Ion Indolean
Redactor
Episodul VIII al celebrei serii nu se desprinde de tradiția impusă de George Lucas.
Episodul VIII al celebrei serii nu se desprinde de tradiția impusă de George Lucas.
17/12/2017
Star Wars: Ultimii Jedi
Lansat în 15 decembrie în cinematografele din România, Star Wars: The Last Jedi / Ultimii Jedi continuă o poveste pe care studiourile Disney au reluat-o în urmă cu doi ani, după achiziția Lucasfilm.
În noul episod, mişcarea de rezistenţă (rebelii) încearcă, într-o acţiune disperată, să scape de Ordinul Întâi (The First Order), care a preluat puterea în galaxie.
Acest Ordin e condus de Snoke (Andy Serkis), care l-a atras de partea răului şi pe Kylo Ren (Adam Driver), fiul lui Han Solo şi al prinţesei Leia.
Rey, protagonista episodului anterior, ajunge pe îndepărtata planetă Ahch-To, acolo unde legendarul Luke Skywalker (Mark Hamill) s-a retras în urma deziluziei avute cu Kylo Ren, pe care nu a reuşit să îl ducă spre calea cea dreaptă.
Probabil punctul cel mai aşteptat al poveştii este reîntâlnirea cu Luke, a cărui apariție se petrece la finalul episodului anterior.
Star Wars: Ultimii Jedi surprinde, în acelaşi timp, momentul desăvârşirii personalităţii lui Rey. Ea reprezintă un nou tip de erou, nesigur, confuz, care îşi caută rădăcinile şi, în timp ce luptă cu răul absolut, încearcă să se înţeleagă pe sine.
Cu toate că încă apar personaje vechi, devenite legendare, eroii importanţi ai poveştii sunt acum Finn (John Boyega) şi Rey (Daisy Ridley).
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Numai că Rey este eroul nimănui, la fel ca Finn sau Rose Tico (Kelly Marie Tran) – un mecanic oarecare, personaj introdus în acest episod –, care, pentru că se află la locul potrivit, devine la rândul ei erou – unul de ocazie.
Toți trei, Finn, Rose și Rey, au date comune: nu îşi cunosc părinţii, au avut o copilărie plină de abuzuri şi au fost înstrăinaţi de orice formă de căldură sufletească.
Sunt produsul unei generaţii speriate, ahtiată după câştig şi care şi-a pierdut onoarea. În acest sens, discursul politic al noului Star Wars este mai pronunţat decât cele dinainte.
De ce mor pacienții cu AVC din România. La niciun spital din țară nu există serviciu de gardă pentru o intervenție care i-ar putea salva
În spitalele din România se fac și de 5 ori mai puține intervenții care pot salva viața unui pacient cu AVC față de recomandările europene. Lipsesc serviciile de gardă, centrele speciale sunt prea puține, iar finanțările insuficiente.
Rușii sunt foarte aproape de spargerea frontului și, în același timp, încă departe. Ce ar însemna un colaps al armatei ucrainene în regiunea Donbas
Cade frontul ucrainean? Sau a căzut deja? Din primăvara acestui an vin cu o frecvență aproape zilnică vești tot mai alarmante legate de situația din ce în ce mai precară a trupelor Kievului de pe linia frontului din Donbas, care înglobează greu încercatele regiuni Donețk și Lugansk din sud-estul Ucrainei. Cele două regiuni au reprezentat, de altfel, pretextul principal al invaziei ordonate de Vladimir Putin în februarie 2022, iar acum reprezintă principalul obiectiv strategic al Kremlinului.
Filmul încearcă să fie actual tocmai prin aceste comentarii sociale, care în prima serie lipseau, iar în a doua erau periferice.
Acum, direcţia pe care o ia povestea – și care pare adoptată la nivelul întregii cinematografii – se bazează pe idei care pot fi considerate de stânga.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Concepţia rebelilor este specifică unei pături sociale abuzate, căreia „i s-a luat tot” şi care luptă doar pentru supravieţuire.
De aici se extrage și destinul lui Rose Tico – maltratată şi exploatată în copilărie, născută pe o planetă producătoare de arme care erau folosite în războaie galactice, ea reușește să scape şi se alătură unei cauze nobile, de partea prinţesei Leia şi a comandantului-pilot Poe Dameron (Oscar Isaac).
Astfel, eroii acestui nou concept Star Wars se îndepărtează de imaginea bărbatului caucazian puternic, fără cusur, şi se orientează către perspectiva marginalului – afro-american, asiatic, hispanic şi/sau de sex feminin – care luptă cu o ordine (aparent) impenetrabilă.
E un discurs care cere şi oferă şanse egale tuturor.
Dincolo de scindările ideologice, noua protagonistă, Rey, e construită pe modelul unor filme ca The Matrix sau Unicul: ea este aleasa, omul providențial, născut din nimic, coborât să readucă stabilitatea.
Rey, eroina fără certitudini, e nevoită să își găsească echilibrul în timp ce luptă cu dușmani puternici. Ea creşte şi se maturizează odată cu aceste încleştări, pentru că nu are nici răgazul și nici liniștea pe care Yoda i le oferise lui Luke Skywalker în The Empire Strikes Back / Imperiul contraatacă (1980).
Afișul filmului Kakushi-toride no san-akunin (Fortăreața ascunsă) realizat de Akira Kurosawa în 1958
Universul gândit de George Lucas a împrumutat puncte esenţiale din cultura asiatică.
Toată ideea legată de energia care uneşte cosmosul, balanţa dintre bine şi rău, căutarea neîncetată a „forţei” provin din China, unde qi-ul reprezintă o putere subtilă care face lumea să funcţioneze.
În acelaşi timp, proiectul Star Wars (odată cu A New Hope, 1977) împrumuta personaje şi momente de la Kakushi-toride no san-akunin (Akira Kurosawa, 1958) şi lucra într-un gen asemănător cu ceea ce în Japonia înseamnă jidaigeki, adică film de aventuri cu samurai care luptă pentru supremație și stăpânesc ki-ul (variantă niponă a qi-ul chinezesc).
Acum, timpul s-a condensat. Situaţia nu mai permite momente idilice pe o insulă pustie unde eroul să se poată pregăti în voie.
Rey trebuie să „prindă din mers” arta Jedi, iar Luke, deziluzionat și măcinat de eșecuri, luptă de la distanţă cu Kylo Ren.
Confruntarea lor devine una a generaţiilor.
Schema evoluției lui Rey, dar și unele replici-cheie sunt aproape identice cu cele din filmele semnate de George Lucas. Fraze, idei și situații se repetă, aşa cum şi istoria e ciclică. În spatele acestui argument fragil par să se așeze realizatorii seriei.
Kylo Ren se ia la întrecere cu trecutul, ceea ce reprezintă, simbolic, și lupta pe care noii realizatori o duc cu tradiția impusă de predecesor(i). Acest Star Wars rămâne dependent de cel vechi şi conţine, în consecinţă, prea puţine idei ale lui.
Celebra hologramă cu Leia cerându-i ajutorul lui Obi-Wan Kenobi apare aici ca o încercare de validare a prezentului, prin raportare la trecut.
Star Wars pare că încă se caută pe sine.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this