Anne Hathaway și Chiwetel Ejiofor experimentează izolarea în pandemie FOTO captură din film
Anne Hathaway și Chiwetel Ejiofor experimentează izolarea în pandemie FOTO captură din film
26/02/2021
Locked Down. Măsuri disperate
Evenimentele filmului regizat de Doug Liman, cu un scenariu semnat de veteranul Steven Knight, au loc în Londra anului trecut, la începutul pandemiei generate de coronavirus. Un actual fost cuplu, format din Linda (Anne Hathaway) și Paxton (Chiwetel Ejiofor), este blocat în aceeași casă, din cauza carantinei.
Cei doi trec prin diferite stări (evident, nu foarte plăcute) care însumează frustrări, lamentări, ironii și un pachet generos de nervi. Scenariul lui Steven Knight încearcă să facă din această situație, după cum o spune Paxton la un moment dat, „o expresie comică a disperării”. Doar că hainele comice nu i se prea potrivesc acestui tip de disperare. Îi sunt cam mici.
E limpede că scenariul încearcă să așeze o comedie romantică pe un teren nou. La fel de limpede este că reușește să găsească acest teren, însă nu prea știe cum să se descurce pe el. În zadar pune bazele unor situații mai mult sau mai puțin comice – impresia pe care o lasă scenaristul este că s-a distrat mai mult decât am putea s-o facem vreodată noi.
În imobilul londonez sunt tensiuni mari. El nu poate să doarmă (aflăm că este un fost recidivist în șomaj tehnic – concediat temporar de la o firmă de securitate), iar ea este pusă în fața unor situații inconfortabile la o companie de lux în care ocupă o funcție importantă.
Între ședințele de pe Zoom și Skype (care aduc după ele o serie de concedieri și diferite alte conversații) și după alte interacțiuni video cu un cuplu apropiat lor, Linda și Paxton, în frenezia discuțiilor despre orice, își tot plâng de milă atunci când n-au micro-conflicte care duc spre nicăieri.
După nesfârșite șarje de reproșuri spuse în ritmuri și maniere diferite – unele care, efectiv, amețesc atunci când nu bulversează –, Locked Down decide că e timpul să devină și un heist movie. Dar pâna cand ajunge și-n acel punct, filmul rămâne aproape fără suflu – de fapt, ajunge acolo târandu-se pe coate.
Motivul pentru care Locked Down poposește deja epuizat în momentul în care hotărăște să devină și „altceva”, este tocmai schimbarea unor priorități care ar fi trebuit să producă niște maniere diferite de stil corespunzător îmbinate. Altfel spus, filmul se folosește de acest prilej pentru a-i mai scoate pe cei doi din casă și din certuri.
Desigur că și reușește, doar că tot ce mai are de adăugat în ultima parte nu face decât să alimenteze o serie de conjuncturi neverosimil de favorabile. E ca și cum scenariul încearcă să le salveze relația când nu mai știe ce să facă cu ei.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
N-ar fi această manieră a schimbării registrului totalmente greșită, dar pleacă de la o coincidență găsită de scenariu tocmai la ei în casă. Probabil că ăsta este cel mai hilar de disperat lucru pe care-l face filmul.
Eforturile de a deveni amuzant continuă – de ex., Knight pare să se distreze pe cinste cu personajele lui (printre care se află și șeful lui Paxton, Malcolm, interpretat de Ben Kingsley pe Skype). După ce toți acești oameni sunt învăluiți în ignoranță, degeaba mai încearcă scenariul să simuleze oareșce tensiuni (căci e tot ceea ce poate face) în clădirea care miroase a identitate falsă de la o poștă, a trei milioane de lire sterline și caviar de morun.
N-aș spune nici că filmului i-ar fi stat mai bine doar „în casă” – acolo unde Linda și Paxton par să facă parte dintr-o piesă de teatru chinuitoare, așezată pe o scenă montată de pandemie. Însă scoaterea lor dintr-un mediu într-altul are același iz al disperării întâlnite și în existența celor doi.
Rezultate alegeri: Elena Lasconi, cu 2178 de voturi înaintea lui Ciolacu. Călin Georgescu vine de nicăieri și cucerește țara și Diaspora.
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Călin Georgescu, emanația unor „grupuri de reflecție” conectate la servicii?
Putinistoidul și legionarul Călin Georgescu de astăzi, cel care a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale, este produsul electoral creat și cultivat cu răbdare în laboratoare obscure, dirijate de oameni vechi și noi ai serviciilor secrete.
Dar ceea ce ar fi putut face filmul – și probabil că ar fi făcut-o destul de bine – era să-i consume total pe Hathaway și Ejiofor, în interiorul câtorva camere. Înconjurați de alcool, hârtie igienică și „droguri organice” descoperite accidental în grădină, paturi nefăcute, pijamale și haine înșirate la vedere pe umerașe, rezolvarea tuturor problemelor n-ar fi trebuit să-și găsească loc într-un pont – unul care le-ar fi îndeplint, printre altele, visul de a se transforma în viitori artiști amatori neplătiți (pictoriță, respectiv poet).
Cu riscul de a fi devenit și mai extenuant, și mai neplăcut de familiar pentru unii dintre noi, Locked Down ar fi avut mai multe șanse să pice în picioare decât în genunchi. Părăsește însă, literalmente, domiciliul, pentru a-și căuta scop și sens într-o dilemă vag morală. E un soi de ironie circulară care pătrunde până în măduva oaselor filmului ăsta – în loc să repare niște stricăciuni care se aflau la îndemână și cu care ar fi putut lesne lucra, produce altele, într-un spațiu la care aderă când consideră că a ajuns într-o aparentă înfundatură.
Nici măcar în privința asta nu este foarte hotărât; mai face, din când în când, opriri la lucruri pe care obișnuiau să și le spună, (și) sub forma unor avalanșe de mărturisiri. Lasă impresia că uneori se întoarce de unde a plecat.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Disponibil pe HBO GO.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this