Ion Indolean
Redactor
30/12/2016
Cinci filme despre care n-am scris în 2016
La final de an, vă recomand cinci filme recente despre care nu am apucat să scriu în cadrul acestei rubrici.
Patru dintre ele nu au fost proiectate în cinematografele de la noi. Motivul nu ţine de calitatea lor, ci fie de lipsa unui producător îndeajuns de puternic care să le distribuie la nivel internațional, fie de caracterul lor de nişă, ca subiect sau ca stil.
*
Homme Less (regia: Thomas Wirthensohn)
Fotograf de ocazie, poliglot, fost model, uneori Moş Crăciun, cu un trecut din care se hrăneşte şi cu un prezent neclar, Mark se află într-o permanentă luptă pentru supravieţuire.
Trăieşte în New York, dar doarme pe unde apucă. De câţiva ani, majoritatea nopţilor şi le petrece într-un sac prăvălit peste un izolir, pe acoperişul unei clădiri din oraş.
Cu toate astea, Mark se îmbracă bine şi participă la evenimente mondene. Deseori, agaţă tipe pe stradă pentru a le fotografia. Cu siguranţă, nu e homeless-ul tipic.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Ajuns la vreo 50 de ani, are ceva bani puşi deoparte şi multe amintiri plăcute. Însă felul lui de a fi, nehotărât şi hoinar, i-a adus ratarea.
Acest film despre condiţia umană merită să fie văzut mai ales pentru personajul lui Mark, dar şi pentru modul discret şi sensibil în care se construieşte un studiu de caz.
„Toată lumea vine pentru bani”. Mărturia unui tânăr care a petrecut o săptămână de instrucție ca rezervist voluntar în Armata Română
„Toată lumea vine pentru bani. Alt motiv n-am auzit în jurul meu”, relatează pentru PressOne un tânăr care s-a înrolat în Armata Română, prin programul „Rezervist voluntar” și a petrecut o săptămână de instrucție la o unitate militară . El descrie sub protecția anonimatului procedurile prin care a trecut și sistemul delăsător, influențat de lipsa de personal și de condițiile precare.
„Ideologii” antisemiți ai Dianei Șoșoacă și legăturile lor cu propaganda putinistă. Florian Colceag, „antrenorul de genii” care a descoperit „limbajul lui Dumnezeu”
PressOne a analizat cariera profesorului Florian Colceag, „antrenorul de genii” care astăzi legitimează „academic” antisemitismul Dianei Șoșoacă.
*
Knight of Cups (regia: Terrence Malick)
Construit pe modelul unui videoclip, acest film conţine o poveste spusă prin voice over şi o alta la nivelul imaginii. Uneori, acestea se intercalează la modul concret. Alteori, legătura lor e doar sugerată, așa cum textul e deseori pretextul unei alte idei.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Protagonistul (interpretat de Christian Bale) este un scenarist de succes în Los Angeles, ale cărui căutări existenţiale sunt urmărite timp de mai multe săptămâni.
Terrence Malick lucrează în parabole şi metafore, ceea ce transformă filmul într-o experienţă care, mai presus de cuvinte, trebuie trăită.
*
Brokerii Apocalipsei (regia: Adam McKay)
Pentru că a fost proiectat în cinematografele de la noi la începutul lui 2016, se poate să fi uitat deja de acest film. El spune povestea unor brokeri americani care pariază împotriva sistemului bancar, în perioada de dinaintea crahului financiar din 2007.
Inspirat de o istorie autentică, regizorul Adam McKay lucrează foarte concret şi oferă, pe lângă o poveste spumoasă, o lecţie de practici financiare, cu întindere spre modul alambicat și aproape mistic în care funcţionează bursa.
Amuzant şi cald, dar, totodată, tulburător prin perspectiva asupra lumii în care trăim, The Big Short a fost una dintre surprizele plăcute ale cinematografiei hollywoodiene din anul care se încheie.
*
Humans (serial)
Serial britanic al postului de televiziune AMC, Humans discută un subiect foarte în vogă: inteligenţa artificială.
Într-un viitor apropiat, populat de roboţi construiţi pentru a ne ajuta în treburile casnice sau la job, familia Hawkins cumpără un robot pe nume Mia, care ascunde un trecut ieşit din comun.
Minuțios documentat în plan ştiinţific, Humans propune un scenariu pentru o omenire marcată de piaţa şi dezvoltarea roboticii.
Schema narativă, care lucrează bine cu prejudecăţi, cuprinde felul în care diverși oameni reacționează când sunt puși în fața unor idei revoluționare care le sunt complet străine.
Societatea se simte ameninţată de roboţii cu conştiinţă de sine, așa că aceștia sunt nevoiți să pornească într-o luptă agitată pentru supravieţuire.
*
Chevalier (regia: Athina Rachel Tsangari)
The Lobster, al lui Yorgos Lanthimos, și Chevalier, al Athinei Rachel Tsangari – care a fost producătoarea câtorva dintre filmele lui Lanthimos – sunt cele mai bune proiecte cu tentă absurdă pe care le-am văzut în 2016.
Ambele filme provin dintr-un mediu elen care, în ultimii ani, şi-a făcut un renume din astfel de demersuri suprarealiste.
Povestea din Chevalier e simplă: şase prieteni aflaţi în vacanţă pe un iaht se plictisesc de moarte. Fiecare vrea să demonstreze că e cel mai bun şi să se legitimeze astfel ca lider al grupului, aşa că se pun de acord să joace un joc.
Regulile sunt cât de poate de generale: jocul va cuprinde totul, de la mâncare sau somn până la comportament. Lucrurile escaladează, iar filmul devine unul neapărat de văzut.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this