REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Complexul Multifuncțional "Sf. Andrei", instituție aflată în subordinea Primăriei Sector 5, a achiziționat produse de igienă la suprapreț pe care le-a împărțit chiar primarul Daniel Florea. Sursă: Captură ecran site

Clienții Sectorului 5 (2): Cum a câștigat Editura Litera un contract de 500.000 de euro pentru săpun și șervețele umede la suprapreț, în doar o zi lucrătoare

Complexul Multifuncțional „Sf. Andrei”, o instituție aflată în subordinea Consiliului Local al Sectorului 5, a achiziționat la începutul lunii martie, cu 14 zile înainte să se decreteze starea de urgență, pachete cu produse de igienă în valoare de 500.000 de euro. 

Câștigătoarea contractului a fost Editura Litera International, iar achiziția a fost realizată în regim de procedură de urgență, fără negociere, ocolind astfel întregul portal de achiziții publice. 

Cele 40.000 de pachete care conțineau săpun, șervețele umede și dezinfectant pentru mâini, ar fi trebuit să ajungă la elevii Sectorului 5, conform unei Hotărâri de Consiliu Local din luna februarie a anului 2020. 

Închiderea școlilor a dat peste cap planul inițial al primarului Daniel Florea. Așa că acesta a găsit rapid o nouă metodă de a folosi banii publici: a redirecționat pachetele către cetățenii mai multor cartiere din Sectorul 5. Produsele de igienă au fost distribuite din ușă în ușă, de către angajații primăriei. Totul în plină carantină.

PressOne explică, în ordine cronologică, cum a ajuns o editură responsabilă cu activitatea de editare a cărților să câștige un contract în valoare de jumătate de milion de euro pentru săpun și șervețele umede, în doar o zi lucrătoare. Și ce s-a întâmplat, până la urmă, cu kiturile de igienă destinate elevilor. 

***

Joi, 27 februarie 2020

Complexul Multifuncțional „Sf. Andrei”, o instituție înființată prin Hotărârea Consiliului Local (HCL) al Sectorului 5 la începutul lui 2018 (HCL nr.45/28.02.2018) și subordonată în întregime Primăriei Sectorului 5, primește sarcina de a implementa „Programul Prevenție și Igienă” în unitățile de învățământ ale sectorului.

Pe pagina de deschidere a site-ului Complexului Multifuncțional “Sf. Andrei” rulează mai multe fotografii cu primarul Daniel Florea.

Potrivit HCL nr. 46/27.02.2020, Complexul Multifuncțional Sf Andrei, „o instituție publică de interes local care inițiază și dezvoltă proiecte și programe în sprijinul locuitorilor Sectorului 5”, „intenționează să achiziționeze pentru toate unitățile de învățământ de stat și să distribuie kit-uri  sanitare de igienă primară de protecție pentru toți elevii și preșcolarii din Sectorul 5, cât și pentru cadrele didactice și persoanele care au acces în incintele unităților de învățământ”.

Scopul programului este, potrivit aceluiași document, de a respecta recomandările emise de DSP București în vederea: stopării răspândirii virusului gripal și a infecțiilor. 

Consiliul Local al Sectorului 5 estimează că aceste kituri de igienă primară care ar conține „săpun, șervete umede și dezinfectanți pentru mâini” ar trebui să ajungă la 40.000 de persoane.

Costuri? 60 de lei pachetul primit de fiecare persoană. Mai exact, 2.4 milioane de lei. Deci 500.000 de euro, bani de la bugetul local al Sectorului 5.  

Fragment din HCLS5 nr. 46/27.02.2020

Vineri, 28 februarie 2020

Pe site-ul Complexului Multifuncțional „Sf. Andrei”, la rubrica de achiziții publice, apare la ora 19:35 anunțul publicitar prin care instituția cere oferte prin „procedura operațională proprie de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare ”, privind achiziționarea produselor de igienă și a împachetării și distribuirii acestora prin programul Prevenție și Igienă. 

Deși achiziția publică depășește cu mult pragul prevăzut de lege pentru cumpărări directe de produse și servicii (136.060 lei, fără TVA), directoarea Complexului „Sf. Andrei”, Lăcrămioara Bălan, cea care semnează anunțul publicitar, motivează eludarea procedurii de achiziție prin licitație invocând caracterul de extremă urgență al achiziției, așa cum este el prevăzut la Art.104, alin.1, lit. c) al Legii 98/2016 privind achizițiile publice.

Și tot pentru că este stare de extremă urgență, Complexul „Sf. Andrei” publică anunțul publicitar vineri seara și stabilește termenul limită de depunere a ofertelor tehnice și financiare pentru luni, la ora 14.00.

Fragment din anunțul publicitar postat pe site-ul Complexului Multifuncțional Sf. Andrei.

Luni, 2 martie 2020

La finalul zilei, mai exact la ora 21:30, evaluarea ofertelor depuse se încheie. Complexul „Sf. Andrei” comunică, printr-un nou anunț postat pe site, că invită la sediul instituției – care coincide cu sediul Primăriei Sector 5 – o singură firmă: International SRV SRL. 

Potrivit comunicatului, International SRV SRL urmează să aducă într-un plic sigilat o nouă ofertă, de clarificare. Nelămurirea? Cantitățile de dezinfectant pe care le pune la dispoziție firma, numărul de șervețele umede din pachet, dar și modul în care kiturile de igienă urmează să fie împachetate. 


Cine este International SRV SRL

Potrivit datelor din Monitorul Oficial, Societatea Editura Litera International SRL, înregistrată la Registrul Comerțului din România în aprilie 2007, și-a schimbat denumirea în International SRV SRL, în septembrie 2015. 

Acționarii, însă, au rămas aceiași oameni de afaceri născuți în Republica Moldova cu afaceri în România: Anatol Vidrașcu, Marin Vidrașcu și Dan Anatolevici Vidrașcu. Cei trei dețin și cea de-a două firmă din industria publicistică, cu același nume: Grupul Editorial Litera SRL, înființată la scurt timp după Editura Litera Internațional, în 2010. 

Cele două firme funcționează complementar: International SRV SRL are ca domeniu de activitate „editarea cărților”, iar Grupul Editorial Litera SRL se ocupă de „comerțul cu ridicata nespecializat”. 

Financiar, Grupul Editorial Litera a raportat în 2018 o cifră de afaceri de aproximativ 67 de milioane de lei (14 milioane de euro), la un număr mediu de 187 de angajați.

În schimb, International SRV SRL a înregistrat, în același an, o cifră de afaceri de doar 440.000 de lei (aproximativ 92.000 de euro) și un profit pe minus. International SRV SRL avea în 2018 un număr mediu de trei angajați. 

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

PressOne a încercat să ia legătura cu reprezentanții Editurii Litera pentru a explica cum a reușit o firmă cu activitate în editarea cărților să primească un contract de achiziție pentru produse de igienă, însă până la momentul publicării articolului nu am primit niciun răspuns. 


Miercuri, 11 martie 2020

Cazurile confirmate de coronavirus de pe teritoriul României se înmulțesc. Guvernul anunță închiderea școlilor și suspendarea cursurilor față în față la nivel național. Elevii Sectorului 5 pleacă și ei acasă.

Complexul Multifuncțional „Sf. Andrei” nu apucă să împartă niciun kit de igienă vreunui elev din sector, așa cum prevedea programul Prevenție și Igienă căruia i s-au alocat jumătate de milion de euro, bani de la bugetul local.

Duminică, 15 martie 2020

Primarul Daniel Florea intervine cu o schimbare de strategie pe care o și anunță public, pe pagina sa de Facebook: echipe de voluntari, care s-au alăturat Primăriei Sector 5 „încă de joi”, pornesc prin cartiere pentru a împărți gratuit cetățenilor produse de igienă.

Sursă foto: captură ecran Facebook/ Daniel Florea

Acțiunea însă se lovește de diverse probleme și atrage nemulțumirea locuitorilor din sector: în unele zone pungile nu ajung deloc, iar acolo unde ajung kiturile sunt incomplete și oferite de angajații Primăriei Sector 5 fără ca aceștia să poarte vreo mască de protecție sau mănuși, așa cum tot DSP București și Organizația Mondială a Sănătății, autoritățile invocate cu rigurozitate în HCL, au recomandat pentru stoparea răspândirii virusului.

Sursă: Facebook/Daniel Florea

Mai mult, Primăria decide să suplimenteze împărțirea de pungi cu produse de igienă, motiv pentru care instalează mai multe chioșcuri de distribuție pe raza sectorului. În fața chioșcurilor se formează cozi de persoane care se îmbulzesc să primească kituri chiar de la Daniel Florea, deși recomandările publice ale Guvernului și ale OMS sunt, în acest moment, de păstrare a distanței sociale.

Primarul Daniel Florea împarte locuitorilor din Sectorul 5 pungi cu produse de igienă. Foto: Facebook/Iustin Roșca
Oamenii s-au îngrămădit să primească produsele oferite de Primăria Sectorului 5 în mai multe cartiere în care au fost instalate chioșcuri.

Marți, 17 martie 2020

Președintele Klaus Iohannis anunță emiterea decretului prezidențial privind instaurarea stării de urgență pe teritoriul României. 

Potrivit acestui document, regimul de derulare a achizițiilor publice urmează să se supună unor norme diferite – precum cele invocate încă din 27 februarie de Primăria Sectorului 5. Instituțiile pot, deci, apela la caracterul de extremă de urgență al achiziției și evita, astfel, procesul de licitație publică și chiar întreaga platformă de achiziții publice SEAP.

Achizițiile publice devin din ce în ce mai greu de urmărit. 

Miercuri, 18 martie 2020

Primarul Sectorului 5 Daniel Florea continuă campania electorală pe Facebook și anunță cetățenii că vor primi un nou val de produse de igienă. Comentariile nemulțumite continuă și ele să apară: kit-urile de igienă sunt tot incomplete și nu ajung în tot sectorul. 

Daniel Florea anunță și pe 18 martie că acțiunea de împărțire a pachetelor va continua. În plus, locuitorii Sectorului 5 vor primi și 160.000 de pachete cu fructe. Sursă: Facebook/Daniel Florea

La scurt timp, Florea editează aceeași postare și explică de ce pachetele nu ajung la oameni în forma în care le-a tot anunțat public: 

„PS: Știu că unele dintre kiturile de igienă nu au fost complete. Aceste lucruri se datorează faptului că unele livrări sunt întârziate, iar stocurile din România s-au epuizat. Îi asigur pe cetățeni că vom continua distribuirea produselor de igienă, în fiecare zi, în ritmul în care acestea vor fi livrate de distribuitori.” 

Chiar și la mai mult de o săptămână distanță, cetățenii continuă să își exprime nemulțumirile cu privire la felul în care arătau kiturile de igienă primite. Sau, după caz, neprimite. Sursă: Facebook/Daniel Florea

Produse lipsă și la suprapreț 

Cele 40.000 de kituri de igienă ar fi trebuit să conțină, conform anunțului publicitar postat de Complexul Multifuncțional „Sf Andrei”, între patru și șase bucăți de săpun, patru și șase pachete de șervețele umede și un gel pentru dezinfectarea mâinilor. 

Comunicatul prin care se transmitea invitația Editurii Litera de se prezenta la sediu pentru clarificări prevedea, însă, șervețele umede, săpun, dar nu și dezinfectant. Acesta din urmă era înlocuit de servicii de împachetare. 

În final, în pungile locuitorilor Sectorului 5 au ajuns, conform fotografiilor postate de aceștia, și câte un produs din fiecare. Și, deși prețul per pachet stabilit de Consiliul Local era de 60 de lei, obiectele oferite în pungile inscripționate cu textul „Primăria Sectorului 5 #Fapte” au pe site-uri prețuri mult mai mici. 

Produsele primite de cetățenii Sectorului 5 în kiturile de igienă au, de fapt, prețuri mult mai mici decât sumele estimate de Consiliul Local.
Chiar și adunate, prețul total, de la comercianți, ar fi mult mai mic decât cel atribuit direct.
Gelul dezinfectant pentru mâini din pachetele distribuite de Primăria Sector 5

Mai exact, săpunul și șervețelele însumează împreună mai puțin de 10 lei. Singurul care rămâne un mister este prețul gelului dezinfectant, iar asta pentru că firma de pe eticheta acestuia nu apare la nicio căutare online. Produsele similare ajung, însă, la cel mult 25 de lei/bucata. Pachetele de 60 de lei ar valora, deci, în magazine pe jumătate.



PressOne a încercat să obțină un punct de vedere atât de la reprezentanții Complexului Multifuncțional „Sf. Andrei”, cât și de la primarul sectorului 5 Daniel Florea, însă niciunul nu a dat curs solicitărilor noastre până la momentul publicării articolului.

CITEȘTE ȘI:
Clienții Sectorului 5 (I): O companie cu un angajat a “prins” șapte achiziții directe de același fel de la instituții subordonate Primăriei

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios