REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

FOTO (c) captură din film

News of the World. Un western de însemnătate minoră

Filmul western al regizorului și co-scenaristului Paul Greengrass ratează destul de multe ocazii pentru a ieși măcar ușor în evidență într-un gen care și-a impus – și încă de ani buni – standarde destul de înalte.

E un film care, în ciuda unei durate generoase, întocmai personajelor principale, se tot grăbește să ajungă la destinație. Mai multe evenimente care i-ar fi adus mai multă forță dramaturgică și tensiuni sunt tratate cu repeziciune, pe măsură ce atenția filmului se află într-un punct fix. Îndată ce și-a stabilit un asemenea obiectiv, tot ceea ce se întâmplă în jurul lui, capătă doar forma unor accesorii narative.   

Ne aflăm în Texas, în 1870, la câțiva ani după Războiul Civil. Căpitanul sudist Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks) merge dintr-un loc într-altul citind locuitorilor unor orășele știri din lumea largă. Pentru acei oameni sunt știri nemaiauzite, pentru noi – cel puțin o perioadă – sunt motive de a contextualiza, politic și social, diferite evenimente istorice din acei ani.

În circuitul său, Kidd descoperă o fetiță rătăcită și sălbăticită. După ce se lovește de birocrația ocupației nordiste, decide s-o ducă personal la familia pierdută – aflată la 650 de km. Întâmpină o serie de greutăți, de natură umană și simbolic-naturală, transformate într-o suită de micro-episoade menite doar să mai completeze drumul lung cu căruța – drum în care cei doi încearcă să-și învețe reciproc limba (aici, bariera lingvistica fiind reprezentată de limba engleză și un amestec de limbă germană cu dialectul nativilor americani Kiowa).  

După ce filmul consideră că o scurtă privire printr-o ușă întredeschisă, prin care vedem cicatricile de război de pe spatele lui Kidd, e suficientă pentru a-i evidenția trecutul recent, primul exemplu de expediere a relației dintre două sau mai multe personaje vine din partea unei interacțiuni pe care Kidd o are cu proprietara unui hotel în care poposesc pentru o noapte.

Câteva schimburi de replici, o ușă închisă sugestiv în spate, în interiorul odăii lui, și un cadru cu ea tolănită în pat, căruia îi precede un alt cadru cu niște călăreți văzuti prin geam (de noi sau de el – nu e foarte clar), e tot ce poate face scenariul pentru ei. Ea e uitată înainte s-o poți remarca. La fel și datele mai concrete ale relației lor. Pentru film, acest aspect e doar un scurt popas.  

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Un alt popas – e drept, ceva mai lung de data asta – e reprezentat de conflictul dintre Kidd și niște derbedei sudiști, care-i oferă o sumă de bani în schimbul fetei. Se ajunge la clasicele urmăriri pe cai, împușcături printre stânci și rostogolirea unui bolovan de carton peste unul dintre ei.

Momentele dinaintea împușcăturilor, precum și conflictul armat, nu doar că nu relevă surprize și ratează până și cele mai primare tensiuni – întreg episodul pare „pus cu mâna”, în speranța că cineva o sa remarce și-o să aprecieze măcar maniera westernului old school de a filma împușcături într-un canion (ceea ce s-a și întâmplat în cazul unor critici).  

La fel se întâmplă și cu conflictul pe care Kidd îl va avea ulterior cu șeful unui teritoriu, Mr. Farley. Problema lor e rezolvată relativ repede; filmul evită complicații care l-ar îngreuna înspre scopul lui simplu și precis.

Astfel, toate aceste personaje cu care Kidd se intersectează din nefericire pentru el, au un spațiu de desfășurare prea mic încât sa dea impresia că sunt atat de „negative” încât să-ți pese de daunele produse. De fapt, aceste personaje care-i tot pun piedici veteranului căpitan sudist, sunt construite într-o manieră atât de episodică, încât tind să-și piardă din relevanță. Așa lucrează News of the World – așază o serie de evenimente de însemnătate minoră, în vreme ce doar dialogurile din căruță și încadraturile generoase cu Tom Hanks și micuța par să primeze.  

E adevărat că Tom Hanks e o alegere bună pentru rolul căpitanului sufletist, un personaj deosebit de generos, gata să se sacrifice pentru siguranța și confortul celuilalt (Greengrass a mai lucrat cu el și-n Captain Phillips, 2013 – un alt căpitan pregătit să-și asume responsabilitatea în împrejurări speciale), cu prezența sa blândă și calmă de actor care știe foarte bine ce face atunci când trebuie să joace un om bun, cu principii morale foarte solide.

Nu e suficient însă, cel puțin aici, când mai tot ce ar fi venit în continuarea unor porțiuni narative importante (sau așa cum ar fi trebuit tratate) par tăiate la montaj – creează impresia unui film mult prea editat. Hanks nu face nimic din ce n-a mai prea făcut până acum, dar pentru Paul Greengrass (regizorul celor mai bune filme din seria Bourne) News of the World e un pas în retragere.

Probabil că ar fi trebuit să mai tragă cu ochiul și la noul western, de care pare să fie total străin – unul care nu mai are demult de-a face cu  „acumulare de tensiuni” rezultate dintr-o roată de căruță blocată între două pietroaie; la fel cum, astăzi, western-ul nu mai înseamna doar cai alergați, atașamente emoționale anoste, scene cu bizoni jupuiți  și cu orașe scăldate în ploaie și noroi. 

Disponibil pe Netflix.           

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios