09/04/2021
Concrete Cowboy: Frumos, dar dezordonat
Debutul regizorului Ricky Staub se remarcă, în primul rând, prin spectaculozitate vizuală. Regia lui face face o treabă remarcabilă aici; utilizează diferite procedee de filmare care captează lumini și umbre într-o muncă deosebit de riguroasă. Imaginea e curățată de orice artificiu simbolic, e mereu pe fază pentru îmbrățișarea luminii produse, de exemplu, de răsăritul sau de apusul soarelui.
Adesea ea invadează ecranul prin bucăți de geam, prin intermediul unei oglinzi retrovizoare sau printre două draperii trase doar până la jumătate. Luminile artificiale – generate de tot felul de surse nocturne de iluminat – lucrează și ele în avantajul expresivității unor chipuri filmate frecvent în plan apropiat. Câteodată, Staub filmează din unghiuri extrem de dificile.
Apoi filmul mai apasă și pe o serie de interpretări pasionale venite uneori din partea unor actori neprofesioniști – un plus de autenticitate vine la pachet cu prezența lor în peisajul periferic.
Altfel, acest tip de coming-of-age este destul de comun – scenariul, la baza căruia se află un roman, Ghetto Cowboy, nu depune nici cel mai mic efort de a ieși din clasica zonă de confort.
Cole (Caleb McLaughlin) e un adolescent afro-american destul de problematic (aflăm asta aproape imediat, prin intermediul unui mesaj telefonic). Așa că mama lui decide să-l trimită la tatăl care trăia într-o comunitate de călăreți de culoare de la periferia orașului Philadelphia. Harp (Idris Elba), tatăl înstrăinat, e o vedetă în mijlocul comunității.
Sigur că adolescentul nu vrea să fie acolo, printre cai ținuți în case și străini zgomotoși. La fel de sigur este că muncile la care e supus nu-i sunt tocmai pe plac (căratul bălegarului de cal cu roaba și altfel de „inițieri”). Descoperă un prieten din copilărie, Smush, care făcea parte dintr-un anturaj dubios. Sigur că tentația și senzația de revoltă e mare și i se va alătura.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
La fel de sigur este și că tatăl său încearcă să-l aducă pe calea cea bună. Povestea previzibilă merge mai departe. Își face apariția o fată-cowboy, are loc primul sărut, problemele lui Smush, în care se trezește și el implicat, continuă, până când Cole își bagă mințile în cap și realizează – în urma unui eveniment tragic – că tot alături de tată, fată, mentori și cai e mai bine. În fine, devine un membru implicat în problemele comunității cu autoritățile, în apărarea drepturilor de a deține cai în condiții considerate inacceptabile.
Polițistul Leroy (interpretat de Cliff „Method Man” Smith), bun prieten de-al lui Harp și sfătuitor ocazional al adolescentului, în ciuda funcției de om al legii pe care o îndeplinește, semnalează încă din prima scenă în care apare că nu se află decât de partea lor.
Dar previzibilul situațiilor n-ar constitui o problemă, dacă nu s-ar face simțită încontinuu adevărata problemă. Mai exact, Concrete Cowboy e interesat să evidențieze o serie de acțiuni, dar nu și de momentele care ar fi condus înspre ele. Așadar, filmul poate lăsa impresia că-i lipsesc niște scene.
Rezultate alegeri: Elena Lasconi, cu 2178 de voturi înaintea lui Ciolacu. Călin Georgescu vine de nicăieri și cucerește țara și Diaspora.
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Călin Georgescu hipnotizează România. Scârbiți de oferta democratică a partidelor, românii au votat direct cu Rusia
Călin Georgescu reușește, în 2024, un scor apropiat de cel al lui Vadim Tudor în 2000: aproape 23% dintre românii care s-au dus la vot au votat cu el, un outsider al politicii românești care promite o Românie suverană, nealiniată, întoarsă către sufletul românesc și inima aia care cântă doine pe un picior de rai, pe care el însuși vine călare pe un cal alb. Nu glumesc, fix așa arată un clip de promovare al acestui candidat.
De exemplu, Cole călărește un cal sălbatic – despre care se spune că nimeni nu se putea apropia măcar – la foarte scurt timp după ce întâlnise pentru prima oară un astfel de animal. Acomodarea în spinarea animalului se rezumă la câteva mângâieri pe capul cabalinei și la încurajările celor din jur. Ba mai mult, ar vrea să călărească și-n picioare. Cum de se ajunge aproape brusc aici, nu avem de unde să știm. Un montaj de cadre scurte care să ne facă martorii inițierii tânărului ar fi fost suficiente.
De asemenea, manierei în care e povestită relația lui Cole cu Smush pare să-i lipsească ceva. Nu are nicio bază solidă, în condițiile în care Cole se tot întoarce în compania acestuia, de fiecare dată când e recuperat de tată și/sau de Leroy. De data asta, Concrete Cowboy miroase a film în care scenele au fost montate fără să se țină cont de parcursul lor logic. Acestei observații i-aș mai alătura încă una: Cole se află într-un grajd, vizibil afectat de pe urma unei tragedii suferite – una care, după cum se vede foarte bine, a atras după ea pregătiri îndelungate, desfășurându-se pe o bucată mai întinsă de timp. Scena scurtă cu Cole din grajd ar fi trebuit să fie una precedentă, nu ulterioară. S-ar fi putut, astfel, evita fireasca întrebare legată de această problemă: câte zile a stat Cole în grajd?
Într-un mod mai mult sau mai puțin evident, probabil că Staub nici nu a fost interesat de acoperirea vreunei găuri din narațiune sau de orânduirea ei. Sau poate că a fost complet depășit de un scenariu la care a colaborat. Mizează pe caracterul vizual pariat de film, pe felul în care el capătă formă strict prin aceste mijloace.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
La fel de posibil este ca el să ajungă la spectator tocmai prin felul în care „fură ochiul”. Nu e o mișcare tocmai greșită – suscită destulă forță prin oareșce interpretări și imagine. Mai dezvoltă și o sumă de dialoguri de ordin motivațional, care ar trebui să-l ajute.
Totuși, Concrete Cowboy e un film dezordonat, fără prea multe riscuri asumate și, implicit, fără îndrăzneală și imaginație. Rezultă un western urban, contemporan, lucrat frumos pe un material împrăștiat.
Disponibil pe Netflix.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this