FOTO (c) captură din film
19/02/2021
News of the World. Un western de însemnătate minoră
Filmul western al regizorului și co-scenaristului Paul Greengrass ratează destul de multe ocazii pentru a ieși măcar ușor în evidență într-un gen care și-a impus – și încă de ani buni – standarde destul de înalte.
E un film care, în ciuda unei durate generoase, întocmai personajelor principale, se tot grăbește să ajungă la destinație. Mai multe evenimente care i-ar fi adus mai multă forță dramaturgică și tensiuni sunt tratate cu repeziciune, pe măsură ce atenția filmului se află într-un punct fix. Îndată ce și-a stabilit un asemenea obiectiv, tot ceea ce se întâmplă în jurul lui, capătă doar forma unor accesorii narative.
Ne aflăm în Texas, în 1870, la câțiva ani după Războiul Civil. Căpitanul sudist Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks) merge dintr-un loc într-altul citind locuitorilor unor orășele știri din lumea largă. Pentru acei oameni sunt știri nemaiauzite, pentru noi – cel puțin o perioadă – sunt motive de a contextualiza, politic și social, diferite evenimente istorice din acei ani.
În circuitul său, Kidd descoperă o fetiță rătăcită și sălbăticită. După ce se lovește de birocrația ocupației nordiste, decide s-o ducă personal la familia pierdută – aflată la 650 de km. Întâmpină o serie de greutăți, de natură umană și simbolic-naturală, transformate într-o suită de micro-episoade menite doar să mai completeze drumul lung cu căruța – drum în care cei doi încearcă să-și învețe reciproc limba (aici, bariera lingvistica fiind reprezentată de limba engleză și un amestec de limbă germană cu dialectul nativilor americani Kiowa).
După ce filmul consideră că o scurtă privire printr-o ușă întredeschisă, prin care vedem cicatricile de război de pe spatele lui Kidd, e suficientă pentru a-i evidenția trecutul recent, primul exemplu de expediere a relației dintre două sau mai multe personaje vine din partea unei interacțiuni pe care Kidd o are cu proprietara unui hotel în care poposesc pentru o noapte.
Câteva schimburi de replici, o ușă închisă sugestiv în spate, în interiorul odăii lui, și un cadru cu ea tolănită în pat, căruia îi precede un alt cadru cu niște călăreți văzuti prin geam (de noi sau de el – nu e foarte clar), e tot ce poate face scenariul pentru ei. Ea e uitată înainte s-o poți remarca. La fel și datele mai concrete ale relației lor. Pentru film, acest aspect e doar un scurt popas.
Un alt popas – e drept, ceva mai lung de data asta – e reprezentat de conflictul dintre Kidd și niște derbedei sudiști, care-i oferă o sumă de bani în schimbul fetei. Se ajunge la clasicele urmăriri pe cai, împușcături printre stânci și rostogolirea unui bolovan de carton peste unul dintre ei.
Momentele dinaintea împușcăturilor, precum și conflictul armat, nu doar că nu relevă surprize și ratează până și cele mai primare tensiuni – întreg episodul pare „pus cu mâna”, în speranța că cineva o sa remarce și-o să aprecieze măcar maniera westernului old school de a filma împușcături într-un canion (ceea ce s-a și întâmplat în cazul unor critici).
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
La fel se întâmplă și cu conflictul pe care Kidd îl va avea ulterior cu șeful unui teritoriu, Mr. Farley. Problema lor e rezolvată relativ repede; filmul evită complicații care l-ar îngreuna înspre scopul lui simplu și precis.
Astfel, toate aceste personaje cu care Kidd se intersectează din nefericire pentru el, au un spațiu de desfășurare prea mic încât sa dea impresia că sunt atat de „negative” încât să-ți pese de daunele produse. De fapt, aceste personaje care-i tot pun piedici veteranului căpitan sudist, sunt construite într-o manieră atât de episodică, încât tind să-și piardă din relevanță. Așa lucrează News of the World – așază o serie de evenimente de însemnătate minoră, în vreme ce doar dialogurile din căruță și încadraturile generoase cu Tom Hanks și micuța par să primeze.
E adevărat că Tom Hanks e o alegere bună pentru rolul căpitanului sufletist, un personaj deosebit de generos, gata să se sacrifice pentru siguranța și confortul celuilalt (Greengrass a mai lucrat cu el și-n Captain Phillips, 2013 – un alt căpitan pregătit să-și asume responsabilitatea în împrejurări speciale), cu prezența sa blândă și calmă de actor care știe foarte bine ce face atunci când trebuie să joace un om bun, cu principii morale foarte solide.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
PressOne Alege: Călin Georgescu a preluat conducerea și în Diaspora. LIVE
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Nu e suficient însă, cel puțin aici, când mai tot ce ar fi venit în continuarea unor porțiuni narative importante (sau așa cum ar fi trebuit tratate) par tăiate la montaj – creează impresia unui film mult prea editat. Hanks nu face nimic din ce n-a mai prea făcut până acum, dar pentru Paul Greengrass (regizorul celor mai bune filme din seria Bourne) News of the World e un pas în retragere.
Probabil că ar fi trebuit să mai tragă cu ochiul și la noul western, de care pare să fie total străin – unul care nu mai are demult de-a face cu „acumulare de tensiuni” rezultate dintr-o roată de căruță blocată între două pietroaie; la fel cum, astăzi, western-ul nu mai înseamna doar cai alergați, atașamente emoționale anoste, scene cu bizoni jupuiți și cu orașe scăldate în ploaie și noroi.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Disponibil pe Netflix.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this