REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

CFR Călători își asumă doar o mică parte din responsabilitatea întârzierilor pe calea ferată. foto: Luiza Popovici / PressOne

CFR Călători și statul român țin la coadă mii de studenți orfani sau proveniți din centrele de plasament

Studenții orfani sau proveniți din centrele de plasament au dreptul la bilete gratuite de tren – dar pentru asta statul român îi pune să stea la cozi.

CFR Călători este în plin proces de modernizare a site-ului prin care vinde bilete de tren online, mai ales că legea schimbă reducerile de care pot beneficia anumite categorii de călători, inclusiv studenții, din această toamnă. Chiar și așa, compania de stat nu face nimic pentru a acorda această facilitate tocmai categoriilor vulnerabile: studenții orfani de un părinte și proveniți din centrele de plasament. Ei au dreptul la călătorie gratuită, însă, spre deosebire de toți ceilalți, care își pot lua bilete online, sunt puși să stea în continuare la ghișeu.

Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.

PressOne a cerut explicații CFR Călători, mai ales că, potrivit răspunsului solicitat de redacție, în ultimele 12 luni au fost emise 70.708 bilete pentru studenţii cu menţiuni speciale.

Când vor putea și „studenții cu mențiuni speciale”, precum cei orfani de un părinte sau proveniți din centrele de plasament, să aibă acces la serviciile online ale companiei? a mai întrebat PressOne. 

Dacă vreau să merg vineri sau sâmbătă acasă, trebuie să-mi găsesc o zi din timpul săptămânii să merg la gară”

Violeta are 21 de ani, e studentă la București și face naveta de două ori pe săptămână spre Buzău. Legea din România o încadrează în categoria studenților „orfani de un părinte”, iar pentru ea biletele de tren pe teritoriul național sunt gratuite. 

Singura modalitate prin care călătorește spre casă și înapoi este trenul. A văzut întâmplător, într-o postare pe Facebook, că poate beneficia de transport feroviar gratuit, așa că abia anul acesta s-a dus la secretariatul facultății, de unde a obținut adeverința de care are nevoie. Însă, spre deosebire de alte categorii de pasageri, cei care beneficiază de întregul preț al călătoriei compensat de stat trebuie să stea la cozi, pentru că sistemul online de achiziție al CFR Călători nu are această opțiune. 

Violeta relatează pentru PressOne ce înseamnă să te prezinți la casele de bilete constant, având eticheta unui „orfan de un părinte”. 

Sincer, la început m-am simțit foarte stânjenită pentru ca nu eram obișnuită cu chestia asta”, spune ea. A trecut și peste rușinea de a striga la doamna de la ghișeu, de pe partea cealaltă a sticlei „sunt student orfan”.

Financiar vorbind, această lege este un sprijin, dar din punct de vedere emoțional poate fi o „corvoadă”, crede tânăra. 

„Dacă asta trebuie să fac, o să fac. Dar nu e ceva plăcut, sincer, să-ți tot amintești chestia asta”

În lipsa unui sistem informatic care să permită cumpărarea tuturor categoriilor de bilete online, cei care vor să beneficieze de gratuitatea care li se cuvine își planifică viața în funcție de ghișeele CFR. Dacă au noroc, prind trenul. Dacă nu, nu. 

Așteptarea la cozile biletelor poate dura uneori și peste o oră, iar trenul nu așteaptă pe nimeni. Așa că te poți trezi că ratezi călătoria, deși ai ajuns în gară cu minute bune înainte. „Practic, dacă te duci cu două ore înainte s-ar putea să fie degeaba.”

CFR Călători susține că eliberează, în medie, un bilet pe minut la ghișeele sale. Chiar și așa, se formează cozi, mai ales în orele de vârf.

Violeta pierde la fiecare călătorie cu trenul cel puțin 45 de minute la cozile de bilete și a ajuns să vadă asta ca pe un compromis: nu poate să își valorifice timpul fără să își piardă dreptul la gratuitate și invers. 

„Dacă eu vreau să merg vineri acasă sau sâmbătă, trebuie să-mi găsesc o zi din timpul săpămânii să merg la gară, să stau la coadă, să-mi iau bilet pentru ziua respectivă.”

Orele de vârf și statul la coadă la ghișeele CFR

Am întrebat CFR Călători care sunt orele de vârf și cam cât timp petrece, în medie, la coadă la bilete, un pasager. Intervalele orare 07.00-09.00, 13.00-14.00 și 16.00-19.00 sunt, potrivit companiei, „ore de vârf”, în timpul săptămânii. Vinerea este considerată cea mai aglomerată zi din săptămână, mai ales între orele 13.00 și 20.00. 

„Considerăm o durată medie de deservire de un minut, pentru un șir format din 15 persoane, rezultă un timp mediu de așteptare la casele de bilete de 15 minute”, se arată în răspunsul furnizat redacției. 

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Reprezentanții companiei precizează că în ultimele 12 luni au eliberat aproximativ 71.000 de bilete pentru „studenţii cu menţiuni speciale”. PressOne a cerut și o statistică a vânzărilor de bilete online, către toate categoriile de călători, dar și ponderea pe care serviciul online o reprezintă în totalul vânzărilor.

Aceste date ar fi însă confidențiale. Cel puțin așa susțin reprezentanții operatorului feroviar de stat. 

„CFR Călători operează pe o piață concurențială de transport feroviar de călători și astfel de informații nu au un caracter public în conformitate cu prevederile art. 12 (1), pct. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.”

În piața concurențială pe care o invocă, CFR Călători, companie cu peste 11 mii de angajați și aflată la un pas de intrarea în incapacitate de plată, există doi operatori privați care eliberează bilete de tren gratuite, pentru categoriile stipulate de lege, inclusiv studenți orfani, fără a-i mai obliga pe oameni să stea la cozi. 

Sistemul lor funcționează prin crearea unui cont online prin care se poate genera un cod unic, care urmează să fie validat de către personalul din tren (prezentând codul QR pe dispozitiv mobil/printat și documentele justificative). Există și varianta trimiterii documentelor justificative, printr-o adresă de email, în urma căreia solicitarea va fi validată. Validarea are loc o singură dată și este valabilă pe un interval de câteva luni. 

Foto: Luiza Popovici / PressOne

La Gara de Nord din București, PressOne a vorbit și cu Beatrice. Și ea se încadrează în categoria „orfanilor de un părinte”, dar spune că nu o deranjează atât timpul petrecut la coadă, cât lipsa de opțiuni. În ziua în care CFR Călători a anunțat că site-ul de unde se pot cumpăra bilete online intră în revizie, Beatrice stătea la coadă pentru un drum acasă, la Deva. 

„Dacă se putea online nu veneam niciodată aici!”, spune Beatrice revoltată. Este studentă, nu are venituri, iar pentru ea este prioritar să economisească cât de mult poate, mai ales pe transport, spune tânăra. 

Când vor avea dreptul la bilete online și studenții „cu mențiuni speciale” și celelalte categorii vulnerabile cuprinse de lege

În plină eră a digitalizării, achiziționarea biletelor de tren în sistem online de la compania de stat CFR Călători nu este așadar o opțiune pentru toată lumea. Nu pot accesa deocamdată această facilitate tocmai categoriile vulnerabile, care beneficiază prin lege de gratuitate: studenții orfani sau proveniți din centrele de plasament, persoanele cu handicap sau revoluționarii. Nici pensionarii nu-și pot cumpăra bilet redus (50% n.red.) online, chiar dacă ar vrea să o facă.

De altfel, reporterul PressOne s-a dus în mai multe zile în Gara de Nord București pentru a observa cum decurge statul la cozi pentru călătorii „cu mențiuni speciale”. 

Un bărbat trecut de 70 de ani stă la coadă de cel puțin o jumătate de oră. Spune că are și un motiv întemeiat: peste două zile plecă la Ploiești să sărbătorească aniversarea de 50 de ani de la absolvirea Facultății de Petrol și Gaze. Vrea să fie sigur că ajunge la eveniment. 

Cupoane de reducere CFR pentru pensionari. Foto: Luiza Popovici / PressOne

Pe el nu-l deranjează însă statul la coadă, mai ales că se declară „un bărbat conservator”. Așa s-a obișnuit de o viață, nu-l mai deranjează, îmi explică, în timp ce-mi arată mândru cupoanele de reducere pe care i le-a dat statul român. 

„Eu am bilete de pensionar și nu pot să iau online”, se bagă în discuție, la coadă, o femeie care șchioapătă și cară după ea o plasă mare, de rafie, plină cu vârf. Trebuie să ajungă în alt oraș pentru analize și tratament medical. 

Spre deosebire de colegul „conservator” din față, spune că ar fi fost mai bine dacă și-ar fi putut cumpăra bilet online, mai ales că „s-a întâmplat să vin și cu o oră înainte și să nu prind trenul.”

„Pentru alte categorii de persoane care beneficiază de facilități la transport în baza unor cupoane acordate conform actelor normative în vigoare (ex. pensionari, revoluționari, etc.) și pentru studenții orfani sau cei proveniți din casele de copii pentru care este necesară verificarea adeverinței speciale, se pot procura legitimații de călătorie cu reducere doar de la casele de bilete”, arată un paragraf din secțiunea „termeni și condiții” CFR. 

La două săptămâni după ce PressOne a solicitat explicații companiei de stat CFR Călători, reprezentanții operatorului feroviar au anunțat că site-urilor lor intră în mentenanță, pentru „lucrări complexe de înlocuire a echipamentelor pe care funcționează bazele de date.”

Lucrările, mai transmite CFR, ar urma să permită un flux mai mare de cumpărători online. Printre ei nu sunt însă și studenții „cu mențiuni speciale”, adică cei orfani de un părinte sau proveniți din centrele de plasament, pentru că bazele de date din România nu sunt încă interconectate. 

„După interconectarea bazelor de date între Ministerul Educaţiei și Autoritatea de Reformă Feroviară, transportatorii feroviari vor avea acces la datele studenţilor care și-au creat ID-uri și care au acceptat prelucrarea datelor cu caracter personal, în vederea acordării facilității (90% sau gratuit)”, se arată în răspunsul către PressOne.

CFR Călători își propune însă un termen-limită până la care această problemă ar urma să fie rezolvată. „În acest moment, avem în vedere ca până în luna decembrie 2023, şi studenţii cu menţiuni speciale (orfani) să aibă posibilitatea de a achiziţiona legitimaţii prin intermediul canalelor alternative: online, automate de bilete şi smartphone.”

La ora publicării acestui articol, site-urile CFR Călători nu pot fi în continuare accesate.


Luiza Popovici are 20 de ani, e studentă în anul III la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea București și a realizat acest material în cadrul unui internship la PressOne.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios