Ion Indolean
Redactor

30/07/2016
Flashback (1): Das Experiment
Inițiem, prin acest text, o subsecţiune în cadrul rubricii de film. Flashback va găzdui recomandări de titluri mai vechi, pe care vom încerca să vi le prezentăm fie prin corelare cu actualitatea politică, fie dintr-un unghi aniversar (un număr rotund de ani de la facerea filmului, de pildă) sau, de ce nu, atunci când o producție clasică este „revizitată” într-una de dată recentă.
Aşadar, vom alterna cronicile de întâmpinare cu flashback-uri despre filme care înseamnă mult atât pentru istoria cinemaului, cât şi pentru societate, și care pot determina o schimbare de atitudine sau de viziune în oricare dintre noi.
*
Pentru că trăim vremuri tulburi, cu atentate care se înmulțesc îngrijorător, cu acel puci turcesc înăbuşit într-o pornire totalitară a preşedintelui Erdoğan, cu dezorganizarea sistemică din România care produce, iată, morţi peste morţi, am ales să lansăm această subsecţiune cu un film despre malefica latură care, latentă, există şi poate fi stârnită aproape în fiecare om.
E un proiect cinematografic realizat după adevărul faptic al unui experiment derulat în anii ’70, pe care, pentru a spori emoția și forța mesajului, regizorul Oliver Hirschbiegel l-a romanțat pe ici, pe colo – dar nu prea mult, întrucât efectiv nu era nevoie.
Das Experiment (2001) pune în scenă, în termenii cei mai duri cu putință, acest caz real, desfășurat sub îndrumarea psihologului american Philip Zimbardo.
Demersul este adaptat pentru spaţiul nemţesc, dar succesiunea întâmplărilor rămâne cea autentică – cu mici forţări (cinematografic-fanteziste) ale adevărului.
Vorbim despre Experimentul Stanford, în cadrul căruia s-a creat mediul unui penitenciar, pentru a putea fi observat comportamentul unor oameni decenți (a se citi: neinfractori, normali) care acceptă să fie gardieni sau deţinuţi pentru maximum două săptămâni.
Pare că 14 zile trec repede, dar nu e deloc aşa. Petrecut în 1971, experimentul a bulversat lumea științifică, fiindcă puțini ar fi anticipat conduita participanților (cu precădere a celor care trebuiau să facă pe gardienii) – schimbată în rău aproape instantaneu, timpul scurt în care au degenerat lucrurile și sechelele cu care au rămas cei care au făcut pe prizonierii.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
Filmul se remarcă prin acurateţea evenimentelor reprezentate, fapt dublat de dispoziţia pe care o determină în spectator.
E o stare mentală transpusă, aproape fără excepţie, în plan corporal; urmărind Das Experiment, omul atent şi implicat în naraţiune va reacţiona şi fizic – miză care vine să întărească ideea că vorbim despre un un proiect închegat foarte bine de toţi membrii echipei.
Pornind de la regizorul Oliver Hirschbiegel (care debuta în lungmetraj și care nu a mai „recidivat” în facerea unei opere de aceeaşi adâncime), continuând cu compozitorul Alexander Bubenheim (a cărui electrizantă coloană sonoră creează o senzaţie aproape mistică) şi ajungând la actorul-protagonist Moritz Bleibtreu (cu cel mai intens rol personal), fiecare îşi îndeplinește partea în mod remarcabil.
Să nu uităm de scenariul care elaborează o poveste de dragoste, născută ad-hoc, între Tarek Fahd / prizonierul #77 (Bleibtreu) şi Dora (Maren Eggert, năucitoare prin alură, prin cadenţa mişcărilor, prin non-verbalizarea menţinută până la capăt).
Interviu. La 27 de ani, românul Richard Abou Zaki este jurat la „Chefi la cuțite” și cel mai bun chef din Italia: „Am preparat un meniu de șase feluri pentru Regina Elisabeta”
La doar 27 de ani, în 2024, în cadrul galei dedicate excelenței în arta gastronomică de la Milano, Richard Abou Zaki a fost declarat cel mai bun chef din Italia. Asta după ce, la vârsta de 23 de ani a primit o stea Michelin pentru talentul său în bucătărie.
Ce faci în weekendul 9-11 mai în București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași. Recomandările PressOne
Jazz in Church în București, Street Food Festival în Cluj-Napoca, Musical Picnics în Timișoara și Romanian Mental Health Film Festival în Iași. Tu ce faci în weekend?
Idila lor contribuie la creșterea tensiunii şi la închiderea violent-romanţată a firului epic (una dintre forţările despre care vorbeam mai sus).
Sunt multe premiere şi realizări unice în acest film. Am menţionat câteva – artişti care nu şi-au mai putut egala prestaţia (sau au făcut-o foarte rar), precum și momente cinematografice care, prin franchețe şi ritm, taie răsuflarea. Pe celelalte vă invităm să le descoperiţi singuri.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this