Giulia a fost condusă pe ultimul drum vineri, 22 februarie. Foto: Cristian Bîrjac / Ziarul de Sălaj
Giulia a fost condusă pe ultimul drum vineri, 22 februarie. Foto: Cristian Bîrjac / Ziarul de Sălaj
21/03/2019
Giulia a murit în microbuzul unei firme care ignora legea și angaja fără discernământ
A trecut o lună de la moartea Giuliei Sabou. În vârstă de 12 ani, ea făcea zilnic naveta între satul ei natal, Badon, și municipiul Zalău, unde învăța.
Pe 19 februarie, după prânz, Giulia se întorcea de la școală cu microbuzul care opera pe această rută.
A mai apucat doar un loc pe o banchetă improvizată, amplasată în spatele scaunelor omologate. De acolo a fost proiectată pe caldarâm, în centrul Zalăului.
„Din cauza faptului că nu s-a asigurat corespunzător la închiderea ușilor din spate, o minoră de 12 ani, care se afla în calitate de pasager pe o bancă improvizată, în spatele locurilor microbuzului, a căzut pe partea carosabilă”, se arăta în comunicatul de atunci Biroului Poliției Rutiere Zalău.
„Ambulanța de la stația centrală Zalău a ajuns prima, în două-trei minute, la fața locului, înaintea ambulanței SMURD. Fetița era cu picioarele pe trotuar și cu fața în jos, pe asfalt, într-o baltă de sânge. Îi curgea sânge din ureche.
Copilul era în stop cardiorespirator. Am introdus-o pe fetiță în ambulanță, unde, timp de o oră și 15 minute, am resuscitat-o continuu. S-a constatat decesul și a fost transportată la morga Spitalului Județean pentru autopsie”, a fost reacția echipajului medical de pe ambulanță.
La volan era Gheorghe Gurzău, administratorul firmei de transport public care opera pe traseul Zalău-Badon. El este soțul consilierei locale PSD Mariana Gurzău, implicată și ea în afacerea familiei.
Șoferul a încercat să ascundă bancheta până la venirea polițiștilor.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
În urma acestui accident, PressOne a solicitat Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) informații despre verificările efectuate la Gurzău Trans SRL.
ISCTR e o instituție extrem de importantă în ceea ce privește reglementarea transportului de persoane și de mărfuri din România. Sau cel puțin ar putea fi.
Anul trecut, conform ISCTR, inspectorii de trafic rutier au aplicat firmei Gurzău Trans SRL patru sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 16.000 de lei, „pentru nerespectarea obligației de a deține la bordul autovehiculului sau/și la sediu a unor documente specifice transportului rutier de persoane, respectiv pentru menținerea în funcție a unor persoane care concura (? − n.r.) la siguranța circulației fără ca acestea să dețină avize medicale și psihologice valabile și/sau certificat de pregătire profesională”.
Rușii sunt foarte aproape de spargerea frontului și, în același timp, încă departe. Ce ar însemna un colaps al armatei ucrainene în regiunea Donbas
Cade frontul ucrainean? Sau a căzut deja? Din primăvara acestui an vin cu o frecvență aproape zilnică vești tot mai alarmante legate de situația din ce în ce mai precară a trupelor Kievului de pe linia frontului din Donbas, care înglobează greu încercatele regiuni Donețk și Lugansk din sud-estul Ucrainei. Cele două regiuni au reprezentat, de altfel, pretextul principal al invaziei ordonate de Vladimir Putin în februarie 2022, iar acum reprezintă principalul obiectiv strategic al Kremlinului.
Psihologii români nu sunt evaluați psihologic la intrarea în profesie. Verificarea periodică a sănătății lor mintale, doar o „obligație morală”
„Ce pârghii de monitorizare a bunelor practicii există după câștigarea dreptului de practică autonomă?”, s-a întrebat PressOne.
ISCTR și legea în vigoare numesc „abateri grave” neregulile descoperite anul trecut, adică lipsa unor documente obligatorii și angajarea ca șoferi a unor persoane care n-ar fi avut ce căuta la volan.
După moartea Giuliei Sabou, ISCTR a verificat microbuzul în care s-a produs tragedia și a decis să amendeze firma care-l deține cu echivalentul a vreo 2.000 de euro.
„Operatorul de transport a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 9.000 de lei, pentru faptul că autovehiculul verificat nu era clasificat/încadrat corespunzător, conform reglementărilor specifice în vigoare.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Vă informăm că, pentru niciuna din sancțiunile aplicate, în legislația specifică transporturilor rutiere nu este prevăzută măsura complementară de suspendare a licenței de transport”, se arată în răspunsul oficial semnat de Alina Luminița Cațan, o avocată din Teleorman care a fost numită șefa ISCTR în 2017, deși nu avea nici o experiență în domeniu.
Dar avea parte de susținerea ALDE.
Fără legătură, biroul ei de avocatură din Alexandria se află în vecinătatea domeniului lui Liviu Dragnea. Dar acesta are vreo 7.000 de metri pătrați, deci e probabil ca mulți localnici din Alexandria să-i fie vecini.
Revenind la microbuzul firmei Gurzău Trans, acesta nu era nici clasificat corespunzător − operațiune care ar trebui să aibă loc anual, la Registrul Auto Român.
Prin certificatul de clasificare se atestă gradul de confort al unui autobuz sau microbuz. În funcție de acest grad, se stabilește dacă autovehiculul are voie să circule pe distanțe mai mari sau mai mici.
Reprezentanții RAR au declarat pentru publicația Magazinsalajean.ro că, pentru microbuzul implicat în accident, care făcea curse zilnice în județul Sălaj, nu se mai solicitase un certificat de clasificare de aproape doi ani și jumătate, din septembrie 2016!
Iar legea prevede clar: în cazul în care „un autobuz/microbuz clasificat nu mai îndeplinește criteriile pentru care a obținut clasificarea, deținătorul nu îl mai poate utiliza pentru transport rutier național de persoane prin servicii regulate, până la remedierea defecțiunilor constatate”.
Verificările solicitate de lege pentru a prelungi termenul de valabilitate al unui certificat de clasificare se fac în fiecare an.
Aceste verificări ar trebui să vizeze și starea de întreținere a mașinii.
Unul dintre aspecte are legătură exact cu circumstanțele în care s-a produs tragedia de la Zalău, și anume:
„Se va verifica starea generală bună, în special absența ruginei și a zgârieturilor vizibile, capacele portbagajului și cele de acces să fie bine fixate și încuietorile să fie funcționale”.
În cazul administratorului Gheorghe Gurzău, care era și șofer al microbuzului, s-a dispus prelungirea cu încă 30 de zile a mandatului de arest preventiv.
El e acuzat de ucidere din culpă și de modificarea sau ștergerea urmelor de la locul accidentului.
Cu patronul aflat în arest, Gurzău Trans SRL efectuează în continuare transporturi publice de persoane.
*
„Se poate observa existența unui defect la mecanismul de zăvorâre al ușii dreapta spate și lipsa unui geam tot la ușa dreapta spate”
UPDATE, 22 martie, ora 11. La câteva ore după publicarea articolului de mai sus, am primit clarificări cu privire la acest caz și din partea Registrului Auto Român.
Astfel, RAR spune că efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP) nu este condiționată de existența sau valabilitatea certificatului de clasificare pe categorii de confort.
Dar că verificarea efectuată în urma accidentului a arătat că microbuzul n-ar fi trebuit să primească ITP din cauza defecțiunilor tehnice.
Reprezentanții RAR au adăugat că „inspectorul tehnic care a efectuat prestația respectivă a fost avertizat în ceea ce priveşte încălcarea prevederilor legale de efectuare a inspecţiilor tehnice periodice”.
Comunicatul RAR
„În ceea ce priveşte inspecţia tehnică periodică a microbuzului marca Mercedes Benz tipul 906KA50 SPRINTER 515CDI cu numărul de înmatriculare SJ-91-GTR, utilizat pentru transportul de persoane, menţionat în solicitarea dumneavoastră, precizăm că acesta figurează înregistrat în baza de date gestionată de RAR cu inspecţie tehnică periodică aflată în termen de valabilitate, efectuată la data de 06.12.2018, cu termen de valabilitate până la data de 06.06.2019 în cadrul stației de ITP cu indicativul SJ 22, aparținând societății SC GERO BEDOT SRL, cu punctul de lucru în COM. CRIŞENI, SAT CRIŞENI nr. 409, jud. SĂLAJ.
Din consultarea capturilor fotografice, se poate observa existența unui defect la mecanismul de zăvorâre al ușii dreapta spate și lipsa unui geam tot la ușa dreapta spate, acesta fiind înlocuit cu un panou de plastic, montat necorespunzător, deficiențe ce ar fi trebuit să impună respingerea microbuzului la ITP pentru următoarele deficiențe:
- codul 6.2.3b) – ŞASIU ŞI ELEMENTE ATAŞATE ŞASIULUI-CABINĂ CONDUCĂTOR AUTO ŞI CAROSERIE-Uşi şi dispozitive de închidere uşi-Uşă care se poate deschide accidental sau care nu rămâne închisă (uşi pivotante) – încadrat în grupa de gravitate ca Deficiență Periculoasă (DP) și
- codul 3.2.c)- VIZIBILITATE-STARE GEAMURI (INCLUSIV PARBRIZ)-Geam în stare inacceptabilă (spart, cu acoperire/folie necertificată/ neomologată) − încadrat în grupa de gravitate ca Deficiență Majoră (DMa).
În urma verificării la sediul staţiei de ITP de către reprezentanţii noştri a documentelor ce au fost întocmite, a capturilor fotografice prelevate și a înregistrărilor video salvate cu ocazia efectuării ITP microbuzului respectiv, a fost confirmată prezența deficiențelor semnalate de dumneavoastră (în cadrul capturilor fotografice transmise) și la data efectuării prestației.
În consecință, inspectorul tehnic care a efectuat prestația respectivă a fost avertizat în ceea ce priveşte încălcarea prevederilor legale de efectuare a inspecţiilor tehnice periodice, iar abaterea a fost sancţionată prin menţionarea acesteia la data de 25.02.2019 pe verso-ul Certificatului de Atestare al acestuia, în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare”.
*
Puteți citi aici primul nostru articol despre moartea Giuliei.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this