
18/11/2025
„Mare cadou în link-ul din BIO”. Cum sunt promovate de către influenceri jocurile de noroc pe social media, cu toate că legea interzice asta
Influencerii din România fac în continuare reclamă la jocuri de noroc pe internet, deși Consiliul Național al Audiovizualului a interzis asocierea persoanelor cu notorietate cu păcănelele.
- Cea mai recentă schimbare legislativă în domeniul jocurilor de noroc prevede interzicerea participării vedetelor și influencerilor în reclame la jocuri de noroc.
- Cu toate acestea, legea are unele limitări, printre care lipsa unui prag clar prin care este definită notorietatea.
- Astfel, în lipsa unei definiții concrete sau a unui prag clar de urmăritori, influencerii profită și continuă să promoveze direct sau indirect jocuri de noroc, confirmă surse din CNA pentru PressOne.
- Eduard Vasile este un influencer cu jumătate de milion de urmăritori pe TikTok și aproximativ nouă milioane de aprecieri.
- Camuflat sub conținutul de divertisment, Vasile promovează jocuri de noroc prin intermediul unui link de pe profilul său, de unde urmăritorii pot, de exemplu, câștiga rotiri gratuite la un anumit cazino. E doar un studiu de caz: ca el mai sunt mulți alții.
Reclama ascunsă la jocuri de noroc, camuflată sub umbrela provocărilor de pe TikTok
„Dacă îmi spui de la ce mașină este ușa asta, e mașina ta. Ai o singură șansă.”
Așa începe unul dintre videoclipurile lui Eduard Vasile de pe TikTok, unde acesta publică aproape zilnic, sub o formă sau alta, conținut de divertisment sau tot felul de provocări realizate pe stradă.
În videoclipurile tip concurs în care oferă șansa de a câștiga o mașină gratis există însă și reclamă la jocuri de noroc, introdusă subtil.
Noul cod al Consiliului Național al Audiovizualului interzice „difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive sau alte persoane, care, datorită notorietății în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri.”
„Dacă vrei BMW-ul ăsta seria șapte, intră pe link-ul de la profilul meu și cine știe, poate fi al tău”, îi încurajează influencerul pe urmăritori în secvența introdusă spre finalul clipului.
Trimiterea respectivă este de tip Linktree, care îți permite să afișezi mai multe link-uri într-unul singular. De-aici ajungi la un singur link care te trimite direct către promoția cazinoului cu care influencerul colaborează.
După accesarea link-ului din BIO, cei interesați ajung la promoția cazinoului cu care Eduard Vasile colaborează. Foto: captură ecran
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
Multe dintre videoclipurile de pe pagina influencerului sunt de tip concurs, în care unor oameni aleatorii de pe stradă li se spune că au șansa de a câștiga diverse premii, dacă răspund corect la întrebările puse de creatorul de conținut.
Clipurile strâng zeci de mii de aprecieri și sute de comentarii. Puțini dintre cei care interacționează cu videoclipurile publicate sesizează faptul că se promovează subtil promoții la jocuri de noroc printr-un link de afiliere.
În aproximativ 10 dintre aceste videoclipuri, care cumulează mii de comentarii, am regăsit doar 3 persoane care au remarcat faptul că se face reclamă la jocuri de noroc sau care îi reproșează influcencerului că este plătit de cazinouri.
„De ce nu zici că mașina ți-au cumpărat-o colaboratorii tăi de la păcănele și o să o pui în link-ul din bio peste câteva luni”, comentează unul dintre urmăritorii videoclipului în care Eduard Vasile și-a prezentat noua lui mașină.
Totodată, aceste videoclipuri nu au o restricție de vârstă, astfel încât orice minor poate urmări sau interacționa. Potrivit CNA, serviciile media audiovizuale care promovează astfel de jocuri trebuie să se difuzeze cu respectarea protecției minorilor.
Exclusiv. Peste 20 de ani de impostură: Doctorul Cristian Andrei, cel mai mediatizat psihoterapeut al României, practică fără atestat. Acuzații de hărțuire sexuală în cabinet
De peste 20 de ani, doctorul Cristian Andrei, mediatizat drept unul dintre cei mai buni psihoterapeuți din România, primește bani pentru ședințe de psihoterapie, cu toate că nu deține un atestat de liberă practică emis de Colegiul Psihologilor. Între timp, mai multe cliente îl acuză de hărțuire sexuală.
O carieră de abuz. Alte 7 femei îl acuză pe medicul Cristian Andrei de abuzuri sexuale. Relatările se întind pe o perioadă de peste 20 de ani
După ancheta PressOne care a dezvăluit că doctorul Cristian Andrei, unul dintre cei mai mediatizați psihoterapeuți din România, a practicat timp de peste 20 de ani fără atestat și a hărțuit sexual două paciente, alte șapte posibile victime au contactat redacția. Cristian Andrei este acuzat de abuzuri similare, întinse pe o perioadă de mai bine de 20 de ani.
Model replicat și de alți influenceri
Practica se regăsește și la alți creatori de conținut, precum Ovidiu Neveu, cunoscut pentru participarea în galele de luptă RXF. Pe contul său de TikTok, acesta are un link de afiliere care duce către alt site de jocuri de noroc.
Ovidiu Neveu, cunoscut pentru participarea la galele RXF, are în BIO un link de afiliere care trimite către promoția unui cazino. Foto: captură de ecran
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Tzancă Uraganu apare și el în clipurile de divertisment pe care Eduard Vasile le face pe canalul său de TikTok. În același timp, pe profilul lui Tzancă Uraganu de pe aceeași platformă există un link de promovare către un alt cazino din România.
PressOne l-a contactat pe Eduard Vasile prin intermediul firmei la care este legat site-ul din link-ul său din profil și la care este asociat.
„Mulțumim frumos! Dar nu este cazul de drept la replică”, a fost răspunsul primit din partea administratorei firmei, care ulterior a adăugat că „se promovează conform legislației”.
Până la data publicării acestui articol, Eduard Vasile nu a răspuns solicitării PressOne pentru un punct de vedere. Între timp, și-a șters link-ul din bio de pe TikTok, însă același link încă este prezent pe contul său de Instagram.
Eduard Vasile și-a șters link-ul din BIO de pe TikTok, însă același link încă este prezent pe contul său de Instagram. Foto: captură de ecran
„Chiar nu cred că este suficient”, afirmă surse din CNA pentru PressOne
Surse din Consiliul Național al Audiovizualului explică pentru PressOne modul în care creatorii de conținut și videoclipurile lor sunt monitorizate și în ce măsură se aplică sancțiuni de către autoritatea competentă.
CNA se folosește de sesizări venite din partea publicului pentru a identifica conținutul ilegal de pe internet. Ulterior, instituția transmite rețelelor de socializare niște ordine de eliminare a videoclipurilor în care sunt sesizate nereguli.
De la începutul anului până la finalul lunii octombrie, au fost depuse 150 de sesizări care privesc jocuri de noroc, iar prin intermediul formularului online aproximativ 65.
În contextul discuțiilor din spațiul public despre definirea conceptului de „persoana cu notorietate”, instituția susține că dorește impunerea unei limite cât mai mici de urmăritori de la care o persoană este considerată notorie. Astfel se vor elimina situațiile în care persoanele cu un număr mai mic de urmăritori dar care totuși reprezintă o influență să poată promova jocurile de noroc.
„Având atât de multe vedete care promovează jocuri de noroc și tot capitalul de încredere asociat, atunci evident că a crescut și numărul celor care consumă jocuri de noroc”, continuă sursa pentru PressOne.
Cei prinși că nu respectă noua regulă nu primesc o amendă propriu-zisă, ci doar le este eliminat conținutul de acest tip la cererea CNA.
După adoptarea legii, potrivit CNA, au existat încercări de a fenta legea din partea unui operator mare de jocuri de noroc din România, în cadrul unei reclame TV. „Am zis că dacă nu intervenim acum dur și prompt ni se vor sui în cap”, adaugă instituția.
În context, reglementatorul (CNA) admite că a monitorizat mai mult posturile TV decât internetul.
Inițiative legislative pe tema jocurilor de noroc
În ultimii ani, statul român a adoptat mai multe legi și măsuri care să limiteze extinderea jocurilor de noroc. Fie că e vorba de măsuri care vizează direct operatorii de jocuri de noroc sau măsuri care încearcă să apere persoanele vulnerabile, multe dintre ele fie nu sunt puse în practică, fie nu funcționează așa cum ar trebui.
Legea care interzice sălile de jocuri în localitățile sub 15.000 de locuitori a fost promulgată în 2024 de președintele Klaus Iohannis. Două asociații de producători și operatori de jocuri de noroc au cerut ca legea să fie trimisă înapoi în Parlament pentru reexaminare, pe motiv că ar putea fi o oportunitate de monopol pentru companiile mari din domeniu.
În tot acest timp, anumite săli de jocuri de noroc și-au continuat activitatea în localități prin câștig în instanță, deoarece susțin că au plătit taxele necesare, iar această măsură nu le permite să-și recupereze investiția.
Live-uri „direct” din cazino
Pe lângă fenomenul de promovare a unui link de afiliere către un cazino în profilul influencerilor sau chiar în timpul videoclipurilor, pe TikTok și Youtube încă sunt prezente live-urile cu jocuri de noroc.
Streameri mai mult sau mai puțin cunoscuți se joacă la cazino fiind urmăriți de sute de persoane, care la rândul lor interacționează cu persoana de pe ecran în funcție de jocurile pe care le alege.
În unele dintre live-uri există și tombole sau concursuri prin care urmăritorii trebuie să îndeplinească anumite cerințe: să distribuie, să aprecieze live-ul, uneori chiar să doneze, ca să participe. Astfel, streamer-ul este moderatorul unui „duel” în păcănele între urmăritorii lui, iar cine câștigă cel mai mult la jocul ales, merge mai departe. Premiul oferit de streamer la finalul acestui „concurs” constă, de obicei, într-o sumă de bani.
Prin intermediul link-ului din BIO, cei care-l accesează pot câștiga rotiri gratuite la un anumit cazino. Foto: captură ecran
În cazul Youtube, la o scurtă căutare de live-uri cu jocuri de noroc în ultima lună sunt sute de rezultate de stream-uri care strâng mii de urmăritori în același timp.
În lipsa unui prag clar din partea CNA prin care se poate defini o persoană cu notorietate, aceste live-uri vor continua să treacă pe sub radarul autorităților.
În loc să dispară, reclamele la păcănele au devenit doar mai „discrete”
Pentru a limita accesul persoanelor vulnerabile la jocuri de noroc a fost creat mecanismul de autoexcludere reglementat de două texte legislative, potrivit Snoop. Acest mecanism a fost la rândul lui întărit prin lista persoanelor autoexcluse a ONJN.
Persoanele care decid să renunțe la jocuri de noroc apar pe această listă centralizată, iar fiecare operator de jocuri de noroc sau pariuri poate să blocheze accesul acestor oameni. Acest mecanism însă, nu este funcțional, pentru că ONJN nu are o bază de date funcțională iar persoanele afectate nu se pot autoexclude.
Legea fiscală 141/2025 prin care statul a majorat taxele pentru câștigurile din jocuri de noroc de la 3% la doar 4%. Dacă inițial procentul de taxare prevăzut de legea fiscală era de 10%, ulterior, în textul legii a apărut mărit cu doar un procent față de cel existent. Guvernul a motivat măsură prin majorarea impozitului companiilor din domeniu, însă, în continuare, reprezentanți ai societății civile cer, printr-o petiție, creșterea taxelor pentru jocuri de noroc.
Există un proiect și la nivelul Consiliului General al Municipiului București, care ar urma să interzică reclamele la jocuri de noroc și produse din tutun în București. Acesta, însă, e încă în consultare publică. Panourile publicitare există în continuare unele mai mici, altele repoziționate, dar mesajul de pe ele e același. În loc să dispară, reclamele au devenit doar mai „discrete”.
Cea mai recentă inițiativă legislativă datează de pe 5 noiembrie și a fost depusă la Camera Deputaților. Prin intermediul actului normativ, vârsta minimă legală pentru a participa la jocuri de noroc ar crește la 21 de ani în loc de 18 cât era până acum.
Peisajul jocurilor de noroc din online în România
Românii au ajuns să cheltuie online 2.5 miliarde de euro la pariuri, loterie și cazino, potrivit unei statistici a Băncii Naționale a României. Această sumă reprezintă aproximativ 10% din totalul tranzacțiilor cu cardul. Nu sunt incluse plățile realizate prin intermediul Revolut și nici cele efectuate la sediile fizice ale cazinourilor.
Într-un răspuns recent al ONJN pentru Golazo, instituția susține că au fost descoperite jocuri pentru adolescenți folosite drept paravan pentru jocuri de noroc ilegale, plus tombole ilicite organizate pe Facebook sau TikTok.
Mai mult, există 1.631 de operatori de jocuri de noroc care sunt pe lista neagră, respectiv site-uri care au fost blocate pentru că nu au plătit taxele de licență și autorizare.

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this






