Ce înseamnă DA-ul pe care îl trimiteți companiei Vodafone pentru 5 GB de date

Foto: Anton Skavronskiy / Dreamstime.com

În plin scandal internațional privind manipularea informațiilor online în scopuri politice și comerciale, Vodafone România le oferă abonaților săi câte 5 GB dacă își dau acordul pentru prelucrarea datelor personale.

Utilizatorului i se promite acest bonus dacă, până în data de 6 aprilie 2018, trimite un sms cu textul "DA" la un număr alocat.

În fapt, acest "DA" înseamnă o încuviințare ca datele sale personale, inclusiv locul de unde folosește telefonul mobil, să îi fie procesate și înstrăinate către terți.

Și asta fiindcă în "burta" sms-ului trimis de Vodafone, acolo unde puțini utilizatori au răbdarea de a ajunge (darmite de a mai face click), există un link activ către un document intitulat "Termenii şi Condiţiile Generale pentru furnizarea serviciilor post-plătite aplicabil Persoanelor Fizice – Consumatori. Versiune în vigoare începând cu data de 01.01.2018".

Acest document poate fi descărcat în format PDF și citit. Dar câți dintre abonați vor face acest lucru?

După ce am parcurs capitolul "CONFIDENŢIALITATE ŞI PRELUCRAREA DATELOR CU CARACTER PERSONAL ȘI A DATELOR DE TRAFIC" din documentul Vodafone, am solicitat Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) și Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) să ne ofere un punct de vedere referitor la felul în care procedează compania de telefonie mobilă.

"Situația expusă a fost reținută în vederea efectuării unei investigații", a reacționat ANSPDCP, care a promis că ne va comunica și rezultatul respectivei investigații.

Până la momentul publicării acestui articol, responsabilul pentru comunicare al Vodafone nu ne-a răspuns la repetatele apeluri și sms-uri în care am solicitat o poziție oficială a companiei.

Ce înseamnă, de fapt, acordul pe care clienții Vodafone și-l dau printr-un simplu sms cu DA?

"Vodafone colectează și prelucrează datele cu caracter personal ale Clientului (incluzând codul numeric personal) și datele de trafic ale Clientului (referitoare la durata sau momentul convorbirilor, data efectuării acestora, Rețeaua în care originează sau în care se termină comunicarea, momentul de început și de sfârșit al comunicării, costul convorbirilor etc)", prevede articolul 16.2.1 al documentului, care are valoare de contract.

Mai departe, se spune că "prin utilizarea serviciilor, Clientul își exprimă acordul ca datele sale de trafic și datele de localizare să fie prelucrate de către Vodafone România, Vodafone Group Plc. (societate comerciala din Marea Britanie), precum și orice alți împuterniciți din țară sau din străinătate, în scopuri legate de furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice, pe durata executării contractului cât și pe perioada de maximum 3 ani de la data încetării acestuia".

"Prelucrarea înseamnă accesul, utilizarea, stocarea, afişarea, copierea, transmiterea,
interpretarea, editarea şi/sau distribuirea de informaţii către servere locale şi/sau internaţionale, (...) preferinţele legate de utilizarea webului şi preferinţele de cumpărare ale clientului, atât pe durata contractului, cât și după expirarea acestuia".

Fragment din documentul Vodafone

În continuarea "Termenilor și Condițiilor..." cu care abonatul se declară de acord dacă trimite sms-ul cu DA, se spune așa:

"Clientul este de acord, explicit și fără echivoc, ca:

(i) Vodafone să folosească datele cu caracter personal, pe care Clientul le furnizează la încheierea prezentului contract, pe teritoriul României ,

(ii) să le transfere în țară sau străinătate, către Vodafone Group Plc., către alţi distribuitori, furnizori de comunicații electronice și contractori locali și transfrontalieri cu care Vodafone este în relaţii contractuale,

(iii) să le dezvăluie către autorități/instituții publice abilitate în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile".

De ce are nevoie compania de acordul abonatului?

Pentru că noul Regulament UE privind Protecția Datelor Personale (GDPR), care va intra în vigoare la 25 mai, obligă operatorul să demonstreze că persoana vizată și-a dat consimțământul scris pentru prelucrarea datelor sale și că scopul prelucrărilor este exprimat într-o formă ușor de înțeles.

Din fericire, persoana vizată are dreptul să își retragă oricând consimțământul.

În acest sens, Vodafone arată în documentul citat că acele persoane fizice care doresc informații suplimentare sau care vor să-și exprime dezacordul față de contractul prestabilit trebuie să trimită o cerere la următoarea adresă: persoane.fizice_ro@vodafone.com .

Vodafone: "Bonusul nu este condiționat în niciun fel de opțiunea exprimată"

La 24 de ore după publicarea articolului de mai sus, am primit din partea companiei Vodafone următoarele precizări, pe care le publicăm integral:

"Vodafone România derulează campanii de colectare a acordului clienților pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, cu scopul de a putea transmite acestora oferte personalizate.

Astfel de campanii se derulează prin mai multe canale, cum ar fi SMS, aplicația My Vodafone sau Call Center.

Campania la care faceți referire și-a propus să încurajeze interacțiunea cu clienții prin oferirea unui bonus de 5 GB tuturor celor care au răspuns la mesajul prin care li se cerea acordul, indiferent dacă răspunsul a fost afirmativ sau negativ.

Bonusul nu este condiționat în niciun fel de opțiunea exprimată și este disponibil inclusiv clienților care inițial își dau acordul, iar ulterior se răzgândesc.

Toate acțiunile de colectare a acordului clienților pentru prelucrarea datelor cu caracter personal derulate de Vodafone România respectă legislația în vigoare, compania informând în mod corect și complet clienții".