Debutul lui Andrew Patterson e un retro-SF cu potențial
26/06/2020
Frumosul și urâtul: The Vast of Night & Da 5 Bloods
Una dintre cele mai frumoase surprize din acest an vine din partea debutantului Andrew Patterson, cu splendidul The Vast of Night.
Ne aflăm în 1950, în Cayuga, New Mexico – într-un orășel în care toată lumea pare să cunoască pe toată lumea. Atmosfera e relaxantă, oamenii își vorbesc cu repeziciune și umor nimicuri care conturează un viitor meci de baschet – altminteri, un eveniment care va reuni aproape toata populația din orășel.
Dar mai înainte, din spatele unui ecran de televizor cu colțuri rotunde, o voce ne-a introdus deja o stare alarmantă, una care ne propulsează în atât de binecunoscutul concept SF propagat mai întâi de The Twilight Zone.
În interiorul acestui univers, în care orice eveniment minor poate lua o turnură dramatică, centralista adolescentă Fay (Sierra McCormick) și carismaticul DJ Everett (Jake Horowitz) – excelenți amândoi! – încearcă să identifice sursa unui zgomot ciudat.
Sunetul strident pe care ei îl captează le va releva (prin prisma a doua interviuri – unul la radio, celalalt la locuința unei bătrâne) desfășurarea unei manifestari extraterestre fără precedent.
Ceea ce este cu adevarăt remarcabil la acest film e capacitatea de a recrea impecabil atmosfera anilor ‘50, una de zbucium și incertitudine, atunci când în SUA paranoia adăuga inexplicabilului tot soiul de paranteze – de la experimente militare secrete până la invazii sovietice.
Andrew Patterson dovedește și că este un bun istoric. Acestei documentări elaborate, care vizează raportarea unui segment de populație al epocii în fața necunoscutului și inexplicabilului, Patterson îi adaugă o remarcabilă mizanscenă, scenografie și o (destul de) neliniștitoare regie.
Lucrul lui tehnic tranzitează uneori tot orașul (ambiguitatea punctului de vedere oscilează cu istețime între ceea ce vedem noi și ceea ce văd ceilalți, „cei de sus, ascunși în nori”), alteori privește de la o distanță lungă micro-evenimente, dar, mai ales, se apropie foarte mult de chipul unor personaje care, prin felul de a-și mărturisi și, implicit, felul de a reacționa la mărturisiri, apasă cu putere pedala alarmei.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
În cele din urmă, The Vast of Night e un mix destul de original și ascuțit de comedie și thriller SF, unul care ar fi putut să-i facă oricând concurență celebrului Close Encounters of the Third Kind. Desigur, asta dacă ar fi fost contemporane.
E păcat, însă, că un asemenea film, un retro-SF energic și isteț, venit din partea unui debutant cu un extraordinar potențial, n-a ajuns să fie difuzat în sălile de cinema. Ar fi meritat cu prisosință, măcar prin nivelul prezentării lui la nivel vizual.
Filmul e disponibil pe Amazon Prime.
Interviu. La 27 de ani, românul Richard Abou Zaki este jurat la „Chefi la cuțite” și cel mai bun chef din Italia: „Am preparat un meniu de șase feluri pentru Regina Elisabeta”
La doar 27 de ani, în 2024, în cadrul galei dedicate excelenței în arta gastronomică de la Milano, Richard Abou Zaki a fost declarat cel mai bun chef din Italia. Asta după ce, la vârsta de 23 de ani a primit o stea Michelin pentru talentul său în bucătărie.
Ce faci în weekendul 13-15 decembrie în București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași. Recomandările PressOne
Târguri de Crăciun în București, Strada Fericirii în Cluj-Napoca, Harababura în Timișoara și bazar caritabil în Iași. Tu ce faci în weekend?
Nimic nu merge bine în filmul ăsta: Da 5 Bloods
În ciuda cronicilor aproape unanim favorabile, nu văd în cel mai recent joint marca Spike Lee decât un fiasco total.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Un grup de veterani afro-americani ai războiului din Vietnam se întorc în țara în care și-au purtat războiul (în care nu e foarte clar dacă au crezut sau nu, în ciuda intențiilor stângace ale lui Lee de a lămuri asta), pentru a recupera rămășițele unui fost camarad - mort în junglă, care le mai apare din când în când sub forma unor viziuni. Și pentru a descoperi o comoară, ascunsă de ei tot atunci – aparent – la câțiva centimetri sub pământ.
Totul o ia razna în filmul ăsta, atât stilistic cât și estetic. Spike Lee dă impresia unui regizor incert, care nu pare să fie suficient de concentrat încât să-și dea seama încotro se îndreaptă și unde vrea să ajungă. Dar mai ales unde vrea să termine.
Mai bine spus, filmul e atât de stufos, atât de plin de nimic și de ridicol încât nu se relevă decât ca o glumă involuntară.
De exemplu, pentru a crea un context al istoriei afro-americanilor în această aventură a bătrâneilor zgomotoși și colerici prin junglă, Lee inserează în prima parte o serie de momente istorice (de tipul imaginilor de arhivă – de la sportivi de culoare de performanță la personalități politice, precum Martin Luther King sau Malcom X) menite să ne aducă mai aproape de „emoție”, de existența lor motivațională în sprijinul căutării lingourilor de sub pom.
Dar Lee pare să se plictisească la un moment dat de asta, așa că-și mută interesul pe o serie de non-conflicte din grup (izbucnite din nimic, fără nicio miză, fără vreo direcție narativă clară), pe o relație între personaje care oscilează între nesigur și ridicol, și pe o serie de soluții regizorale disperate, raportate la acest fel de desfășurare conflictuală, vecină cu o telenovelă turistică.
În orice caz, Spike Lee obișnuia să fie un pertinent cineast politic. Dar după BlacKkKlansman (2018), o altă glumiță frivolă despre postura în care se poate afla un afro-american, cu Da 5 Bloods regizorul începe să cam dea semne clare de oboseală creativă.
Filmul e disponibil pe Netflix.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this