Doru Pop
Colaborator
15/12/2015
Mad Max: Fury Road
Cineastului australian George Miller i-au trebuit 30 de ani ca să realizeze al patrulea film din seria Mad Max.
Fury Road a fost una dintre cele mai așteptate producții ale acestui an, iar eu, unul, speram că vom asista la o poveste remarcabilă din genul post-apocaliptic cu care ne-a obișnuit creatorul lui Max Rockatansky, războinicul nebun al deșerturilor. În spatele aparentelor inovații narative și vizuale, Miller se întoarce însă la universul știut.
Toate cele patru părți ale seriei, care au generat venituri globale de aproape jumătate de miliard de dolari, se bazează pe o veche spaimă a omenirii, îngrozită la fiecare generație de pericolul dispariției.
Premisa este aceeași – resursele de petrol se epuizează, iar lumea „arde” ca urmare a unei catastrofe termonucleare. Iar într-o societate care intră în anarhie, până la nebunie patologică nu mai e decât un pas.
La fel ca în primele trei filme, societatea viitorului este o expresie a victoriei agresiunii și autoritarismului asupra civilizației. În viitor, ne amenință Miller, vom fi conduși de militari demenți, aflați la limita dintre parodie și monstruozitate.
Liderul tiranic este un fost colonel de armată (Joe), care devine Immortan Joe. Prezentându-se drept nemuritor, el este șeful unei bande de exploatatori și, împreună cu „frații săi”, Maiorul Kalașnikov și Mâncătorul de Oameni, preia controlul asupra ultimelor resurse disponibile.
Immortan are o adevărată crescătorie de soldați; le spune „băieții războiului”, dar ei nu sunt altceva decât niște teroriști, care visează să se sinucidă în timpul luptelor din deșert.
Trimiterea la situația din Siria și Irak este transparentă. Immortan Joe face ce fac și auto-intitulații califi fundamentaliști – controlează femeile și îndoctrinează tinerii. Cinci fete „speciale” sunt răpite și ținute drept „născătoare” pentru Immortan Joe.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Păstrate într-un seif ca niște comori prețioase, echipate cu centuri de castitate suplimentare, cele cinci tinere sunt obligate să aibă relații sexuale cu liderul suprem, într-un efort monstruos de a obține urmași sănătoși.
Lui Immortan i se opune Furiosa, probabil o fostă sclavă sexuală devenită una dintre luptătoarele sale favorite. Ea le fură pe cele cinci femei din „harem”, lăsând în urmă mesajul „Noi nu suntem obiecte”, pentru a le duce spre un Tărâm al Făgăduinței condus de un matriarhat democratic, unde „Multele Mame” întrețin doar culturi ecologice.
Perfecțiunea unei dimineți oarecare
Uneori, vorba Annei Lamott, "merită să demisionezi de la cârma destinului tău", să accepți absența oricărui control asupra spațiului și contextului, să te abandonezi necunoscutului, să recunoști cu smerenie că nu ești altceva decât un biet orfan rătăcitor într-o lume prea largă. Exiști doar. E și aceasta ceva, dacă nu chiar totul.
Ce faci în primul weekend din februarie în București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași. Recomandările PressOne
Raionu’ Bucluc în București, seri de stand-up în Cluj-Napoca, show de poezie performativă în Timișoara și concert de metal în Iași. Tu ce faci în weekend?
Opoziția este clară. De o parte avem Citadela, condusă de un patriarh odios, care controlează discreționar ultimele resurse de apă ale deșertului, iar de cealaltă parte, o Cetate a femeilor.
Această dualitate i-a făcut pe unii critici din mediul online, mai ales conservatori, să vadă în noul Mad Max o formă de „infectare feministă” a Hollywood-ului. Alții s-au grăbit să îl numească „Mad Maxine”, ca o umilință la adresa lui Max.
La polul opus sunt cei care văd în Furiosa un fel de „mântuitor” de sex femeiesc. Ca și când ar fi vrut să sublinieze acest lucru, regizorul George Miller a angajat-o pe Eve Ensler, autoarea celebrei piese de teatru „Monologurile vaginului”, pentru a reda dinamica relațiilor dintre femeile abuzate și agresorul lor.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Astfel, pentru cei care nu cunosc producțiile clasice ale seriei (cu Mel Gibson în rolul principal), acest nou Mad Max pare a fi întors cu susul în jos – fiindcă el e doar un adjuvant al ei. Pe cale de consecință, poate să ni se pară că filmul denunță modul cum masculinitatea distruge lumea, în timp ce femeile o vor regenera.
Cu toate că industria filmului american include tot mai multe personaje puternice de sex femeiesc (cum ar fi Katniss din Hunger Games), discursul masculin nu s-a atenuat, dimpotrivă.
Universul din Fury Road este dominat tot de testosteron – mașinile sunt mai importante decât oamenii și împușcăturile mai relevante decât dialogurile. Toți conduc ditamai hurdubaie de mașini modificate, un amalgam de utilaje care mai de care mai aberante. „Băieții războiului” se închină la V8, își dau cu crom pe dinți înainte de moarte și vor să intre în Valhalla, unde vor mânca MacFeast.
În ceea ce le privește pe femei, ele împușcă fără probleme și arată ca niște Amazoane pe motociclete. Iar Furiosa este o copie a lui Max: apare rasă în cap, are aceeași ținută cu el și chiar poartă o protecție de umăr similară cu cea a singuraticului războinic. Este o „anima” a lui Max, iar George Miller a recunoscut că a creat-o intenționat egală lui, pentru a o putea utiliza în episoade viitoare.
Trailer-ul filmului:
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this