REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

The Mandalorian este serialul cu care Disney+ trage primele focuri în războiul cu HBO, Netflix, Amazon Prime și AppleTV+

Apple și Disney aruncă mănușa rivalilor de la Netflix și HBO

Apple și-a lansat la 1 noiembrie propriul serviciu de streaming, în încercarea de a concura cu nume deja consacrate în domeniu, precum Netflix, HBO sau Amazon. Disney a intrat în ring 12 zile mai târziu, cu Disney+. Consecința pe termen scurt este că pentru a avea acces la producții de calitate fiecare dintre noi va fi nevoit să plătească mai multe abonamente în paralel. În același timp, bugetele alocate producției și licențierii de conținut ajung la sume astronomice.

Vremurile în care credeam că dacă avem unul, cel mult două abonamente de acest tip vom avea acces la tot ce ne putem dori, de la cele mai noi seriale, blockbustere, până la documentare și producții pentru copii, sunt pe cale să apună.

Disney, unul dintre cele mai mari nume din industria de film, și-a lansat recent propriul serviciu de acest gen. Pentru consumator asta înseamnă că, încet-încet, pe măsură ce actualele înțelegeri de distribuire a conținutului aflate în vigoare cu terțe părți vor ajunge la final, producțiile Disney vor putea fi urmărite on demand doar de cei care vor avea abonament la noul serviciu de streaming online.

Asistăm practic la o schimbare de paradigmă în ceea ce privește divertismentul de masă de aceeași amploare ca cea petrecută în anii ’80 în SUA și în Europa de Vest, când rețelele de cablu au spulberat dominația distribuției de programe televizate prin unde radio. Așa s-au născut atunci marile conglomerate precum Comcast, AT&T sau Time Warner Cable. Odată cu apariția lor, viața celor care voiau să beneficieze de cât mai multe programe, plătind o sumă fixă lunară, a devenit mai ușoară și oferta mult mai diversificată. Chiar și în prezent, marile companii de cablu domină peisajul divertismentului televizat inclusiv în România. Nu există practic locuință din țară care să nu aibă un abonament la RCS&RDS, Telekom sau UPC, ca să îi numim doar pe cei mai mari. E mai probabil ca o locuință din țara noastră să aibă acces la serviciile oferite de un astfel de distribuitor de canale de televiziune decât să aibă toaletă în casă și apă curentă.

Diferența majoră față de ce ne așteaptă în viitorul apropiat este că un abonament la RCS&RDS, Telekom sau UPC vine cu o ofertă variată de canale și, chiar dacă multe sunt de umplutură, fiecare poate găsi ceva pe placul său. În doar 10 ani, companiile de cablu nu vor mai avea practic ce să distribuie, în afara unor canale lipsite complet de conținut de calitate, pentru că marii producători vor prefera să îl țină pentru ei și să îl distribuie doar abonaților proprii prin servicii de streaming. Atomizarea pieței se traduce în final prin costuri mai mari pentru consumatorii finali și o creștere inevitabilă a pirateriei.

Giganții pun la bătaie bugete astronomice

În ciuda investiției importante în noul său serviciu de streaming, Apple nu ia în colimator Netflix, ci HBO. Apple TV+ nu își propune să ofere de toate pentru toți, ci mizează pe calitate și pe conținut propriu creat cu cheltuieli masive. Compania americană a alocat circa 6 miliarde de dolari doar pentru oferta inițială de filme și seriale. Este cu 5 miliarde mai mult decât își propuseseră să cheltuie inițial, dacă este să dăm crezare primelor informații apărute în piață. Creșterea masivă de buget arată cât de mult subestimează companiile din afara industriei costurile legate de producția de conținut original de calitate.

Prin comparație însă, Apple a scăpat ieftin, pentru că bugetul Disney alocat conținutului este de 4 ori mai mare în 2019. Într-adevăr, din cele 24 de miliarde de dolari, 7 miliarde sunt alocate producțiilor sportive prin canalul ESPN și doar 2,5 miliarde pentru Disney+. O comparație mai potrivită ar putea fi făcută cu Netflix, care cheltuie într-un an peste 15 miliarde, dar de acești bani sunt produse peste 300 de filme, seriale și documentare originale și sunt licențiate ale sute de producții. Netflix a ajuns la acest nivel crescând gradual în ultimii ani, în 2013 compania cheltuind 2,3 miliarde de dolari, spre exemplu. Pentru divizia Max, HBO a alocat un buget de aproximativ 3,5 miliarde în 2019, aceasta fiind o estimare, pentru că cifre oficiale nu există. Așadar, Apple mizează pe o diversitate de conținut mai redusă decât Netflix, pe show-uri de calitate premium și cheltuie din start mai mult decât HBO pentru asta. Nici nu este de mirare că își permite o asemenea abordare, având în vedere că avea rezerve cash totale de 245 de miliarde de dolari la începutul lui 2019, mai mari decât PIB-ul României pentru anul în curs.

Debut fulminant pentru Disney

Lansarea serviciului de streaming Disney+ a întâmpinat unele probleme sau, așa cum au declarat oficial reprezentanții săi „cererea a depășit cu mult așteptările”. Evident, acesta este un eufemism pentru faptul că, la momentul lansării, nu toți utilizatorii au reușit să îl acceseze. Cum s-a ajuns aici, în ciuda bugetului uriaș alocat lansării – anume 3 miliarde de dolari? Ei bine, Disney nu s-a mulțumit să își construiască o infrastructură tehnologică de la 0, ci au cumpărat una gata făcută, plătind această sumă de bani.

Mai exact, banii au fost cheltuiți pentru achiziția BamTech, un serviciu de streaming conceput inițial pentru Liga profesionistă de baseball nord-americană. Oficialii Disney s-au declarat foarte încrezători că BamTech, deși supraevaluată, le va oferi pe tavă tehnologia de care au nevoie rapid. N-a prea fost cazul.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

În lupta cu Netlfix, liderul în domeniu, Disney a început cu stângul, dar recuperează rapid. Serviciul de streaming a ajuns deja la 10 milioane de abonați și vrea să atingă între 60 și 90 de milioane până în 2024 la nivel global. Pentru comparație, Hulu, deținut tot de Disney, avea 28 de milioane abonați în mai 2019, iar Netflix a raportat aproape 160 de milioane în trimestrul III al acestui an.

Dacă ai un public, de ce să nu îi oferi și conținut?

Dincolo de dorința de a intra pe o piață nouă, în plină creștere la nivel mondial, Apple TV+ este o mișcare strategică logică, în ciuda numărului deja foarte mare de servicii similare. Apple are deja ceea ce mulți alții au construit în ani de zile – un public. Mai mult, pentru a fideliza acel public, compania a anunțat că va oferi gratuit Apple TV+ tuturor celor care vor cumpăra un iPhone, iPad sau Mac nou de acum încolo pentru primul an de la momentul activării noului dispozitiv achiziționat. Pentru ceilalți, serviciul costă 4,99 dolari pe lună, o sumă modică. Sigur, conținutul este încă limitat, dar asta se va rezolva în timp cu bani, mulți bani. Pentru compania cu sediul în Cupertino, California, Apple TV+ este încă o metodă de a-și fideliza publicul, înainte de orice. Într-un viitor mai îndepărat, va fi și o sursă de venit, însă pe termen scurt serviciul de streaming are rolul de a oferi încă un motiv clienților să rămână în universul Apple.

Cele mai interesante titluri

Deocamdată în România Apple TV+ nu se poate accesa, deși în peste 100 de țări este disponibil. Grila de lansare nu este foarte vastă, dar include câteva titluri foarte interesante. Pentru Disney+ știm deja că data de lansare în Europa de Est va fi undeva în prima jumătate a lui 2021.

Cele mai interesante producții ce pot fi găsite pe Apple TV+

1) For all Mankind este povestea unui univers paralel în care Uniunea Sovietică este cea care reușește prima aselenizare cu echipaj uman. SUA este astfel forțată să caute noi metode de a-i învinge pe sovietici în cursa spațială, cu alte tipuri de misiuni în spațiu.

2) Dickinson spune povestea poetei britanice în anii tinereții. Emily Dickinson (jucată de Hailee Steinfeld) încearcă să își găsească un loc într-o societate în care rolul femeii este extrem de limitat. Tatăl său nu este de acord cu ambițiile sale literare, însă tânăra găsește susținerea de care are nevoie cu ajutorul prietenei și iubitei sale Sue Gilbert (Ella Hunt).

3) See are loc într-un viitor îndepărtat, într-o lume postapocaliptică în care puținii oameni rămași pe Terra au pierdut simțul văzului în urma unui cataclism petrecut cu generații în urmă. Lumea este împărțită în triburi care s-au adaptat la noua realitate, însă totul se schimbă în momentul în care soția războinicului Baba Voss (Jason Momoa) naște doi gemeni care pot vedea.

4) Documentarul The Elephant Queen, narat de Chewitel Ejiofor, urmărește o turmă de elefanți în Africa. Trailerul arată absolut spectaculos, datorită tehnicilor de filmare, iar povestea are toate șansele să prindă la public.

5) The Morning Show este serialul căruia i s-a alocat un buget absolut fabulos (300 de milioane de dolari pentru două sezoane, 15 milioane pentru fiecare episod), având în prim-plan actori precum Jennifer Aniston, Reese Witherspoon și Steve Carell.

Cele mai interesante producții pentru Disney+

1) The Mandalorian este un serial spin-off a cărui acțiune se petrece în universul Star Wars axat pe povestea unui vânător de recompense. Atmosfera este mai degrabă similară cu a unui western, serialul fiind primit cu multe laude atât de critici cât și de public.

2) Toate filmele din seria Star Wars pot fi vizionate în 4K/HDR, inclusiv cele 3 originale.

3) Pentru copii și nu numai, toate animațiile clasice Disney se găsesc acum într-un singur loc. Capodopere precum The Lion King, Beauty and the Beast, Bambi, Cenușăreasa sau 101 Dalmațieni pot fi vizionate alături de întreaga familie.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios