoziția a ieșit din muzee și este expusă publicului larg în centrele a opt mari orașe din țară. World Press Photo mai poate fi vizitată în București, Cluj și Timișoara până pe 4 iunie, apoi în Brașov, Sibiu și Constanța (10 iunie -14 iulie) și în Iași și Oradea (22 iulie - 25 august).

echipa pressone

Avem nevoie de ajutorul tău!

Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.

De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.

Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.

Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Share this