02/05/2017
Cercetarea din sectorul agricol a fost subminată, potrivit Curții de Conturi, exact de instituția care ar fi trebuit s-o protejeze: Ministerul Agriculturii. Foto: Raul Ștef

Curtea de Conturi acuză Ministerul Agriculturii că, timp de șapte ani, a pus în pericol siguranța alimentară a României

Într-un raport de o duritate fără precedent, Curtea de Conturi a României acuză Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale că, pe parcursul a 7 ani, în perioada 2009-2016, a distrus baza materială și genetică a sectorului de cercetare agricolă din România și a umilit corpul profesional al cercetătorilor.

“Este greu de acceptat și de explicat faptul că, timp de aproape 7 ani, factorul guvernamental a asistat indiferent, în pofida atenționărilor și a intervențiilor ASAS, la degradarea sectorului cercetării agricole, la distrugerea bazei materiale și genetice, la diminuarea resurselor naționale de creativitate, la umilirea membrilor academiei și a corpului profesional al cercetătorilor, la creșterea importurilor de produse ale cercetării și de produse agricole și, în final, la punerea sub semnul întrebării, pe termen lung, a securității şi autonomiei alimentare naționale și a siguranței alimentelor.

Asta arată Curtea, într-una din concluziile raportului. Înainte de a sublinia dimensiunea dezastrului, inspectorii care analizează activitatea de cercetare în domeniile agriculturii din perioada 2009-2016 subliniază, punct cu punct, erorile repetate ale Ministerului.

“Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS) este forul național de consacrare academică și de coordonare a activității de cercetare științifică în domeniile agriculturii, silviculturii, acvaculturii, medicinei veterinare, industriei alimentare, dezvoltării rurale și protecției mediului”, arată raportul Curții.

Este relevant pentru că în subordinea ASAS se așază sistemul național de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare, un conglomerat de institute și centre de cercetare pe care se bazează întreaga cercetare a domeniului agricol din România.

Și care, potrivit raportului citat, au fost subfinanțate constant, din cauză că Ministerul și guvernele succedate între 2009 și 2016 nu au fost capabile să reorganizeze centrele de cercetare-dezvoltare, așa cum prevedea Legea nr. 45/2009 referitoare la reorganizarea, prin hotărâri ale Guvernului, a acestora.

În tot acest timp, cercetarea din sectorul agricol al României s-a autofinanțat.

Printre efectele enumerate de către inspectorii Curții se numără:

– abandonarea cercetării în mai multe domenii (leguminoase pentru boabe, plante medicinale şi aromatice, ciuperci, legume rare, respectiv rase locale în derivă genetică de păsări de curte, porci din rasele locale Mangalița, Bazna, bovine din rasele Pinzgau de Transilvania, Dorna, Roșia dobrogeană, Sura de stepă ș.a., potrivit raportului),

– imposibilitatea de a menține cercetătorii în țară,

– orientarea conducerii ASAS către o politică de “supraviețuire financiară”.

Raportul notează că, abia în 2016, Guvernul a inițiat, prin Ministerul Agriculturii, un proiect de lege care avea ca obiectiv reorganizarea întregului sistem de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare.

Inspectorii anunță, în raport, că nu se vor pronunța la adresa proiectului, dar insistă asupra unor aspecte consemnate în acesta.

Însă partea finală, cea a concluziilor, este cea mai îngrijorătoare.

Ministerul Agriculturii a avut o “poziționare nefirească față de activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare în domeniul agricol” și “a cauzat imposibilitatea finanțării de la bugetul de stat, prin subvenții prevăzute de lege, a unităților de cercetare”.

Mai mult, în ciuda insistențelor Academiei, autoritatea guvernamentală eșuează în mod repetat în a asigura finanțarea sau autonomia sectorului de cercetare.

Tot Ministerul Agriculturii a “tergiversat, întârziat, refuzat, blocat inițierea, susținerea și adoptarea proiectelor de hotărâri ale Guvernului – propuse de către ASAS conform legii – pentru reorganizarea unităților de cercetare-dezvoltare subordonate ASAS, condiție a acordării subvențiilor de la bugetul statului”.

Academia a ajuns, practic, să-și dea terenurile în arendă pentru a putea supraviețui și păstra câteva componente esențiale ale cercetării, arată raportul.

“Factorul politic și cel guvernamental nu au acordat, efectiv și eficace, atenția și sprijinul necesare pentru consolidarea și dezvoltarea sistemului de cercetare-dezvoltare agricolă, poziționare care datează încă dinainte de anul 2002 (când a intrat în vigoare Legea nr. 290/2002 privind organizarea şi funcționarea unităților de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare şi a ASAS) și care a continuat și în perioada 2009-2016 (perioada auditată), după apariția Legii nr. 45/2009.

În perioada 2002-2009, acțiunea continuă de destructurare a ASAS și a cercetării agricole s-a făcut prin reducerea dramatică a suprafețelor de teren aflate în circuitul cercetării agricole (diminuare cu circa 75%), atât prin hotărâri și ordonanțe ale Guvernului și prin legi, cât și urmare a reconstituirii dreptului de proprietate – perioadă în care factorii guvernamentali nu au aplicat demersurile ASAS privind modificarea Legii nr. 290/2002 în sensul interzicerii unor astfel de operațiuni, altfel decât prin lege, așa cum s-a procedat abia în anul 2009 prin Legea nr.45/2009.”

Fragment din Sinteza raportului de control

*

În perioada analizată, miniștrii Agriculturii au fost următorii: Mihail Dumitru, Valeriu Tabără (PDL), Stelian Fuia (PDL), Daniel Constantin (ALDE) și, în 2016, Achim Irimescu, tehnocrat.

Întreaga sinteză a raportului poate fi consultată aici.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter perntru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...