
George Călin / Inquam Photos
04/06/2025
Statul plătește sute de milioane de lei în programul Rabla, dar nu știe ce modele de mașini scoate din uz și ce pune în loc
Statul cheltuie sute de milioane de lei anual prin programul Rabla Clasic pentru înverzirea parcului auto, dar nu are o bază de date care centralizează caracteristicile mașinilor casate sau a celor intrate pe piață, cum ar fi anul de fabricație, modelul și motorizarea.
- Fără aceste date concrete, impactul ecologic al Programului Rabla nu poate fi evaluat. Problemă despre care PressOne a relatat pe larg încă din 2022.
- Mașinile date spre casare prin Programul Rabla trebuie să aibă o vechime de mai mult de opt ani (în ediția 2021), respectiv șase ani (edițiile 2022-2024). Iar în schimb, beneficiarii primesc vouchere în valoare de câteva mii de euro, în funcție de tipul mașinii.
- În 2025, valoarea unui tichet este de 37 mii de lei.
- PressOne a solicitat date despre caracteristicile mașinilor casate în edițiile anterioare, precum și despre cele noi, aduse pe piață: modelul, anul de fabricație, și tipul de motorizare.
- Administrația Fondului pentru Mediu, principala instituție care asigură suportul financiar pentru derularea programului, susține că motorizarea autovehiculelor uzate „nu a fost prevăzută în prevederile Ghidului de finanțare aferent Programului Rabla Clasic 2021-2024, drept urmare nu există o bază de date cu aceste informații”.
- În 2024 s-au casat 31 598 de mașini mai vechi de anul 2018 și au intrat pe piață 17.539. De peste 3 ori mai puține față de anul 2021.
- Cele mai multe mașini retrase au fost: Dacia, Opel, Volkswagen, Ford și Renault.
- Bugetul programului, acum de 300 de milioane de lei, a scăzut de trei ori în ultimii trei ani.
Rabla 2025
Programul Rabla continuă să funcționeze, oficial, ca principală măsură guvernamentală pentru reînnoirea parcului auto și reducerea emisiilor poluante. Începând cu anul 2025, Programul Rabla are un ghid unic de finanțare pentru ambele componente, Rabla Clasic și Rabla Plus, reunite printr-un Ordinul al Ministerului Mediului, din primăvara acestui an. În trecut, cele două erau componente organizate separat.
Programul Rabla începe pe 4 iunie, mai târziu decât de obicei, iar prima etapă este dedicată unităților administrativ-teritoriale și instituțiilor publice, anunță Administrația Fondului pentru Mediu. Sesiunea Rabla pentru persoanele fizice va începe pe 19 iunie, iar pentru prima dată nu vor mai putea fi cumpărate mașini diesel prin program.
Valoarea voucherelor oferite pentru ediția 2025 este de:
- 37.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
- 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
- 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
- 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete;
- 120.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau pur electric, pentru instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale.
30 de mii de mașini casate în 2024
Modificările din 2025 indică o schimbare de strategie de politici mai clare privind emisiile. Însă, pentru a evalua dacă Programul Rabla produce efecte reale asupra mediului, PressOne a întrebat instituția ce tipuri de vehicule au fost casate în ultimii patru ani și cu ce au fost înlocuite.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
În ultimul an, peste 30 de mii de vehicule uzate au fost așadar casate, iar statul a alocat 300 de milioane de lei pentru cumpărarea mașinillor noi. De trei ori mai puțin față de anul 2021.
În 2023 și 2022 s-au retras aproximativ 69 de mii, respectiv 105 mii de mașini uzate.
Cu toate acestea, Administrația Fondului pentru Mediu, instituția care îl gestionează, nu colectează date despre vehiculele retrase sau despre specificațiile celor noi (cu excepția tipului de motorizare), ceea ce îngreunează evaluarea impactului ecologic.
Cele mai multe mărci retrase de pe piață în anul 2024 aparțin producătorilor Dacia, Opel, Volkswagen, Ford și Renault, mărci recurente și pentru anii anteriori. PressOne a întrebat specific instituția ce fel de modele, din ce ani de fabricație și ce fel de motorizare aveau aceste autovehicule.
Exclusiv. În fiecare săptămână, o femeie este ucisă în România. Cum eșuează statul să ofere protecție victimelor
PressOne a încercat să afle amploarea fenomenului de femicid între parteneri intimi în România și a discutat cu experți în domeniu pentru a înțelege cum trebuie să acționeze statul astfel încât violența domestică să nu se transforme în omor.
Ne iau ăștia zilele libere! Forțele „pro-europene” din Parlament sunt atacate din cauza unui proiect de lege depus de partidul Dianei Șoșoacă
Suveraniștii acuză partidele care negociază guvernarea că vor să le ia românilor din zilele libere. Pe rețelele sociale circulă un fake news în acest sens, care se viralizează.
Administrația Fondului pentru Mediu răspunde evaziv. „Pentru anul 2021, prima de casare s-a acordat pentru autovehicule mai vechi de 8 ani. Pentru anii 2022-2024, prima de casare s-a acordat pentru autovehicule mai vechi de 6 ani”, se arată în răspunsul oficial. Adică modelele retrase ar putea aparține oricărui an, înainte de 2017.
Lipsa datelor pentru mașinilor retrase prin Rabla
Legat de caracteristicile mașinilor retrase din piață, Administrația Fondului pentru Mediu a transmis redacției că nu deține o bază de date cu anul de fabricație mașinilor retrase, tipul de motorizare sau modelul fiecări mărci de mașină.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
„Această informație nu a fost prevăzută în prevederile Ghidului de finanțare aferent Programului Rabla Clasic 2021-2024, drept urmare nu există o bază de date cu aceste informații”, potrivit AFM.
Responsabilitatea completării acestor informații ar reveni producătorilor auto înscriși în program. „Precizăm că toate datele şi informațiile, stocate în baza de date a aplicației care gestionează „Programul Rabla Clasic în perioada 2021-2024, au fost introduse şi asumate de către producătorii validați care au încheiat contracte de participare în vederea decontării cu Administrația Fondului pentru Mediu.”
Din răspunsul AFM nu reiese clar dacă instituția de stat are sau nu acces la această bază de date, din moment ce ea nu a fi putut fi pusă la dispoziție jurnaliștilor PressOne, chiar dacă informațiile sunt de interes public.
Cele mai multe mărci retrase de pe piață în anul 2024 aparțin producătorilor Dacia, Opel, Volkswagen, Ford și Renault, mărci recurente și pentru anii anteriori. Foto: George Călin / Inquam Photos.
Ce mașini intră în locul celor casate
În 2024, prin Programul Rabla Clasic, au fost introduse pe piață aproximativ 17.500 de autoturisme noi, toate cu propulsie termică sau hibridă.
Până anul acesta, mașinile electrice puteau fi cumpărate doar prin componenta Rabla Plus.
„Potrivit Ghidului de finanțare a Programului Rabla Clasic 2021-2024, sistemele de propulsie aferente autovehiculelor noi comercializate sunt: termic şi hibrid. Acestea sunt echipate cu motorizare GPL/GNC, benzină şi motorină”.
Mașinile noi intrate pe piață sunt mașinile care nu au fost niciodată înmatriculate „omologate în condițiile legii şi respectând legislația în vigoare, vă precizăm că nu există o bază de date informații referitoare la anul fabricației.”
Dacia a fost, de departe, marca preferată în 2024: au fost cumpărate 6602 unități, dintre care 6384 au fost modele cu motorizare termică.
Renault a înregistrat 1992 de achiziții, împărțite aproape egal între motorizări: 996 hibride și 925 termice.
Toyota a vândut 1457 de unități, din care majoritatea covârșitoare, 1380, au fost hibride, în timp ce doar 77 au avut motor termic.
„Menționăm că modelele mărcilor autovehiculelor noi sunt cele specifice anilor de fabricație aferente desfăşurării programelor din perioada 2021-2024.”

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this