Giulia a fost condusă pe ultimul drum vineri, 22 februarie. Foto: Cristian Bîrjac / Ziarul de Sălaj
Giulia a fost condusă pe ultimul drum vineri, 22 februarie. Foto: Cristian Bîrjac / Ziarul de Sălaj
26/02/2019
Giulia (2006-2019)
Corpul inert al unui copil cu fața lipită de caldarâm, doi polițiști dirijând circulația și niște martori încremeniți.
E fotografia cu care niște ziariști au găsit că e potrivit să ilustreze moartea unei fetițe din Zalău − victima unei improvizații făcute în microbuzul cu care se întorcea acasă de la școală.
Lăcomia l-a făcut pe șofer să adauge niște scaune în spatele locurilor omologate. Ghinionul Giuliei a fost să se așeze pe unul dintre ele și, înainte de asta, să se nască într-o țară în care ne-am obișnuit cu răul: flirtăm cu el câtă vreme nu ne dă târcoale.
Când a realizat că inconștiența sa a dus la moartea unui copil, șoferul a încercat să-și șteargă urmele.
Dar pe cine mai interesează cum se desfășoară transportul între satele din județul Sălaj sau de oriunde altundeva, cum se câștigă licitațiile pentru rute și care e starea mașinilor puse în circulație?
Giulia Sabou era unul dintre cei peste 150.000 de elevi din România care fac naveta ca să ajungă la școală. A fost înmormântată vineri, 22 februarie, în satul ei natal, Badon, aflat la 12 kilometri de Zalău.
Familia e distrusă. Fata doar ce îi lăsase un comentariu tatălui ei, cu o săptămână înainte, la o poză pusă pe Facebook: „Cel mai frumos tată din lume”.
Elevă în clasa a șasea la Școala gimnazială „Mihai Eminescu” din Zalău, ea făcea naveta pentru a ajunge la ore. Se prezenta simplu: sunt blondă, am ochii maronii, iar jocul meu preferat este elastic.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Pe traseul ei zilnic, Badon-Zalău, opera firma de transporturi a familiei Gurzău, înființată în 2003.
Gheorghe Gurzău e administrator și șofer, iar soția lui, Mariana Gurzău, e consilier local în Zalău din partea PSD. Și coordonator de transport la Gurzău Trans SRL, conform declarației de avere din 2018.
La accidentul din 19 februarie, microbuzul era condus chiar de Gheorghe Gurzău.
Istoricul Mădălin Hodor: În 1989 a avut loc o diversiune militară executată de "armata secretă" a Partidului
Conspirațiile Revoluției: "turiștii sovietici" sau "Ceaușescu, vinovat pentru tot". Dar Securitatea?
Tatiana Niculescu: "Dacă n-ar fi fost asasinat, Codreanu ar fi rămas în istorie cel mult ca un personaj excentric"
INTERVIU. Autoarea recentei biografii a lui Codreanu vorbește despre legionarul care a ajuns idolul unui protestatar din orașul american Charlottesville.
Anul de fabricație al mașinii e 2001. Împlinește, deci, 18 ani. Faceți un calcul simplu: câți kilometri a parcurs acest microbuz pe drumurile României până la vârsta majoratului. Să punem, cu indulgență, doar 100 de kilometri pe zi, adică un drum dus-întors pe una dintre rutele din județ.
Dar, atâta vreme cât are un ITP valabil, microbuzul poate circula fără probleme.
Pentru autovehiculele destinate transportului de persoane care au, pe lângă șofer, mai mult de 8 locuri pe scaune − cum e cazul celui implicat în accident −, inspecția tehnică periodică se face o dată la 6 luni.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Gheorghe Gurzău, la câteva minute după accident. Microbuzul portocaliu este cel în care s-a produs tragedia. Sursa foto: ZTV
Comunicatul Poliției arată cum s-a produs tragedia.
„Marți, 19 februarie, la ora 14:37, pe bulevardul Mihai Viteazul din municipiul Zalău, un bărbat de 57 de ani din municipiul Zalău efectua o cursă regulată de transport persoane pe traseul Zalău-Dioșod.
Din cauza faptului că nu s-a asigurat corespunzător la închiderea ușilor din spate, o minoră de 12 ani, care se afla în calitate de pasager pe o bancă improvizată, în spatele locurilor microbuzului, a căzut pe partea carosabilă.
Microbuzul era prevăzut cu 15 locuri. În urma impactului, minora a decedat. Conducătorul auto a fost testat cu aparatul alcooltest, rezultatul fiind negativ.
În baza probatoriului administrat în cauză, şoferul microbuzului a fost reținut de poliţişti, joi, 21 februarie a.c., pentru 24 de ore și depus în Centrul de Reținere şi Arestare Preventivă Sălaj. Faţă de cel în cauză, instanţa a emis mandat de arestare preventivă, pentru 30 de zile.
Cercetările continuă pentru infracţiunile de ucidere din culpă şi părăsirea locului accidentului ori modificarea sau ştergerea urmelor acestuia, fapte prevăzute de Codul Penal”, a transmis IPJ Sălaj.
„Ambulanța de la stația centrală Zalău a ajuns prima, în două-trei minute, la fața locului, înaintea ambulanței SMURD. Fetița era cu picioarele pe trotuar și cu fața în jos, pe asfalt, într-o baltă de sânge. Îi curgea sânge din ureche.
Copilul era în stop cardiorespirator. Am introdus-o pe fetiță în ambulanță, unde timp de o oră și 15 minute am resuscitat-o continuu. S-a constatat decesul și a fost transportată la morga Spitalului Județean pentru autopsie”, a fost reacția echipajului medical de pe ambulanță.
Atât.
Șoferul a încercat să ascundă taburetul improvizat și a avut timp să dea un interviu.
Ziarul local „Graiul Sălajului” consemna la finalul declarațiilor sale că „probabil ne-ar fi spus mai multe, dar a spus la un moment dat că trebuie să închidă, pentru că a venit polițistul să dea declarații”.
Gurzău apucase să spună că îi pare rău, că nu-și poate explica ce s-a întâmplat și că transporta un grup de tineri care se jucau cu telefoanele în mână.
„Fata a picat pe ușa din spate, care nu era prevăzută cu siguranță. Ușa are o clapetă de blocaj care se poate acționa dinăuntru. Posibil că, jucându-se, copiii au acționat clapeta”, a povestit el, adăugând că Salvarea a ajuns prea târziu.
Unui reporter ProTV, care l-a întrebat dacă luase călători în picioare, i-a declarat iritat că nu e treaba lui să-și numere pasagerii.
În trecut, Gurzău a avut probleme pentru comportamentul său față de oamenii care-i plăteau biletul zilnic sau abonamentul lunar. Firma deținută de el și soția sa a primit o amendă de 10.000 de lei pentru agresivitatea verbală a șoferilor.
Pe paginile de socializare au fost zeci de mesaje în care oameni care circulaseră cu Gurzău Trans SRL susțineau că patronul îi trata ca pe niște animale.
„La domnucu Gurzău, călătorii nu aveau voie să zică nimic, că îi dădea jos din microbuz. Sau de apucau oamenii să meargă cu altcineva la Zalău, la întoarcere, dacă voiau să meargă cu microbuzu lui și nu aveau loc, zicea așa: cu cine ați venit dimineață mereți tot cu el acasă.
Am urcat o dată cu fetița, iar după noi o femeie mai grăsuță. Mai erau locuri doar pe un scăunel și l-a întrebat pe domnul Gurzău că de ce nu vine cu microbuz mai mare. Nu vă convine, ridicați-vă și coborâți că ocupați locul la doi oameni, a răspuns”, a povestit cineva.
„Din păcate, și microbuzele altor firme sunt de toată jena. Abia se închid ușile și când șoferul se grăbește mai «pierde» câte un călător. Parcă ar transporta saci de cartofi, nu oameni”, a comentat altcineva.
Gurzău Trans SRL are atribuite cinci trasee, în urma licitației organizate de Consiliul Județean Sălaj.
Soții Gurzău au doi copii, un băiat și o fată. Pe fată o cheamă Giulia.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this