Generația fără mentori
„Eram la bere și el zicea – Voi știți că, dacă eu mișc acum un deget, tot universul e influențat? Și-i tot dădea cu chestia asta, că viitorul se schimbă pentru că a mișcat el vârful degetului… Ce prostie, nu? Și i-am zis – Ok, ne lași?…”
Stăteam la semafor. Un tânăr spălățel, cel mult 20 de ani, cu frizură à la Smiley – cărare pe-o parte, părul umflat sus și foarte scurt la tâmple (am aflat că se numește taper cut, dar e un fel de hipster nazi, iertată-mi fie alăturarea), – îi explica unei colege ce ridicol e tipul care crede în „butterfly effect”.
Râdea zeflemitor, fata râdea și ea, mai reținută, iar mie-mi venea să intervin: Cum îl cheamă pe coleg? Cu el ar trebui să vă împrieteniți…
Dar s-a făcut verde și nu le-am mai spus nimic. M-ar fi luat de boșorog, oricum.
*
Încerc să nu cad în capcana adultului care vede numai defectele celor tineri. Încerc să extrag ceea ce îi diferențiază pe adolescenții și tinerii de 15-20 de ani. Încerc să formulez o trebuință publică.
Vorbim despre o generație ale cărei modele sunt puține, străine și foarte relaxate. Despre aceste modele, noi, părinții lor, nu știm mai nimic, iar pe profesorii lor de liceu sau din facultăți nu-i prea interesează. Sunt tineri americani și englezi care vorbesc pe limba lor, vloggeri faimoși, cu milioane de abonați (să scriu followers?), pe care ei îi urmăresc pe youtube și care abordează teme foarte – hai să folosesc un eufemism – mundane.
Ar fi interesantă o cercetare sociologică în școlile din România, în care atât elevii, dar mai ales profesorii să fie întrebați cine sunt, de pildă, Bethany Mota, Zoella, Joe Sugg, Ansel Elgort sau Tyler Blackburn.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Atunci am realiza dimensiunile rupturii mentale din învățământul românesc: copiii nu mai găsesc aproape nimic atrăgător la ore (pentru că fac mereu comparație cu spectacolul și diversitatea de pe net), iar atitudinea de tipul „trebuie să citiți Creangă și Coșbuc, lăsați prostiile astea de azi…” nu are nici o șansă de reușită.
Soluția nu poate fi decât o combinație între educația clasică și ancorarea, măcar metodologică, în prezent.
Acum, nu există oameni mari care să vorbească pe limba acestei generații. Nu doar că nu le cunoaștem reperele, dar îi trimitem să se inspire din idealurile unor vremuri pe care n-au cum să nu le considere vetuste.
Călin Georgescu hipnotizează România. Scârbiți de oferta democratică a partidelor, românii au votat direct cu Rusia
Călin Georgescu reușește, în 2024, un scor apropiat de cel al lui Vadim Tudor în 2000: aproape 23% dintre românii care s-au dus la vot au votat cu el, un outsider al politicii românești care promite o Românie suverană, nealiniată, întoarsă către sufletul românesc și inima aia care cântă doine pe un picior de rai, pe care el însuși vine călare pe un cal alb. Nu glumesc, fix așa arată un clip de promovare al acestui candidat.
Călin Georgescu, emanația unor „grupuri de reflecție” conectate la servicii?
Putinistoidul și legionarul Călin Georgescu de astăzi, cel care a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale, este produsul electoral creat și cultivat cu răbdare în laboratoare obscure, dirijate de oameni vechi și noi ai serviciilor secrete.
Trei sunt tiparele majore pe care le-am observat în rândul acestor adolescenți.
1. Sunt mult mai pragmatici decât noi, dar e un pragmatism la primul nivel. Li s-a spus mult prea devreme – și noi suntem vinovați pentru asta – că trebuie să aibă „obiective” pe care să le „atingă”.
(Și) din această cauză, ei nu rezonează aproape deloc cu poezia. Dacă o generație întreagă nu mai citește poezie, pentru că i se pare boring sau fiindcă se întreabă „ce rost are să formulezi complicat când poți spune direct”, aceasta anunță o posibilă infirmitate națională.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
2. Umorul lor e radical diferit de umorul nostru. E consecința serialelor dublate, în care li se transmite ce e comic și ce nu, ca la proști, prin introducerea „benzii de râs”. Umorul liceenilor și studenților de azi e mult mai frecvent un umor de gaguri și de intonație decât unul de semantică multiplă.
3. Ca orice generație, și ei caută sensul. Dar, pentru că i-am protejat cu asupra de măsură (mă refer aici la copiii din orașele mari) și, totodată, i-am lăsat de capul lor, să se izoleze pe telefoane și pe tablete, printre ei a apărut, ca în Occident, sindromul automutilării.
Plictisiți de realitate, nebăgați în seamă și dezamăgiți de cei care ar trebui să le fie mentori, mulți ajung să se taie, să-și provoace singuri durere, ca să mai simtă ceva. E o tendință în urcare și e simplu de confirmat: întrebați-vă copiii dacă au asemenea colegi.
*
Fără poezie, cu umor orizontal și în căutare de senzații tari (inclusiv pornografice, că sunt la un click distanță), adolescenții noștri sunt disperați, fără să știe, după îndrumători publici.
N-au de la cine să învețe, n-au după cine să se orienteze. Habar n-au cine sunt „vedetele” noastre televizate și le pasă de asta cam cât praf li se adună între mobil și carcasa protectoare.
Paradoxal, asta ar fi vestea bună.
Există o asemenea sete de personalități, de charismă și de inițiere, încât răsturnarea actualului establishment se conturează mai limpede decât transmisia pe un ecran ultra-HD.
Fie le furnizăm mentori, ceea ce înseamnă un proces de formare a unei noi elite cunoscute, fie vor ști ei cum să procedeze, direct și ne-metaforic, astfel încât să atingă acest obiectiv.
Nu există cale de mijloc. Touch and go.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this