În "Incredibilii 2", centrul de greutate al acțiunii se mută pe Helen Parr (Fata Elastică).
În "Incredibilii 2", centrul de greutate al acțiunii se mută pe Helen Parr (Fata Elastică).
28/07/2018
Incredibilii 2: ecranul e o armă de distragere în masă
The Incredibles 2 (2018), animație, aventură. Regia și scenariul: Brad Bird; imaginea: Mahyar Abousaeedi, Erik Smitt; muzica: Michael Giacchino; voci: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Sarah Vowell, Catherine Keener, Isabella Rosesellini.
*
„Și-n timp ce [Fata Elastică] își amână înfrângerea, voi ronțăiți chipsuri și o priviți cum rezolvă probleme de care voi sunteți prea leneși să vă ocupați”.
Așa decolează Incredibilii 2: dintr-o simplă și așteptată animație pentru familie, spre o dimensiune critică și auto-ironică, în care se ciocnesc rolurile sociale, corupția politică, manipularea media și sclavia digitală.
Cu două Oscaruri în buzunar și o foarte importantă nominalizare la categoria „cel mai bun scenariu original” (unde animațiile ajung rareori), povestea familiei Parr (Bob – Domnul Fantastic, Helen – Fata Elastică, Violet, Dash și Jack Jack) revine după 14 ani cu o continuare care, în mod normal, se va afla anul viitor printre favoritele Academiei Americane de Film, pe culoarul de lângă Insula câinilor (regia: Wes Anderson).
La fel ca atâtea producții recente cu super-eroi, Incredibilii 2 încearcă să-și cimenteze intriga pe imaginea scindată a ființei cu puteri neobișnuite, care e deopotrivă adorată și temută, salvatoare și distrugătoare, iar, peste toate, o armă periculoasă, mai ales în mâinile răufăcătorilor.
Ținta, de această dată, e Fata Elastică, momită să-i lase singuri pe Domnul Incredibil și pe cei trei copii ai lor, pentru a reabilita imaginea super-eroilor.
Oferta vine din partea fraților Winston și Evelyn Deavor, moștenitorii unui imperiu media, și e vândută drept unică soluție pentru readucerea celor cu super-puteri în legalitate.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Totul e comunicare, iar cine „vinde” imaginea este cel care creează percepțiile. Acesta este discursul despre manipulare celor doi frați.
În timp ce Helen salvează lumea, savurând fiecare moment ca glazura de pe doboșul crizei vârstei de mijloc, Bob descoperă eroismul de a fi tată cotidian: își bate capul cu temele la mate, calmează tsunami-ul primului eșec amoros al fiicei și stă cu ochii pe un super-bebeluș care încă nu și-a stabilizat super-puterile.
Pe acest schelet de poveste cam prăfuit, lucrurile iau o întorsătură interesantă odată cu apariția personajului negativ, pururi tânăr și înveșmântat în latex.
Psihologii români nu sunt evaluați psihologic la intrarea în profesie. Verificarea periodică a sănătății lor mintale, doar o „obligație morală”
„Ce pârghii de monitorizare a bunelor practicii există după câștigarea dreptului de practică autonomă?”, s-a întrebat PressOne.
Reportaj: Minerii care sting lumina. De ce s-au bătut oamenii din Valea Jiului pe slujbele din subteran
325 de posturi au fost aruncate pe piață la începutul lunii septembrie 2024 și candidații s-au înghesuit să-și depună dosarele. Paradoxul închiderii minelor din Valea Jiului e că e nevoie de oameni în subteran.
Screen Slaver livrează emfatic un discurs care mestecă morala de tip Black Mirror și o face digerabilă pentru un public mult mai larg: trăim – odată cu personajele – într-un peisaj în care ecranul e doar o armă de distragere în masă, în care uităm să existăm în realitate și locuim fantastic în lumi cu super-eroi fiindcă suntem prea slabi pentru a ne duce propriile războaie.
În această lume de „dependenți”, arma villain-ului se află chiar în doza pe care o consumă victimele: ecranul.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Punctul vulnerabil al Incredibililor și al prietenilor lor îl reprezintă încrederea nefondată − pe care adevăratul erou negativ, ascuns sub costumul lui Screen Slaver, o demontează spre final: manipularea se cimentează pe încredere.
De aceea, într-o scenă care anticipează morala filmului, Fata Elastică și Evelyn rostogolesc ocheade spre feminismul naiv și spre critica rolurilor sociale ale fiecărui gen („cea care creează și cel care vinde”), și-și consolidează o frăție feminină matură, neobișnuită în animațiile americane.
Cu toate acestea, glorificarea lui Incredibles 2 ca mare victorie a feminismului acasă la Disney ar trebui pusă sub semnul întrebării, din moment ce mesajul devine destul de ambiguu spre final.
Prințesele domnului Disney
Cum construcția de stereotipuri feminine în universul Disney a fost ținta criticilor întemeiate în ultimele decenii, studioul vânzând cu predilecție povești populare ale domnițelor la ananghie (Albă ca Zăpada, Frumoasa din Pădurea Adormită, Cenușăreasa, Anastasia, Rapunzel etc), apariția unor personaje feminine care nu mai intră în tipologia prințesei (Elsa – Regatul de gheață, Merida – Neînfricata sau Vaiana) a fost celebrată ca o victorie asupra patriarhatului.
Acum, ea este folosită ca element de marketing pentru producțiile celebrelor studiouri, ca în trailer-ul pentru Ralph Breaks the Internet.
*
Offscreen
→ Cu Globul de Cristal de la Karlovy Vary și cu o temă inconfortabilă pentru unii, „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, cel mai recent film al lui Radu Jude, va încinge cu siguranță cinematografele românești din 28 septembrie.
Aplaudat la nivel internațional pentru maniera în care problematizează negarea Holocaustului în România, filmul vine să completeze tema care traversează ca un fir roșu cele două producții anterioare ale regizorului, Inimi cicatrizate și Țara moartă.
→ Odată cu sfârșitul verii, se apropie și premierele de la Cannes. A Prayer Before Dawn, adaptarea volumului non-ficțional al lui Billy Moore, fost deținut în pușcăriile din Thailanda, va fi lansat internațional înainte de jumătatea lunii august.
Prizonier într-un spațiu infernal, Moore − interpretat de Joe Cole (Peaky Blinders) − trebuie să-și folosească pumnii pentru a supraviețui. Pelicula este catalogată de critici ca brutală și fascinantă în același timp.
→ Primul trailer pentru Aquaman, ieșit la suprafață la comic-con-ul de la San Diego, pompează testosteron într-unul dintre cei mai ridiculizați super-eroi.
Jason Momoa (Khal Drogo din Game of Thrones) își pune din nou fizicul la bătaie pentru a masculiniza un personaj care a debutat în anii ’40 în categoria „bărbați în izmene”, fiindcă super-puterile acestei împreunări dintre un om și o zeiță a mării au fost de multe ori subiect de glume.
Ce-i drept, dacă nu lucrează într-un acvariu sau la raionul de pește, cine are nevoie să stea la o poveste cu carașii și să pună șaua pe delfini sau căluți de mare?
Noua variantă de Aquaman și-a făcut deja încălzirea în Batman vs. Superman: Dawn of Justice și în Justice League, iar solo-ul care va fi lansat înainte de Crăciun este testul pentru viitoarele sale apariții în universul DC Comics.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this