05/03/2021
Valhalla Rising. Solicitant, dar satisfăcător
După ce captase destul de mult atenția cu trilogia Pusher și cu Bronson, cineastul danez și rafinatul cinefil Nicolas Winding Refn apăsa cu acest film, în 2009, niște butoane tematice oarecum virgine. E adevărat că teme pe care le curtează aici mai fuseseră utilizate în moduri similare și de cineaști adorați de Refn – precum Jodorowsky, Parajanov sau Bergman. Dar maniera în care el așează teme ca moartea, credința și încrederea într-un context nu neapărat original, ci mai degrabă specific, fac din Valhalla Rising un film al cărui autor nu mai poate fi demult confundat (sau măcar asociat) cu un altul.
Refn face și aici ceva ce seamănă doar a Refn – mai precis, o poezie cinematografică violentă, încadrată, de data asta, în era brutală a existenței vikingilor.
Împărțit în șase capitole, acest non-epic parcurge minimalist diferite stări și evenimente prin care trec niște războinici destul de tăcuți. Ba mai mult, în mijlocul lor (și într-o continuă atenție a filmului) se află un luptător feroce mut și fără un ochi, One Eye (Mads Mikkelsen).
În primul capitol, intitulat „Mânia”, One Eye e introdus rapid și precis ca un sclav luptător care-și ucide cu repeziciune adversarii într-o arenă improvizată în mijlocul unei mocirle. După doar câteva minute, Refn deja ne-a propulsat într-o reprezentare medieval-palpabilă a capetelor sfărâmate fățiș și a sângelui amestecat cu noroi. Doar sunetele lanțurilor și șuieratul vântului printre coline se mai aude, între alte două demonstrații de forță fizică și mișcări line de cameră.
În cel de-al doilea capitol, „Războinicul tăcut”, filmul deja i-a creat o reputație acestui luptător temut, venit de nicăieri (se speculează că ar proveni din Scandinavia). Leagă o prietenie cu un băiețel care-l urmează; ulterior, acesta devine, literalmente, vocea războinicului.
Partea treia și a patra, „Oamenii Domnului”, respectiv „Pământul Sfânt”, ajung să discute recucerirea Ierusalimului, motivele pentru care ambarcațiunea noilor săi tovarăși plutește în derivă, înghițită de ceață, de superstiții și foamete.
În fine, celor două capitole finale („Iadul” și „Sacrificiul”) regia lui Refn le adaugă personajelor și alte probleme: delirul, paranoia, nebunia, viziuni și alte episoade violente, rezultate din sosirea lor pe un alt tărâm decât cel propus.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Un lucru este cert: One Eye rămâne o figură enigmatică pe tot parcursul filmului. Nu are un background și nici n-ar fi avut nevoie de unul, în astfel de circumstanțe narative.
O altă certitudine este amestecul special al lui Refn de violență și religie. Adâncește atât cât crede ca au nevoie de desfășurare aceste două direcții conceptuale, care n-ar fi avut ce să caute împreună dacă n-ar fi generat o senzație vecină cu un pumn în plex. Nu face neapărat un discurs din asta, nici măcar nu adoptă vreo poziție clară în ceea ce privește procesul colonizării din secolul al XI-lea. Refn e un adept al „frumosului grotesc”, aplică norme estetice similare în funcție de împrejurări.
Fie că privim înspre niște barbari medievali, politiști din Bangkok (Only God Forgives, 2013) sau înspre multitudinea de personaje din miniseria Too Old to Die Young (2019), Refn face adesea din acești oameni subiectul unor fotografii filmice – stau nemișcați, înghețați de-a dreptul, încadrați perfect într-un decor sau altul, așteptând parcă o comandă regizorală de a-și mișca măcar ușor capul sau un braț, astfel încât sa nu cochetezi cu ideea că ți s-a blocat filmul. Are un ochi extraordinar pentru un tip de mood nemaiîntâlnit la altcineva.
Rezultate alegeri: Elena Lasconi, cu 2178 de voturi înaintea lui Ciolacu. Călin Georgescu vine de nicăieri și cucerește țara și Diaspora.
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Călin Georgescu, emanația unor „grupuri de reflecție” conectate la servicii?
Putinistoidul și legionarul Călin Georgescu de astăzi, cel care a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale, este produsul electoral creat și cultivat cu răbdare în laboratoare obscure, dirijate de oameni vechi și noi ai serviciilor secrete.
Asta face și in Valhalla Rising. Își regizează filmul în munți și pe o apă, cu o mână de personaje, cu apariții și scopuri mai importante decât vorbele pe care le au de spus. Desigur că direcția discuției despre credință – cel puțin teoretică, în ceea ce-l privește – există. Dar Refn pare preocupat mai mult de repetiție statică, ritm, culori, sound design și supra-stilizarea încadraturilor. E un risc pe care și l-a asumat.
De fapt, nici măcar un risc nu este – e o alegere. Pare să dea impresia că astfel de discuții cu adevărat profunde despre credință și religie nu-l interesează foarte mult. Scopul lui este altul – acela de a-și îngriji propriul teren stilistic.
Totuși, Valhalla Rising implică o vizionare grea – probabil, în ciuda unei durate scurte (o oră și jumătate), e cel mai intens film al lui Refn (un rol important îl mai joacă, în sensul ăsta, și muzica lui Peter Peter și Peter Kyed), dar vine cu recompensele lui, în special pentru iubitorii filmului de artă, gata să renunțe la sensibilități.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Valhalla Rising e disponibil pe MUBI, în secțiunea „Modern Masterpieces”.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this