Opinie
01/02/2022
Ilustrație de Maria Dimancea

Cum se finanțează PressOne

PressOne este o publicație independentă pornită la drum în 2015, fondată de un investitor american în România, Don Lothrop.

Scopul? Să creeze o instituție media realmente independentă, care să redea românilor încrederea în ei înșiși. De ce? Pentru că e singura soluție ca România să rămână și să prospere ca democrație.

Între 2015 și 2019, Don Lothrop a finanțat integral activitățile PressOne. Publicația nu a cerut bani de la cititori, nu a desfășurat contracte comerciale și nici nu a apelat la granturi. Nici fondatorul și finanțatorul ei nu s-a implicat vreodată în deciziile editoriale ale publicației.

Pentru că la PressOne au scris unii dintre cei mai buni jurnaliști din România, bugetul pentru acești primi cinci ani a depășit cu puțin 1 milion de euro.

Dacă vi se pare o sumă mare, dați-ne voie să răsturnăm imaginea: o redacție bună de presă din România poate costa și doar 200.000 de euro pe an, timp în care poate produce sute de articole care prezintă în profunzime realitatea din țară. Presa de cea mai bună calitate nu se face ușor, nici ieftin.

Nu mai face nimeni așa ceva în România, nu cu acest buget, nu cu această frecvență de publicare de articole long-form pe teme sensibile.

Totuși, orice instituție de presă trebuie să stea pe picioarele ei, nu să existe doar pentru că își dorește fondatorul ei. Trebuie să-și dorească acest lucru și cititorii ei. Așadar, din 2020 încoace, Don a început să-și reducă contribuția financiară, diferența începând să fie susținută din mai multe fonduri:

  • Granturi
  • Articole sponsorizate, reclame, advertoriale
  • Donații recurente de la cititori.

Pentru că PressOne a pornit încă de la început cu ideea unei organizații de presă non-profit, care să folosească toți banii pentru a produce jurnalism profund, mutarea către alte surse de finanțare n-a fost (și nu este) deloc ușoară.

S-a creat și un ONG care să permită finanțarea din donații de la cititori, pentru că legea română nu permite sponsorizarea companiilor comerciale. Toată mentalitatea PressOne este una de tip non-profit. Absolut toți banii se duc în jurnalismul nostru, ei nu se întorc către fondator.

În 2020, bugetul total PressOne a fost de 226.700 de euro.

  • 177.000 de euro au provenit de la Don Lothrop
  • 1.500 de euro au provenit din granturi
  • 31.500 de euro au provenit din contracte comerciale (sponsorizări și reclame)
  • 16.700 de euro au provenit din donații de la cititori

În 2021, bugetul total PressOne a fost de 222.600 de euro.

  • 92.300 de euro au provenit de la Don Lothrop
  • 75.000 de euro au provenit din două granturi (60.000 de euro din partea Civitates, 15.000 de euro din partea Ambasadei Țărilor de Jos)
  • 27.300 de euro au provenit din contracte comerciale (sponsorizări din partea companiilor și reclame)
  • 28.000 de euro donații de la cititori
Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

În 2022, PressOne va opera cu un buget de doar 200.000 de euro. Este primul an în care contribuția fondatorului său va fi zero, după șase ani în care a investit peste 1.277.400 de euro.

Bugetul pe acest an arată așa, la început de an:

  • 60.000 grant Civitates (este vorba de un grant pe 3 ani, care ne ajută să facem tranziția de la un model cu un singur susținător la unul în care miile noastre de cititori sunt principalii noștri finanțatori)
  • 46.000 donații de la cititori
  • 45.000 venituri comerciale (articole sponsorizate, reclame, advertoriale)
  • 45.000 venituri din alte granturi (în special fonduri europene și fonduri dedicate independenței media)

După cum vedeți, PressOne NU primește bani de la statul român, nu primește bani de la partidele politice și nici nu va primi vreodată.

Toate materialele plătite sunt marcate ca atare, cu (P). Chiar și atunci când am scris despre investițiile imobiliare ale fondatorului nostru, am avut grijă să le marcăm ca atare, pentru deplină transparență. Atunci când discutăm cu antreprenori sau companii și nu vedeți un (P) în articol, înseamnă că am considerat că povestea lor e suficient de interesantă din punct de vedere jurnalistic pentru ca să o scriem aici. Și că nu am luat bani ca să o spunem. E atât de simplu. Uneori scriem despre alte activități ale celor care au fost parteneri PressOne. Cât timp acele articole nu fac parte a unui contract comercial și se susțin din punct de vedere jurnalistic, nici acele materiale nu sunt marcate cu (P).

Partenerii noștri de granturi sunt printre cele mai respectate instituții din lume și nu au niciun fel de influență editorială sau cuvânt de spus asupra conținutului produs de PressOne. Respectăm aceleași valori – în fond, drepturile fundamentale ale omului – și promovăm un mod respectuos de a pune laolaltă opinii uneori diferite despre subiecte controversate.

Ne alegem cu grijă și partenerii comerciali. Știm că nu vom putea mulțumi niciodată pe toată lumea, pentru că fiecare are ceva de reproșat unei firme sau alteia, dar mergem la drum alături de parteneri comerciali care ne împărtășesc valorile.

Printre ei s-au numărat sau se numără: Raiffeisen Bank, Free Now, Dacia, Dreamstime, IKEA, BMW, L’Oreal, Enel, Fundația Orange, Medlife, Techsylvania, Think Digital, Concordia, Asociația Daisler, Nemira, BASF etc.

Pentru noi, ca redacție, este mult mai ușor să scriem atunci când știm că o parte din ce în ce mai importantă a veniturilor redacției provine chiar de la cei care ne citesc.

Suntem profund recunoscători partenerilor comerciali care ne susțin produsul jurnalistic, însă suntem cei mai bucuroși când ne putem concentra asupra subiectelor dificile, greu de sponsorizat tocmai pentru că sunt controversate.

Visăm ca procentul de donații recurente să urce de la 10%, cât a fost în 2021, la cel puțin 60%. De ce? Pentru că asta ne-ar asigura o previzibilitate a cheltuielilor și ne-ar permite să ne concentrăm la ce știm să facem mai bine: jurnalism dedicat problemelor sociale profunde ale României.

Cât ar însemna asta, în număr de donatori recurenți (suma de 3 euro pe lună)?
Circa 3.300 de donatori lunar.
În momentul în care scriem acest articol, sunteți 630.

Vă mulțumim fiecăruia dintre voi, știm că nu e un efort mic, mai ales când e vorba de o sumă lunară. Impactul vostru asupra libertății noastre de exprimare este uriaș.

Toată speranța noastră este că vom ajunge la numărul dorit în timp util.

Un cuvânt și despre tot felul de elucubrații puse în spațiul public de către entități media specializate în fake news și dezinformare: toată agenda PressOne este publică. Tot ce vrem să spunem și tot ce avem de comunicat, o facem pe acest site. Uneori vom supăra pe toată lumea, măcar puțin, fie că vrem, fie că nu vrem. Asta-i viața de publicație independentă.

Așa a făcut-o echipa care a fondat acest site în 2015, așa o face și echipa actuală, chiar dacă membrii ei – așa cum se întâmplă întotdeauna, din păcate – s-au mai schimbat între timp.

Vom actualiza acest articol și pentru anii următori, incluzând aici și numele partenerilor de granturi viitoare. Sperăm să ne citiți în continuare cu plăcere și să ne trageți de mânecă atunci când greșim. Dar să ne și spuneți când vă place ceea ce citiți și să dați mai departe și altora.

Doar așa ne vom recăpăta cu toții încrederea pe care vrem să o redea PressOne românilor.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.

Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.

Poți găsi aici lista adreselor.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...