REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Ce-a rămas din Visul American pe micul ecran

Mare of Easttown (2021)

De văzut? – Da

Cu: Kate Winslet, Jean Smart, Evan Peters, Guy Pearce, Angourie Rice

Sinopsis: O tânără bunică polițistă jonglează cu probleme de familie și crime într-un serial cu  privire critică asupra clasei mijlocii subțiate din America

Seamănă cu: Mildred Pierce (HBO, 2011), The Wire (HBO, 2002-2008), Bloodline (Netflix 2015-2018)


The White Lotus (2020)

De văzut? – Da

Cu: Steve Zahn, Connie Britton, Alexandra Daddario, Jennifer Coolidge

Sinopsis: Un manager de hotel jonglează cu problemele personale și problemele superficiale ale clienților bogați într-un serial cu privire critică asupra clasei superioare îmbogățite din America

Seamănă cu: Fargo (FX – 2014-2021), The Marvelous Mrs. Maisel (Amazon Prime 2017-2020), Fantasy Island (ABC 1978-1985)


Într-o epocă a dezindustrializării, economiei de servicii și conflictelor rasiale, două seriale HBO cu distribuții all-star ne arată viziuni nuanțate, contrastante, dar complementare ale Visului American.

Încă de pe vremea când căpitanul Kirk se săruta cu Lieutenant Uhura în Star Trek, în timp ce segregarea și relațiile interrasiale erau încă ilegale în mari părți din SUA, TV-ul a fost un mediu al progresului. Acest lucru a devenit cu atât mai evident în ultimele două decenii, când reprezentarea și vizibilizarea unor grupuri tradițional ignorate – cât și integrarea unor probleme sociale în televiziunea prime-time – a devenit un lucru comun. 

Avem, bineînțeles, seriale care sunt despre probleme sociale, seriale care vor să facă un statement direct, fie că sunt Will and Grace, Modern Family sau Lovecraft Country. Dar adevăratul semn al acceptării sociale vine atunci când o tematică controversată e integrată în felul în care funcționează televiziunea, fără să fie ceva ieșit din comun. Problematica socială devine un lucru de fundal, o problemă printre atâtea altele din lumea în care trăiesc personajele.

Recent am avut plăcerea să mă uit la două seriale cu și despre fațete diferite ale Americii. Două seriale care integrează problemele Americii pe fundal, în feluri care nu sunt esențiale pentru povestea centrală, dar care adaugă complexitate lumii în care trăiesc personajele. Pentru că America de astăzi e una aflată aproape de o schimbare de paradigmă, o țară în care Visul American (cât de inegal ar fi fost el din start în realitate) e tot timpul pe punctul de a se transforma într-un coșmar, o țară prinsă între un midwest industrializat și decrepit și elitele economice și intelectuale de pe coaste, „câștigătorii” globalizării și digitalizării. 

Și cele două seriale la care m-am uitat recent reflectă fix această dihotomie, într-un fel subtil, în care vorbesc sau arată Noua Americă, fără să facă totul despre această diviziune.


Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Mare of Easttown (2021)

Mare of Easttown (HBO) nu e nici măcar primul serial-eveniment cu Kate Winslet de pe HBO, onoarea aceasta având-o Mildred Pierce în 2011. Dacă în Mildred Pierce Winslet juca o mamă prinsă în sărăcie de criza economică din jur, în Mare of Easttown joacă o mamă, ba chiar o bunică, prinsă într-o criză perpetuă de sărăcia din jur. Mare este o polițistă, și serialul e fundamental un serial polițist, dar este unul informat puternic de problemele sociale ale subțiatei pături de mijloc americane. 

Pentru că, dacă personajul principal e Winslet ca Mare, co-star-ul ei e Easttown, orășelul fictiv din jurul Philadelphiei, unde are loc acțiunea. Moartea unei tinere mame, dispariția unei fete, problemele cu droguri ale unor localnici, problemele sociale și financiare are unor copii,  care par să fi prins partea din visul american imediat de dinainte de trezirea la realitate, toate acestea se împletesc în narativul serialului, fără să se axeze pe tematica respectivă.

Mare este o bunică dură, divorțată, care luptă pentru dreptul de a-și păstra nepotul după moartea tragică a fiului său, după o luptă îndelungată cu diverse tulburări psihiatrice și cu dependența de droguri. 

Mare este un polițist care face poliție comunitară în sensul plin al cuvântului, susținându-i pe cei din comunitatea sa. 

Mare este o mamă care nu a trecut peste trauma pierderii unui fiu și a unei căsătorii, dar care nu vrea să adreseze aceste probleme și riscă să-și alieneze și fiica. 

E absolut surprinzător câte lucruri reușește să integreze această miniserie din tematicile Americii contemporane, într-un fel coerent.

Pentru că fundamental, dincolo de focusul pe personajul principal, Mare of Easttown este o miniserie care reflectă America contemporană și care e despre traumele pe care the greatest country in the world le lasă asupra locuitorilor. Întâlnești preoți acuzați de comportament indecent, tineri LGBT nesiguri pe sine, într-o lume în care chiar dacă orientarea lor sexuală nu mai e un tabu, viața pare să fie împotriva lor, vezi violența armată ca pericol etern și vezi poliția, chiar personajul principal, pendulând perpetuu între corupție și nobilitate. 

Mare of Easttown îți livrează, dincolo de interpretarea fantastică a celor câteva personaje principale, în frunte cu Winslet, o felie de viață hiper-reală. Inclusiv ca producție și costume, unul din obiectivele principale a fost ca personajele să se confunde la vestimentație cu figuranții locali, de a se integra în felia de America pe care o reprezintă. Și Mare of Easttown ajunge să reprezinte fix acea Americă uitată, fără să o dea în patetismele unui Hillbilly Elegy sau poverty-porn-ul unui Winter’s Bone sau Holler.


The White Lotus (2020)

The White Lotus ne prezintă o Americă diametral opusă – America oamenilor care trăiesc tot dileme de clasă, rasiale și existențiale, dar de pe poziția de autoritate pe care o pot oferi banii. Lotusul Alb din titlu e o stațiune cu circuit închis din Hawaii (în realitate la fel de exclusivul Maui Four Seasons), unde un număr de personaje pestrițe ajung împreună, fiecare pentru câte un sejur de o săptămână. Toate personajele au câte o problemă, probleme care sunt puternic legate de societatea americană contemporană, de la fetele burdușite de droguri, la Black Lives Matter, la dinamicile căsătoriei dintre clase. Sunt probleme „de albi”, probleme de oameni bogați cu mult timp liber și bani de cheltuit, dar care suferă de maladii postmoderne.

White Lotus (HBO) e făcut (scris, produs, regizat) de Mike White, pe care eu îl țin minte din School of Rock, dar care are o carieră lungă care l-a trecut prin toate stadiile producției de TV și film, de la showrunner și scenarist la concurent (și finalist) Survivor. White Lotus e o producție White de la un capăt la altul, cu un umor subtil de situație, nuanțe sociale, acțiune în crescendo și o tragedie inevitabilă. 

Un fel de film de frații Coen, dar filtrat prin West Wing. Distribuția e una de excepție, de la vedete ale anilor trecuți (Steve Zahn, Connie Britton) la rising stars (Alexandra Daddario, Fred Hechinger), la prezențe perene mult iubite (Jennifer Coolidge – Stifler’s Mom pentru mulți, muza mockumentary-urilor lui Cristopher Guest pentru mine). 

Cel mai impresionant rol e făcut însă de Murray Bartlett, un actor pe care nu îl știam, dar care e practic personajul principal, managerul de hotel care trebuie să jongleze cu problemele tuturor oamenilor overpaid din the White Lotus.

Interesant e însă că The White Lotus atacă tematici mari în feluri subtile. Nesiguranța unei femei tinere care s-a căsătorit cu un soț bogat e prezentă pe fundal și îi conturează personajul, nesiguranța unui tată a cărei nevastă e mult mai de succes e prezentă, dar nu devine un conflict principal, nesiguranța unei tinere de culoare adusă ca +1 de un clan bogat declanșează drame, dar rămâne nespusă. 

White Lotus ne arată impactul bogăției și problemele care vin cu ea, fără să alunece în umorul negru baroc al unui Succession, sau drama unui Trust.

Experimentul american, ca să folosesc un alt clișeu, e într-un moment de cumpănă, unul din multele de-a lungul istoriei sale. Moment care se suprapune astăzi cu vârful istoric al unei epoci de aur a televiziunii, care pare să nu se mai termine. The White Lotus și Mare of Easttown sunt doar două fațete ale unei imagini complexe a Americii, reflectate în produse media. 

Să sperăm că vom avea parte și de alte reprezentări la fel de complexe și la fel de atente în felul în care construiesc povești, ca în aceste două seriale HBO.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios