"Promoterițele" companiilor care produc țigări sunt considerate "operatori de date". Foto: Lucian Muntean
"Promoterițele" companiilor care produc țigări sunt considerate "operatori de date". Foto: Lucian Muntean
11/04/2017
Ce trebuie să vă dea "promoterița" cea sexy în schimbul CNP-ului
Să tragem o linie și să calculăm:
Două pachete de țigări, cu o valoare aproximativă de 8 euro.
O brichetă prea grea pentru a fi strecurată în buzunarul hainei și pe care, cel mai probabil, o vom pierde în decurs de câteva zile.
Un joculeț infantil pe o tablețică sau un swipe câștigător, care ne poate aduce… un portmoneu de carton.
Șiii, toate acestea în schimbul Codului Numeric Personal (CNP), pe care „promoterițele” produselor din tutun, domnișoare răvășitoare, cu un zâmbet larg și îmbietor, îl solicită nonșalant și îl primesc fără împotrivire.
Episodul din această săptămână e un soi de adresă civică despre ce înseamnă CNP-ul și de ce n-ar trebui să renunțăm la el atât de ușor și, mai ales, atât de ieftin.
CNP-ul se înscrie în ceea ce Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDC) consideră ca fiind „date personale cu caracter special”, fiindcă cine știe să îl citească află un calup prețios de informații despre o persoană.
- Fiecare CNP e unic.
- Fiecare CNP e alcătuit din 13 cifre, iar structura lui e următoarea:
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Primele 7 cifre exprimă sexul şi data naşterii. Dacă prima cifră e 1 sau 2, înseamnă că persoana este de sex masculin, respectiv de sex feminin, și că s-a născut până în 1999. Dacă prima cifră este 5 sau 6 înseamnă că persoana − bărbat, respectiv femeie − s-a născut începând cu anul 2000.
- Următoarea serie de 5 cifre inventariază secvența atribuită judeţului sau sectorului în care s-a născut persoana și diferențiază persoanele de acelaşi sex, născute în acelaşi loc şi cu aceeaşi dată de naştere.
- Ultima cifră este „de control” și este atribuită aleatoriu de calculator, în speranța că astfel se pot depista eventualele erori de înlocuire sau inversare a cifrelor din componenţa CNP.
CNP-ul se înscrie în certificatul de naștere, în pașaport și în permisul de conducere.
Psihologii români nu sunt evaluați psihologic la intrarea în profesie. Verificarea periodică a sănătății lor mintale, doar o „obligație morală”
„Ce pârghii de monitorizare a bunelor practicii există după câștigarea dreptului de practică autonomă?”, s-a întrebat PressOne.
Apă și talpă. Să alergi toată Via Transilvanica. Și să rămâi în viață.
Aceasta este povestea unui documentar de lung metraj care tocmai a intrat în cinematografe. Filmul e un must see, nu doar de către pasionații de alergare sau fanii Via Transilvanica. Este pur și simplu un film onest, dinamic, care conține fascinante felii de viață. E genul de film care pare prea scurt. Când se termină simți că ai fi vrut să mai vezi.
Dintr-o dată, pare că le oferim promoterițelor cu zâmbet ispititor, pe nimic, mai multe informații decât un simplu număr. În plus, există numeroase cazuri în care, dacă acceptăm participarea la promoție, vom fi și fotografiați.
Sexy-operatorul de date personale
O decizie din 2011 a ANSPDC spune că, deși prelucrarea acestor date cu caracter special le revine, în mod normal, autorităților, titularul CNP-ului (aka fumătorul) poate să își dea în mod expres consimțământul de a-i fi prelucrate datele personale unor terți (compania de țigarete).
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
În acest caz − și aici situația devine amuzantă −, decizia ANSPDC spune că operatorul datelor (adică promoterița cea sexy) ar trebui să-i dea titularului următoarele informații, în schimbul CNP-ului:
- scopul prelucrării datelor personale;
- durata de stocare a datelor personale;
- măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru protejarea datelor;
- asigurarea că datele vor fi folosite numai în limitele scopului stabilit.
În plus, promoterița cea sexy, ca operator al datelor, ar trebui să desemneze în scris persoanele care se vor ocupa cu prelucrarea informațiilor și păstrarea confidențialității acestora, sub răspunderea legii.
Într-un răspuns la solicitarea PressOne, Autoritatea de Supraveghere spune:
„Ne-am exprimat în mod constant opinia în sensul că prelucrarea acestei date (CNP), în scopuri de «reclamă, marketing și publicitate», creşte riscul încălcării drepturilor şi libertăţilor persoanelor vizate în raport de interesul operatorului, care este unul exclusiv comercial, de promovare a produselor în vederea obținerii unui profit financiar, în detrimentul respectării protecției dreptului la viață privată al persoanelor vizate.”
ANSPDC consideră că „promoterii” produselor din tutun acționează excesiv. Aceștia nu oferă nicio garanție a securizării datelor care decurg din citirea CNP-ului și a folosirii acelor date în scopul menționat.
Replica-standard a celor care te abordează în baruri sau restaurante este că prin CNP pot identifica fumătorii majori și astfel nu le vând țigarete minorilor.
Adevărul este, însă, că nu se știe ce se întâmplă cu miile de CNP-uri colectate.
Chiar și pedeapsa în caz de scurgere a datelor personale este mică: este considerată contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 25.000 lei.
În România există o decizie judecătorească care spune că vârsta fumătorilor poate fi identificată și fără CNP. O companie distribuitoare de produse de tutun a fost amendată în 2015 cu 7.000 de lei, întrucât a colectat și stocat excesiv CNP-urile participanților la diverse acțiuni promoționale.
Iată motivația instanței, așa cum ne-a fost comunicată de ANSPDC:
„Procesul-verbal de constatare/sancționare a fost contestat în instanță de operatorul sancționat, dar plângerea a fost respinsă, soluția instanței fiind definitivă.
Instanța a reținut faptul că, în contextul în care o promoție are o durată limitată în timp, iar verificarea vârstei participanților se poate realiza prin comunicarea/stocarea doar a datei nașterii, apare evident că stocarea unor informații suplimentare (CNP-ul și celelalte date solicitate participanților, precum email, număr de telefon), pe o perioadă nedefinită de timp, este excesivă și contrară scopului declarat, principiul proporționalității suferind un grav dezechilibru.
De asemenea, instanța a apreciat că argumentele operatorului referitoare la necesitatea prelucrării CNP-ului sunt vădit neîntemeiate atât timp cât data nașterii este suficientă, iar procesarea datelor era necesară doar pe durata desfășurării promoției respective.” (Sursa: ANSPDC)
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this