Foto: Darko64 / Dreamstime
08/03/2017
Cum plătim informația: cu timp sau cu bani?
Bănuiesc că nu sunt singurul căruia îi vine greu să stea la coadă sau să-și bea cafeaua fără să pună mâna pe telefon. De citit o oră întreagă, fără întrerupere, nici nu mai poate fi vorba; am pierdut de mult disciplina mentală necesară pentru un asemenea efort.
Fluxul de informații de pe telefon este copleșitor și totodată irezistibil. Numărul de aplicații și publicații care ne solicită atenția este nelimitat, însă atenția fiecăruia dintre noi este limitată.
Am ajuns să trăim în acea economie a atenției pe care Herbert Simon, economist laureat al Premiului Nobel, a prevăzut-o încă din 1971:
Într-o lume bogată în informații, bogăția de informații înseamnă că altceva lipsește, acel lucru pe care informația îl consumă. În mod evident, ceea ce informația consumă este atenția celor care o recepționează.
Prin urmare, o bogăție de informații creează o sărăcie de atenție și o nevoie de a aloca eficient atenția, luând în calcul supra-abundența de surse de informații care ar putea-o consuma.
Atenția a devenit un bun deficitar și prețios în ultimii 10 ani, iar companiile tehnologice care captează cel mai eficient atenția oamenilor sunt printre cele mai valoroase din lume.
Profitul Google și Facebook este direct corelat cu numărul de utilizatori și cu timpul pe care aceștia îl petrec folosind serviciile lor, așa că designul aplicațiilor este optimizat pentru a ne ține lipiți de ecrane.
Disidenți din Silicon Valley, precum Tristan Harris, au dezvăluit felul în care companiile tehnologice exploatează slăbiciunile psihologiei umane.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Tacticile persuasive folosite în designul aplicațiilor, unele inspirate din industria jocurilor de noroc, maximizează profitul companiilor care le produc, dar fragmentează atenția utilizatorilor.
Ceea ce majoritatea oamenilor nu înțeleg despre social media este că social media nu au fost inventate ca să te facă mai bun. Au fost inventate ca să aducă bani companiilor. Iar tu ești un angajat al companiei și ești produsul pe care îl vând. – Seth Godin
Cu cât folosim folosim mai mult o aplicație sau un serviciu, cu atât atenția noastră poate fi vândută mai scump.
Interviu. La 27 de ani, românul Richard Abou Zaki este jurat la „Chefi la cuțite” și cel mai bun chef din Italia: „Am preparat un meniu de șase feluri pentru Regina Elisabeta”
La doar 27 de ani, în 2024, în cadrul galei dedicate excelenței în arta gastronomică de la Milano, Richard Abou Zaki a fost declarat cel mai bun chef din Italia. Asta după ce, la vârsta de 23 de ani a primit o stea Michelin pentru talentul său în bucătărie.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
Modelul de business bazat pe captarea și vinderea atenției publicului sub formă de publicitate a fost inventat de un tabloid din New York în 1830 și perpetuat de ziarele și posturile tv care au apărut mai târziu.
Acest model rămâne dominant pe internet, unde majoritatea aplicațiilor și publicațiilor sunt gratuite și angajate într-o luptă degradantă pentru atenția publicului și banii aferenți din publicitate.
Tim Wu, care a scris o carte despre istoria publicității, crede că nimic nu se va schimba până când nu vom alege să plătim cu bani, nu cu atenție, pentru lucrurile care merită:
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Trebuie să trecem peste dependența noastră de lucruri gratuite. Mulți oameni spun: „Urăsc reclamele, m-am săturat de reclame, m-am săturat de clickbait„. Dacă spui asta, atunci trebuie să-ți pui banii unde-ți este gura. Trebuie să ne depășim dependența de gratuitate dacă vrem să salvăm internetul. Mă refer la noi, utilizatorii. Nu ne putem aștepta ca totul să fie gratis și să fie bun.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this