18/09/2020
First Cow. O vacă de muls
În zilele noastre, o femeie descoperă într-o pădure un craniu. Săpând cu mâinile prin stratul subțire de pământ care-l acoperea, ea scoate la iveală mai mult decât atât.
Scena imediat următoare ne propulsează în ținuturile americane de nord de la începutul anilor 1800. E un tărâm în care fiecare visează la o îmbogățire rapidă (îndeletnicirea principală era comercializarea blănurilor de castor, „aurul moale”, așa cum vânătorii obișnuiau să-l numească).
După ce un bucătar și un chinez fugar (găsit de acesta dezbrăcat complet, ascuns într-un tufiș) ajung să se împrietenească, cei doi găsesc o oportunitate de a face avere la care nimeni nu se mai gândise. Mai exact, o vacă bună de muls – atât la propriu cât și la figurat.
Cel mai recent film al regizoarei Kelly Reichardt parcurge povestea celor doi într-o manieră extrem de simplă. Așezați în contextul acelei perioade zbuciumate (în care fiecare își urmărește propriul interes, gata să facă orice pentru a-și atinge scopul), relația dintre cei doi e privită cu un deosebit calm.
Nu există (și nu va exista) vreo tensiune între Cookie (John Magaro) și King-Lu (Orion Lee). Fiecare îsi are propriul său rol, în activitatea periculoasă pe care o desfășoară. King-Lu este creierul din spatele afacerii, în vreme ce Cookie se ocupă de mulsul vacii – implicit de pregătirea prăjiturilor cu laptele furat (mai exact, un fel de gogoși uleioase unse cu miere), deosebit de apreciate de locuitorii orășelului-fort.
Ele ajung să fie apreciate și de proprietarul vacii, șeriful fortului, Chief Factor (Toby Jones), care plătește cu bani mulți acest „gust de Anglia”, fără să bănuiască deloc că această bunătate de prăjitură se bazează pe laptele care îi este furat. Pentru că, după raționamentul lui King-Lu, „unii oameni sunt atât de puternici încât nu-și imaginează ca vor fi furați.” Cel puțin o perioadă, pentru că probleme serioase nu vor întârzia prea mult să apară.
Spre deosebire de alte drame western, care, oricât de cuminți ar fi, niște focuri de carabină tot vor fi trase, First Cow e interesat de altă dimensiune a unor astfel de povești.
Reichardt manifestă un deosebit interes pentru o reprezentare cât mai autentică a acelei perioade. Oamenii poartă straie sărăcăcioase, sunt murdari, orice tip de igienă personală este omis, iar drumurile din fort, pe care cei doi își comercializează prăjiturile pe o pătură murdară, sunt pline de noroi și mizerie.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
De asemenea, spre deosebire de Night Moves (eco-thrillerul regizoarei din 2013), Reichardt joacă destul de moderat cartea suspansului. De data asta, interesul ei se află în altă parte – în gesturi mărunte, detensionate, în micro-evenimente alcătuite din culesul ciupercilor din pădure, al vreascurilor pentru foc, al discuțiilor dintre cei doi despre lucruri mărunte. Până și furtul în sine, laptele din ugerul vacii, se desfășoară sub forma unui calm neobișnuit pentru doi oportuniști, chiar și puternic motivați. Măcar pentru o bună perioadă de vreme.
Ea e interesată de dinamica dintre cei doi hoți de lapte, aflați în vremea capitalismului timpuriu, deși filmul e departe de a fi unul politic. Se îndreaptă, însă, spre un final previzibil (nu voi strica surpriza întregii descoperiri de sub frunzișul din pădure al femeii din debutul filmului), dar felul în care întreaga povestea merge până în acel moment urmează un parcurs în care „deznodământul” nu este important, ci împrejurările care au dus înspre acesta.
Reichardt își asumă astfel un risc uriaș. Nu oricine e dispus să-și înceapă filmul cu un spoiler – în orice caz, unul de care vei fi conștient în primul sfert al filmului.
Rezultate alegeri: Elena Lasconi, cu 2178 de voturi înaintea lui Ciolacu. Călin Georgescu vine de nicăieri și cucerește țara și Diaspora.
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Călin Georgescu, emanația unor „grupuri de reflecție” conectate la servicii?
Putinistoidul și legionarul Călin Georgescu de astăzi, cel care a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale, este produsul electoral creat și cultivat cu răbdare în laboratoare obscure, dirijate de oameni vechi și noi ai serviciilor secrete.
Aptitudinile extraordinare ale regizoarei co-scenariste reușesc să ascundă cumva asta sub preș. Nu mai contează cum se ajunge acolo, contează felul în care filmul alege să foreze într-un ținut încărcat de istorie. Dar, de fapt, după cum tot King-Lu o spune, „istoria nu e aici încă, noi am ajuns înaintea ei.”
Trasând coordonatele astea narative, anticipând prin replica lui King-Lu alte serii de evenimente (care se întâmplă în alte filme plasate în acea perioadă și în – aproximativ – aceleași locuri), First Cow discută aici și-un soi de pact al omului cu lumea non-umană – de exemplu, Cookie își cere iertare vacii (un simbol al colonizării?!), pentru că a intervenit în viața ei liniștită; speră să rămână secretul lor.
Persistă încontinuu o tandrețe care aproape copleșește. E curățat complet de artificialitatea filmelor de școală veche, care prezintă omagii peste omagii cuceririlor unor noi teritorii americane.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Nu e niciun război în cazul de față, e o formă de cinema minimalist-observațional, în care aproape orice obiect poate fi folosit ca o monedă de schimb.
E trist și amuzant deopotrivă, jalnic dar fără să fie deprimant, moderat-emoționant, fără să manipuleze sensibilități prin tot felul de mijloace stridente pe care alți regizori probabil le-ar fi găsit la îndemână.
Într-un final, First Cow e o odă închinată prieteniei, un act de bunătate și de susținere între doi oameni pentru care orice formă de egoism este o necunoscută. Găselnița lor de a se îmbogăți repede devine, treptat, mai puțin relevantă. Totul se deschide și se închide în interiorul unui spațiu format dintr-o echipă care nu se destramă. Gogoșile cu lapte și miere sunt doar un pretext pentru consolidarea acestei relații – relație care se întâmplă să-i facă părtași și la furt.
Filmul poate fi închiriat sau cumpărat de pe Amazon Prime Video. De asemenea, mai poate fi vizionat duminică (20 septembie), la Cinema Muzeul Țăranului, în cadrul American Independent Film Festival.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this