Nicolae Ceauşescu inaugurează o autoservire din cartierul "Bucureşti", în februarie 1965 Sursa: Fototeca online a comunismului românesc
Nicolae Ceauşescu inaugurează o autoservire din cartierul "Bucureşti", în februarie 1965 Sursa: Fototeca online a comunismului românesc
26/09/2024
PODCAST. Incredibila poveste a falimentului economic al României comuniste, relatată de istoricul militar Petre Opriș
În 1939, Stalin le-a cerut economiștilor sovietici un manual care să teoretizeze economia comunistă. „Nu-mi veniți cu citate din Karl Marx. Noi construim deja socialismul de 20 de ani în URSS„, le-a atras atenția el. După doi ani, manualul încă nu era scris, așa că Stalin s-a apucat personal să-l redacteze.
Însă nu era nimic de explicat, povestește istoricul militar Petre Opriș. Câteva decenii mai târziu, Viaceslav Molotov avea să recunoască, în memoriile sale, că „socialismul a fost doar mijlocul de a lărgi granițele Uniunii Sovietice. Știam că defavorizăm țăranii când le luam produsele pe nimic, dar altfel nu puteam construi tunurile.”
Liderii României comuniste, niște fanatici ai ideologiei marxiste, n-au înțeles niciodată asta. Și au încercat să aplice modelul sovietic de economie într-o țară care nu avea ce granițe să-și lărgească.
În episodul 10 al podcastului Colecționarul de Istorie, istoricul Petre Opriș, excelent specialist în industria și economia din perioada 1945-1989, autorul a numeroase cărți care privesc acest interval, descrie pitoresc și plastic, cu exemple concrete, de ce n-a funcționat și nici nu va putea funcționa vreodată comunismul.
Începută cu distrugerea proprietății private (naționalizarea din 1948, stabilizarea monetară din 1952), aplicarea principiilor economiei comuniste a dus invariabil la penurie generalizată, în toate domeniile. Oamenii nu erau interesați să muncească pentru că bunurile nu erau ale lor. Economia centralizată era rigidă, iar faptul că în comunism era interzis chiar și să se vorbească despre faliment și șomaj a făcut ca industria să meargă în gol până țara a intrat cu capul în zid.
Așa s-a ajuns ca dealerii auto occidentali să ceară bujii Bosh pe Dacii, pentru că bujiile românești erau prea proaste. Camioanele făcute la Brașov erau vândute în China sub prețul de producție din cauza calității prea slabe. În parcul rece de la Autocamioane Brașov, muncitorii se duceau și furau piesele de la mașinile asamblate pentru a le monta pe cele aflate pe linia de producție - din cauza penuriei de piese de schimb.
„Ce a reușit să facă regimul comunist a fost să răspândească penuria în toată țara.”, spune istoricul.
Deciziile economice erau luate deseori la insistențele dictatorului Ceaușescu, fără niciun fel de noimă, fiind impuse de sus în jos fără a fi luate în calcul realitățile naționale și internaționale.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Ca exemplu, afacerea Oltcit a adus României o gaură de 870 de milioane de dolari în doar 6 ani. Înțelegerea cu Citroen era ca România să introducă pe piață mașina în 1981, dar acest lucru s-a întâmplat abia în 1984, când deja mașina era uzată moral. România trebuia să producă 1,08 milioane Oltcituri, dar a produs doar 108.000.
Când Ceaușescu a ordonat ca toate piesele să se facă în țară și s-a ajuns ca pe Oltcit să se pună cutii de viteze făcute la Fabrica de Tractoare din Craiova, francezii au decis să pună capăt colaborării - nu-și puteau asocia brandul cu așa ceva.
Mașinile de teren produse în România consumau enorm - 21 litri/100 km modelul M461 și 14 litri/100 km ARO. Navele din flota României, fabricate la șantierele din țară, se defectau des și stăteau foarte mult în porturi. S-a încercat copierea unor tractoare americane Farmall, dar România nu era capabilă să producă și motoarele Perkins.
EXCLUSIV. „Ordonanța trenuleț” dă peste cap Mersul Trenurilor: jumătate din garniturile care circulă în România ar putea fi anulate anul acesta
Ordonanța „trenuleț”, prin care guvernul a tăiat, printre altele, plata orelor suplimentare în sectorul bugetar, riscă să dea peste cap Mersul Trenurilor și a afectat deja sute de rute. Coroborată cu lipsa cronică de personal, decizia guvernului a dus, în primă fază, la anularea a 25% din trenuri, în doar câteva zile, iar numărul rutelor afectate crește.
EXCLUSIV. Zeci de mercenari români, atacați de rebelii din Congo. Luptătorii privați duși în Africa de Horațiu Potra încearcă să scape din asediu, dar sunt pe cont propriu
Cel puțin câteva zeci de cetățeni români, contractați în armata privată administrată de Horațiu Potra în Republica Democrată Congo, sunt de două zile sub asediul rebelilor din gruparea M 23 - aflată în conflict cu autoritățile guvernamentale congoleze. Sursele PressOne susțin că ar putea fi vorba de peste 200 de mercenari români, care s-ar fi refugiat spre aeroportul din Goma, al doilea oraș care ar putea să cadă în mâinile rebelilor, după Sake.
În sine, povestea economiei comuniste românești din perioada 1945-1989 poate constitui oricând un studiu de caz pentru orice tip de economie planificată centralizată. România și-a distrus singură relațiile comerciale de dinainte de război, iar apoi a avut nevoie de decenii pentru a le restabili.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this