Statui indiene din secolul al X-lea, expuse la Muzeul Guimet din Paris. Fotografii: Lucian Muntean
Statui indiene din secolul al X-lea, expuse la Muzeul Guimet din Paris. Fotografii: Lucian Muntean
03/08/2017
Arta religiilor Asiei la Muzeul Guimet din Paris
Una dintre cele 12 străzi care pornesc radial de la Arcul de Triumf din Paris este Bulevardul Iéna. Nu foarte departe, într-o clădire impozantă din Piața Iéna, la numărul 6, se află Muzeul Național de Artă Asiatică Guimet. Lucrările expuse aici sunt dedicate istoriei religiilor din Orientul Îndepărtat și reprezintă cea mai mare colecție de acest gen din afara Asiei.
Muzeul a fost fondat de Émile Étienne Guimet (1836-1918), care provenea dintr-o familie de industriași din Lyon. Pasionat de istorie și împătimit colecționar, Guimet a făcut o călătorie în jurul lumii în 1876-1877, fiind însărcinat de ministerul Culturii de la Paris să studieze religiile Orientului Îndepărtat.
Interesat de istoria religiilor și de filosofie, Guimet a colecționat în special obiecte de artă legate de ritualuri religioase sau care reprezentau zeități. În Europa, mulți artiști ai acelor vremuri erau fascinați și totodată inspirați de cultura asiatică.
Inițial, Guimet și-a propus să expună colecția într-un muzeu pe care l-a deschis la Lyon în 1879. Ulterior, colecția a fost transferată la Paris, unde în 1889 a fost înființat Muzeul din Piața Iéna. Guimet, în calitatea sa de fondator, a fost desemnat și director pe viață.
Pe lângă obiectele de artă aduse de Guimet din expediția sa, în muzeu se află și numeroase exponate care provin din Asia de sud-est, colectate mai ales în perioada în care Franța avea colonii în acea regiune.
În colecția permanentă a muzeului există un număr impresionant de statui, vase din ceramică, piese de mobilier, obiecte vestimentare, tablouri, stampe, cărți unicat, statuete și diverse obiecte de cult care provin din Afganistan, Pakistan, China, India, Tibet, Coreea, Cambodgia, Indonezia, Vietnam, Japonia.
De cum începi traseul intri într-un labirint de încăperi, supravegheat de zeități exotice: statui masive din granit, din bronz sau lemn sculptat ori din ceramică smălțuită. Dinastii, nume de zeități și de vechi provincii îți amintesc că ești un simplu muritor neștiutor.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Trei statui
Portretul lui Buddha (foto 1) este sculptat în andezit, o rocă vulcanică, și provine de la Borobudur, din centrul insulei Java, cel mai mare templu budist din lume, care era decorat cu 2.672 de sculpturi în relief și 504 statui ale lui Buddha.
Buddha este reprezentat cu o față maiestuoasă și senină, cu ochii căzuți. Nasul este bine conturat, iar gura este închisă, cu buza superioară destul de subțire și buza inferioară mai groasă, bine definite. Părul e redat cu bucle spiralate spre dreapta, iar forma feței este rotunjită.
Cine-i formează pe formatori? Ministerul Sănătății lasă pregătirea practicienilor de medicină alternativă pe seama unor medici care practică „regresia în vieți anterioare”
Ministerul Sănătății pregătește o nouă lege pentru reglementarea medicinei alternative. La elaborarea ei a contribuit și o specialistă din sistemul public care practică „regresia în vieți anterioare”.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
Statuia lui Tamrabhadra (foto 2) îl înfățișează pe cel de-al șaselea discipol al lui Buddha, trimis de acesta în Sri Lanka. Se spune că Tamrabhadra a atins Nirvana și idealul căutării budiste.
Cu o figură meditativă, ținând rozariul în mâini, statuia transmite o anumită stare de concentrare. Expresivitatea, echilibrul și monumentalitatea figurii sunt caracteristice artei din perioada Liao-Jin (secolele X-XIII).
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Lucrarea combină tehnica sculpturii în lut cu arta picturii pe ceramică, decorată cu glazuri de culori diferite (verde, ocru și alb). Statuia a aparținut inițial unui ansamblu monumental descoperit într-un altar cunoscut sub numele de „Muntele celor opt nemuritori” , lângă Yizhou, la sud de Beijing, China.
Shiva Nataraja (foto 3), în postura de zeu al dansului, este reprezentat într-un cerc de foc. Are patru brațe și două aripi de flăcări și execută un dans ritualic pe trupul unui demon. Aceste statui sunt reprezentări tipice pentru sudul Indiei și provin din faimosul templul hindus dedicat lui Shiva din Chidambaram, Thillai Nataraja.
Shiva face parte din trinitatea divină, fiind o formă a lui Ishvara, zeul suprem în religia hindusă. Shiva este zeul distrugerii, în timp ce Brahma este creatorul, iar Vishnu este păstrătorul și conservatorul. Chiar dacă reprezintă distrugerea, Shiva este văzut ca o forță pozitivă a Universului, deoarece distrugerea este, în hinduism, urmarea firească a creației.
Peste 100.000 de volume
Monumentalitatea Asiei, ca spațiu și timp, este redată de numeroasele săli de pe cele trei etaje ale clădirii. Secțiunile se succed tematic cu artă din Himalaya, Asia Centrală, Asia de Sud-Est, China, India, Coreea și Japonia.
În vitrinele de sticlă pot fi admirate statuete din ceramică pictată sau vase antice din bronz din China, prețioase boluri japoneze pentru ceai făcute în tehnica raku, evantaie pictate manual, lucrări de caligrafie pictate pe hârtie de orez sau pe mătase. Sunt expuse și armuri ale samurailor din Japonia medievală.
Ținând cont că a fost fondat ca un muzeu al istoriei religiilor, biblioteca are o colecție importantă de texte despre religiile orientale. Sunt manuscrise originale, hărți vechi, 700 de cărți japoneze ilustrate din perioada Edo și peste 2.000 de lucrări tibetane.
Colecția însumează peste 100.000 de volume; include cărți și reviste în toate limbile europene și asiatice, plus 1.500 de periodice. Acestea sunt indexate în catalogul sistemului de documentare universitar.
O galerie foto cu exponate de la Muzeul Guimet:
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this