Tesla era cu un picior în groapă în urmă cu doar doi ani. De atunci încoace a reușit să surprindă pe toată lumea, iar investitorii se îngrămădesc să parieze pe reușita companiei. Foto: J P / Dreamstime.com
Tesla era cu un picior în groapă în urmă cu doar doi ani. De atunci încoace a reușit să surprindă pe toată lumea, iar investitorii se îngrămădesc să parieze pe reușita companiei. Foto: J P / Dreamstime.com
19/02/2020
Cum va deveni Tesla cea mai valoroasă companie auto din lume
Momentan, Tesla se află pe locul 2 în urma Toyota, după capitalizarea bursieră, în topul celor mai valoroase companii din domeniul auto la nivel mondial. Lucru ce poate părea surprinzător dacă ne uităm la cifrele de vânzări. În timp ce Toyota a vândut aproape 11 milioane de vehicule în 2019, Tesla nu a reușit să vândă nici 400.000.
Ieri, valoarea unei acțiuni Tesla a sărit de 900 de dolari, fapt care a urcat brusc valoarea de piață a companiei la 168.5 miliarde de dolari. Analiștii sunt împărțiți: unii spun că acțiunile Tesla ar putea ajunge chiar și la 4000 de dolari, alții recomandă prudență. La începutul lunii, compania valora 140 de miliarde de dolari.
Pare o adevărată luptă între David și Goliat, dar cifrele de vânzări nu spun nici pe departe toată povestea. În fapt, Tesla nu trebuie privit ca un alt constructor auto, compania americană fiind de fapt cel mai mare unicorn din domeniul IT&C, iar acolo regulile după care judecă investitorii sunt complet diferite.
Când spui Tesla, te gândești automat la Elon Musk, sudafricanul care a fondat PayPal și SpaceX. Musk poate fi considerat un geniu care și-a bazat toate companiile pe care le-a fondat pe o combinație unică între inovație și marketing. Este recunoscut ca fiind dependent de muncă, el spunând la un moment dat că ar prefera să nu mai ia pauze de masă pentru că asta îl face să fie mai puțin productiv.
Constructorul auto a fost fondat în 2003 și, cel puțin de când a fost listată la bursă în 2010, nu a raportat niciodată un profit anual. Motivul ține în principal de investițiile enorme pe care compania a fost nevoită să le facă pentru a dezvolta de la zero nu doar o gamă de mașini electrice, ci și o rețea extinsă de puncte de încărcare rapide, precum și o serie de servicii conexe.
Pentru asta, inginerii Tesla au patentat peste 240 de invenții de-a lungul celor 17 ani de existență ai constructorului auto. La succesul companiei a contribuit în bună măsură capacitatea lui Musk de a convinge investitorii să îl finanțeze în ciuda pierderilor care s-au ridicat la miliarde de dolari anual.
Însă aceștia pompează bani în continuare tocmai pentru că au încredere că cei cinci factori care au asigurat succesul companiei de până acum vor face în curând ca Tesla să valoreze mai mult decât orice alt concern auto.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Exact acești factori fac diferența între Tesla și orice altă companie din domeniul mobilității. Iar în deceniul care vine, compania va încerca să maximizeze fiecare dintre aceste atuuri:
1. Elon Musk
Cel puțin 9 motive să mergi la IQ DIGITAL SUMMIT - Cluj-Napoca – 14 IUNIE (P)
Unii dintre cei mai mari lideri de tehnologie vin la Cluj-Napoca pe 14 iunie, iar cititorii PressOne pot avea acces gratuit pentru a-i vedea și asculta.
Nanoboţii: agenţii invizibili care ne vor dubla speranţa de viaţă
Impactul nanoboţilor asupra omenirii va fi mult mai mare decât al antibioticelor.
Fondatorul născut în Pretoria, Africa de Sud, reprezintă în acest moment cel mai important capital al companiei, Tesla identificându-se cu personalitatea sa. Tenacitatea și capacitatea lui de muncă au permis companiei să treacă prin mai multe momente de cumpănă, care în alte condiții i-ar fi adus dispariția.
De la problemele de producție și calitate ale lui Model 3, cel mai important model al mărcii de până acum, până la convingerea investitorilor să investească în continuare bani în ciuda pierderilor masive, Musk și-a pus amprenta pe soluțiile găsite, uneori poate prea mult.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
De mai multe ori, fondatorul a fost chiar el sursa dificultăților, dacă ar fi să ne amintim de episodul războiului declanșat cu autoritățile americane în urma unor tweet-uri pentru care a ajuns să fie investigat pentru manipularea bursei.
În august 2018, Musk declara că va răscumpăra toate acțiunile investitorilor la prețul de 420 de dolari pe bucată și că va delista compania, în condițiile în care dădea asigurări că are deja fondurile necesare pentru această operațiune. Ca urmare, prețul acțiunilor companiei a crescut cu 13% în scurt timp, însă totul s-a dovedit a fi o glumă.
Autoritățile financiare americane sunt însă imune la umorul de pe social media, așa că Securities and Exchange Comission (autoritatea care supraveghează piețele de capital americane) i-a amendat pe Musk și pe Tesla 20 de milioane de dolari și l-a forțat pe fondator să renunțe la postul de președinte al consiliului de administrație. Musk și-a păstrat însă postul de CEO, care îi oferă puteri executive.
Documentele oficiale ale procesului intentat atunci arată că totul a plecat de la dorința lui Musk de a-și impresiona prietena de la acea vreme, iar valoarea de 420 dolari a fost aleasă pentru că acest număr are o anumită semnificație în rândul celor care fumează marijuana. De altfel, Musk a fost și filmat în timp ce fuma marijuana acum doi ani, în timpul înregistrării unui podcast.
2. Subvenții și restricții
Subvențiile pentru achiziția de mașini puțin poluante sunt la ordinea zilei în statele dezvoltate, în același timp autoritățile încercând să determine constructorii auto să producă mașini cât mai ecologice. Cel mai bun exemplu în acest sens este Uniunea Europeană.
Fabricile Tesla se bazează 100% pe energie regenerabilă și au un grad extrem de înalt de automatizare
Fabrica din Europa va fi făcută cu banii Fiat Chrysler Automobile, ca urmare a normelor foarte stricte de emisii impuse de UE producătorilor auto. Chiar dacă pare neverosimil la început, mecanismul este simplu, și arată cum o companie mică (din punct de vedere al numărului de unități produse), dar tenace, poate profita de pe urma unor reguli gândite pentru giganți.
Astfel, normele tot mai stricte privind poluarea impuse de UE pentru flotele producătorilor auto au făcut ca FCA să caute un partener cu ajutorul căruia să raporteze o scădere a emisiilor medii pentru fiecare mașină vândută. Practic, Tesla și FCA vor raporta la comun în Europa, iar Tesla va primi la schimb 2 miliarde dolari, bani care vor acoperi investiția companiei americane într-o nouă fabrică ce va fi construită în apropiere de Berlin.
Inițial, Tesla avea în plan ca noua fabrică să fie făcută în Marea Britanie, dar Brexitul i-a convins pe americani să își schimbe strategia.
Dacă FCA nu făcea această înțelegere cu Tesla nu ar fi putut să atingă normele impuse și compania ar fi fost nevoită fie să investească sume enorme de bani pentru a produce motoare mult mai eficiente și pentru a-și electrifica rapid gama, fie să plătească amenzi uriașe. FCA a ales însă calea ușoară și ieftină, iar Tesla a profitat din plin.
3. Succesul lui Model 3
Tesla Model 3 trebuia să se numească Model E, dar Ford depusese deja documentele necesare pentru a utiliza acest nume. Musk își dorea ca primele 4 modele din gamă să formeze cuvântul SEXY. Ford i-a stricat planurile, dar nu de tot, pentru că acum ele formează S3XY. Mai aproape de limbajul folosit pe internet, acolo unde Musk se simte ca peștele-n apă.
Tesla Model 3 se vinde mai bine decât multe mașini premium, atât în SUA, cât și în alte țări vestice
Așa cum era preconizat de la început, Model 3 reprezintă coloana vertebrală a gamei Tesla datorită unei combinații aproape irezistibile dintre prețul relativ accesibil, chiar și fără subvenții, și una dintre cele mai bine autonomii de pe piață. Model 3 este în același timp o mașină de familie spațioasă și bine echipată. Odată ce problemele inițiale legate de cadența producției și a calității au fost, în mare parte, rezolvate, vânzările au luat avânt.
Astfel, datele pentru 2019 arată că Tesla a vândut 367.200 de automobile, mai mult decât în 2017 și 2018 la un loc. Compania a livrat în trimestrul IV din 2019 92.550 de unități Model 3 și 112.000 de vehicule în total (mai mult decât vânzările totale pentru tot anul 2017). Pentru 2020, vânzările de Model 3 sunt de așteptat să crească iar vertiginos, odată cu deschiderea fabricii din Shanghai, China. Primele Model 3 produse local au ajuns la clienți în decembrie 2019, la doar un an de la începerea lucrărilor pentru construcția uzinei, un adevărat record. Acest lucru arată cât de mult a reușit Musk și echipa sa să eficientizeze procesul de construcție al fabricilor.
4. Inovațiile
Inovațiile reprezintă centrul universului Tesla și ceea ce explică în bună măsură ascensiunea meteorică a companiei. Unii ar putea spune că din contră, marketingul agresiv promovat de Elon Musk este cu adevărat cheia succesului. Dar dacă ar fi fost doar marketing, Tesla pur și simplu nu ar fi putut ajunge în punctul în care să producă și să vândă sute de mii de mașini anual, ci ar fi sfârșit ca o divizie producătoare de mașini electrice a General Motor sau Ford. Investitorii au pompat bani în Tesla, în ciuda pierderilor, pentru că de fapt compania s-a comportat și a fost percepută ca un unicorn din domeniul IT.
O mașină Tesla are o puzderie de senzori care îi permit să „înțeleagă” lumea din jurul său, fiind practic un computer pe roți
Tesla și-a propus de la început să transforme transportul global și producția și consumul de energie electrică. A construit o rețea extinsă de stații de încărcare de mare putere, a promovat un nou sistem de vânzări directe către clienți și a dezvoltat cel mai avansat sistem de conducere autonomă, asta ca să numim doar câteva dintre cele mai importante inovații. Chiar și în aceste condiții, Tesla s-a ținut de cuvântul dat în 2014 și a făcut disponibile pentru oricine un număr enorm de patente, o inovație în sine.
În plus, Elon Musk a pus accentul pe o schimbare de paradigmă în ceea ce privește construcția de fabrici și de automobile. Cultura organizației s-a concentrat pe simplificarea procesului de producție, iar Musk a ajuns chiar să doarmă pe podeaua fabricii mai multe nopți la rând pentru a se asigura că procesul de producție al lui Model 3 va depăși dificultățile cu care se confrunta la acel moment.
5. Rețeaua proprie de stații de încărcare
Infrastructura care asigură mobilitatea vehiculelor are în centru motorul pe combustie. În urmă cu doar un deceniu, stațiile de încărcare pentru vehiculele electrice erau ceva nemaivăzut, dar la fiecare colț de stradă se găsea câte o benzinărie. Tesla a văzut asta ca pe o provocare, dar și ca pe o oportunitate.
Strategia companiei a fost încă de la început să-și creeze o clientelă pe care să o păstreze pe termen lung, iar pentru asta avea nevoie de o rețea întreagă de puncte de încărcare. Așa a apărut rețeaua de Supercharger Stations, care în prezent numără 1804 puncte în întreaga lume - majoritatea fiind concentrate în America de Nord, Europa de Vest, China și Japonia. În total, există 15.911 puncte individuale de încărcare, deoarece fiecare stație are capacitatea de a primi în medie 8,8 mașini.
Strategia lui Elon Musk a fost să ofere tuturor celor care cumpără un model Tesla nou încărcări nelimitate în rețeaua proprie de stații. În 2017 acest lucru s-a schimbat, clienții noi primind doar 400 kWh pe an (suficient pentru aproximativ 1600 km), restul fiind contracost. Tesla a revenit la strategia inițială, oferind încărcări nelimitate începând cu vara lui 2019. Pe viitorul este de presupus că generozitatea va lua sfârșit, iar șoferii de Tesla se vor vedea nevoiți să plătească orice încărcare, iar asta se va traduce într-un flux constant de venituri datorită unei clientele captive.
Va fi de ajuns această strategie de extindere accelerată în contextul în care mai toți producătorii de automobile vin cu zeci de modele electrice pe piață în următorii doi ani? Asta rămâne de văzut. Dar, cel puțin deocamdată, Tesla pare a fi foarte bine poziționată pentru a profita la maximum de schimbarea de atitudine a autorităților față de poluarea cauzată de mașini. Pe o piață pe care subvențiile încă fac legea, compania lui Elon Musk mai are încă suflu asigurat pentru cel puțin jumătate de deceniu.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this