Etapele de lucru la o icoană, de la desenul inițial, aplicarea foiței de aur, pictarea portretelor și a veșmintelor, până la ultimele detalii și simboluri. Fotografii: Lucian Muntean
Etapele de lucru la o icoană, de la desenul inițial, aplicarea foiței de aur, pictarea portretelor și a veșmintelor, până la ultimele detalii și simboluri. Fotografii: Lucian Muntean
13/04/2017
Icoanele de la Alexandroupolis
Alexandroupolis este principalul oraș din regiunea Evros a Greciei, aflată la granița cu Turcia. Până în secolul al XIX-lea, era doar un sat de pescari, dar a evoluat rapid, devenind un port important și, mai nou, o destinație turistică.
Situarea sa la țărmul Mării Traciei (în nordul Mării Egee) îi conferă o climă blândă chiar și în lunile de iarnă. Iar acea blândețe pare a se regăsi în atmosfera urbană: piața de pește nu cunoaște forfota din timpul verii, iar tavernele sunt mai toate goale.
Cea mai mare aglomerație am găsit-o în biserica mitropolitană „Sfântul Nicolae”, care se umple la slujba de vecernie.
În curtea acestei biserici, într-o clădire construită în 1909, care a fost liceu de băieți până în 1972, se „ascunde” comoara pe care vreau să v-o prezint în această săptămână: un muzeu ecleziastic și colecția sa de icoane bizantine.
Păstrând caracterul didactic al fostei școli, colecția începe cu o serie de exponate care prezintă tehnica tradițională a iconarilor.
Coloranți minerali sub formă de pulbere, foiță de aur, pensule și alte ustensile necesare pentru a picta icoane pe lemn.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
În cele opt încăperi ale muzeului sunt expuse peste 400 de obiecte de cult: icoane-unicat, veșminte bisericești brodate cu fir de aur, cărți și documente datând din secolul al XVI-lea până în secolul XX.
Galerie foto din muzeu:
*
Știri din cealaltă Românie: În Iași, o femeie a primit acordul judecătorilor să intre cu forța în apartamentul unei vecine pentru a face curățenie, iar în Focșani un urs a intrat într-o benzinărie
Știri din cealaltă Românie e o revistă a presei locale concentrată pe comunități și viața lor reală, separată de ce se întâmplă la București sau chiar în marile orașe.
Cum se văd din satelit cartierele-dormitor care au răsărit lângă cele mai scumpe orașe din România, Cluj și Brașov
Brașov și Cluj-Napoca sunt astăzi cele mai scumpe orașe din România pentru cei care visează să-și cumpere o casă sau un apartament. Drept urmare, locuitorii celor două orașe au preferat în ultimii 15-20 ani să se orienteze către locuințe mai ieftine construite în localități limitrofe. Haosul imobiliar generat de migrația lor a dat naștere unor struțo-cămile urbanistice care sunt vizibile din satelit.
Sunt impresionante icoanele care o înfățișează pe Fecioara Maria cu pruncul Iisus. Unele sunt marcate de cicatricile timpului, având semne de vandalizare, prin desprinderea aureolelor și a elementelor decorative din argint.
Și pictura este deteriorată, fie prin exfoliere, fie prin decolorarea pigmenților sau prin degradarea lemnului.
Cu toate acestea, expresivitatea şi emoţia se transmit peste secole.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Există și icoane controversate, de pildă una care o reprezintă pe Maica Domnului alăptându-l pe pruncul Iisus, care transgresează canoanele teologice. De asemenea, muzeul găzduieşte o „Madonă neagră”, despre care specialiștii susțin că ar fi rezultat prin înnegrirea picturii.
O serie amplă de icoane din colecţie îl reprezintă pe Sfântul Gheorghe în luptă cu balaurul. Sfântul Gheorghe − patronul spiritual al Greciei − s-a născut într-o familie creștină de origine greacă din Cappadocia (în Turcia de azi) și a trăit în perioada 280-303, pe vremea împăratului roman Dioclețian.
Icoanele expuse la muzeul din Alexandroupolis au o valoare inestimabilă ca și colecție în sine.
Obiecte de patrimoniu, icoanele ajung deseori în vizorul traficanților de artă, fiind vândute pe piața neagră și ascunse apoi în colecții private, unde li se pierde urma.
Spre ieșire, expoziția din Alexandroupolis se termină cu o icoană de factură mai recentă − o broderie combinată cu elemente picturale care îl înfățișează pe Iisus după coborârea de pe cruce.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this