Ion Indolean
Redactor
19/11/2016
Arrival (Primul contact)
Liderii societăților noastre inventează mereu inamici, pentru a ne da impresia că sunt indispensabili – aceasta este ideea de la care pleacă regizorul Denis Villeneuve şi scenaristul Eric Heisserer în Primul contact (titlu original: Arrival), un SF despre interacțiunea cu o civilizație extraterestră care trimite 12 nave în tot atâtea puncte de pe planeta noastră.
De obicei, inamicul e străinul, necunoscutul, care e potențial periculos tocmai pentru că nu îl cunoaştem. Nu ştim de ce e în stare şi, ca atare, ne temem și începem să luăm măsuri de precauţie.
În Primul contact, extratereştrii nu vin să ne distrugă, ci să ne ofere ceva: o aşa-zisă armă, dar de factură mistică, ca un instrument pe care raţiunea îl poate explica doar dacă se aliază cu pasiunea (similar, oarecum, cu ideea din Interstellar-ul lui Cristopher Nolan).
Problemele apar pentru că termenul de armă (weapon, în engleză) este unul aproximativ şi are mai multe semnificaţii. Lipsa de claritate provine din incapacitatea limbajului de a cuprinde sensul exact al unui lucru, la care se adaugă faptul că protagoniştilor le este imposibil să stabilească o comunicare perfectă într-un timp scurt.
Chiar şi aşa, progresele făcute de lingvista Louise Banks (Amy Adams) şi de omul de ştiinţă Ian Donnelly (Jeremy Renner) sunt impresionante.
Cei doi reuşesc să creeze o legătură inteligibil-productivă cu extratereştrii şi să înţeleagă „ce caută” aceștia pe Pământ.
Vizitatorii sunt creaturi cu şapte picioare, care comunică prin cuvinte scrise în formă circulară. Dintr-un motiv care nu ne este dezvăluit, intenția lor e pașnică: vor să ajute omenirea, să îi transmită că se autodistruge din cauza unor interese meschine.
Prin dispunerea geografică a celor 12 nave, ei îi forţează pe oameni să treacă peste barierele etnice și politice. Chinezi, ruşi, britanici, sudanezi, indieni sau americani, tuturor li se sugerează să lase la o parte neînţelegerile şi să coopereze.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Dar, de frică să nu își divulge secretele, fiecare dintre cele douăsprezece tabere ajunge să rupă comunicarea și, brusc, paranoia se generalizează.
E drept, acesta e raţionamentul care guvernează lumea noastră, dar mesajul pacifist al filmului e atât de evident, încât își pierde credibilitatea.
De ce mor pacienții cu AVC din România. La niciun spital din țară nu există serviciu de gardă pentru o intervenție care i-ar putea salva
În spitalele din România se fac și de 5 ori mai puține intervenții care pot salva viața unui pacient cu AVC față de recomandările europene. Lipsesc serviciile de gardă, centrele speciale sunt prea puține, iar finanțările insuficiente.
Rușii sunt foarte aproape de spargerea frontului și, în același timp, încă departe. Ce ar însemna un colaps al armatei ucrainene în regiunea Donbas
Cade frontul ucrainean? Sau a căzut deja? Din primăvara acestui an vin cu o frecvență aproape zilnică vești tot mai alarmante legate de situația din ce în ce mai precară a trupelor Kievului de pe linia frontului din Donbas, care înglobează greu încercatele regiuni Donețk și Lugansk din sud-estul Ucrainei. Cele două regiuni au reprezentat, de altfel, pretextul principal al invaziei ordonate de Vladimir Putin în februarie 2022, iar acum reprezintă principalul obiectiv strategic al Kremlinului.
Adaptare după povestirea „Story of Your Life”, pentru care americanul cu origini chineze Ted Chiang a câştigat în 2000 prestigiosul premiu Nebula, Primul contact vorbește, de fapt, despre realitatea zilelor noastre.
Filmul îşi propune să nu cadă în capcana prejudecăților, să fie generos cu portretizarea străinului, însă rămâne totuși unilateral, cantonat într-o singură „tabără”, nu doar fizic, ci şi discursiv.
Pentru că străinul, cel care s-ar putea să vină peste noi, dar și cel cu care ar trebui să intrăm în contact pentru a ne cunoaște reciproc, nu e extraterestrul, ci chinezul, rusul, indianul, africanul, esticul, omul din lumea a treia, de care ne este tot mai teamă. Nouă, europenilor, și lor, americanilor.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Și călare, și pe jos
Cota regizorului canadian Denis Villeneuve crește cu fiecare titlu pe care îl lansează. A pornit de la statutul de cineast independent, care lucra pe bani puțini și producea filme strict de festival, și a ajuns creatorul unor blockbustere care păstrează însă și tentă auteristă, cum sunt recentele Prisoners, Enemy și Sicario.
Aceste filme au atras atât publicul de Cannes, cât şi pe cel de Oscar, oferindu-i lui Villeneuve o poziţie privilegiată şi greu de obţinut: să fie perceput și drept cineast alternativ, dar să și activeze în interiorul sistemului.
Arrival este primul SF din cariera sa.
Regizorul a cerut să lucreze în această zonă tematică pentru a pregăti mai bine partea a doua de la Blade Runner (regia: Ridley Scott), film-cult din 1982 considerat deschizător de drum în subgenul cinematografic numit cyberpunk.
Blade Runner 2049 va ieşi toamna viitoare, iar Villeneuve şi-a făcut între timp mâna cu acest SF care este deja aclamat în egală măsură de critică şi de publicul larg.
Primul contact
Titlu original: Arrival.
Regia: Denis Villeneuve.
Scenariul: Eric Heisserer, după o povestire de Ted Chiang.
Cu: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker.
★★★★☆
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this