Peste 4 mii de camioane și tractoare sunt scoase în stradă și paralizează intrările în marile orașe. Între timp, peste 20 de dosare penale au fost deschise de polițiști, pentru instigare la violență din partea transportatorilor
Peste 4 mii de camioane și tractoare sunt scoase în stradă și paralizează intrările în marile orașe. Între timp, peste 20 de dosare penale au fost deschise de polițiști, pentru instigare la violență din partea transportatorilor
15/01/2024
Camioane interzise de lege pe șosele, aduse la protestul transportatorilor. Protestatarii cer plafonarea RCA, dar unii dintre ei circulă pe blat
7 din 10 camioane care blochează o bandă de circulație în apropiere de București, la Afumați, nu au încheiată o poliță RCA valabilă, prin urmare circulă ilegal pe șosele.
Protestul unora dintre transportatorii autohtoni a ajuns în cea de-a șaptea zi consecutivă, iar aceștia amenință că nu se vor opri, până ce nu le vor fi îndeplinite revendicările, care includ și plafonarea RCA la 5.000 lei și suspendarea valabilității poliței, atunci când mașina nu este folosită.
Peste 4 mii de camioane și tractoare sunt scoase în stradă și paralizează intrările în marile orașe. Între timp, peste 20 de dosare penale au fost deschise de polițiști, pentru instigare la violență din partea transportatorilor.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Camioane interzise de lege, aduse la protest. 7 din 10 nu au poliță RCA valabilă
PressOne a verificat de două ori, în zile diferite, valabilitatea polițelor RCA pe care le au (sau nu) camioanele aduse aproape de intrarea în București, în contextul protestului transportatorilor. Mai ales că una din principalele lor revendicări vizează plafonarea prețului RCA, la un tarif de 5.000 de lei pe an.
La verificarea numerelor de înmatriculare, a reieșit că multe dintre camioane nu aveau polițe RCA. Foto: aida.info.ro (Disclaimer: Numerele au fost introduse corect la verificarea redacției. Mesajul de atenționare este automat.)
În zona Afumați, din zece camioane pe care le-am verificat, șapte nu dețin o poliță RCA valabilă, prin urmare circulă ilegal. Verificările au fost făcute prin baza de date pusă de la dispoziție publicului de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
GR XX WEG - „Pentru numărul de înmatriculare GRXXWEG nu a fost găsită nicio poliță valabilă la data de 15.01.2024”
GR XX BRK - „Pentru numărul de înmatriculare GRXXBRK nu a fost găsită nicio poliță valabilă la data de 15.01.2024”
BC XX BUL - „Pentru numărul de înmatriculare BCXXBUL nu a fost găsită nicio poliță valabilă la data de 15.01.2024”
Reportaj de la gala de lupte RXF, unde femeile au fost bătute de bărbați și târâte în lesă. „E ok, Floricica mai trebuie să reziste doar câteva minute”
„Lupta” dintre Costică și Floricica este unul din punctele de atracție ale serii. De când intru în sală văd reclame pe ecranele digitale cu Floricica Dansatoarea, imbrăcată într-o rochie verde cu paiete. Își țuguie buzele în fața camerei pentru ce se dorea a fi un cadru senzual. Mie îmi dă senzația de inocență.
7 lucruri bune care s-au întâmplat (totuși) în 2024
Se încheie un an ca o cursă cu obstacole. A fost o competiție inechitabilă, cu reguli schimbate în timpul jocului, în care fiecare din noi a concurat împotriva propriei frici, a propriilor neajunsuri și prejudecăți.
DB XX SVB - „Pentru numărul de înmatriculare DBXXSVB nu a fost găsită nicio poliță valabilă la data de 15.01.2024”
B XXX YTJ - „Pentru numărul de înmatriculare BXXXYTJ nu a fost găsită nicio poliță valabilă la data de 15.01.2024.”
Potrivit legii 132/2017, orice autovehicul înmatriculat definitiv în România trebuie să aibă contract RCA valabil, indiferent dacă autovehiculul este parcat sau este în circulație:
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
„Art. 5. - Încheierea contractului RCA (1) Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului.”
Patrioții nostalgici după Ceaușescu și transportatorii care nu-și pot calcula costurile
Anul trecut, cifra de afaceri a transportatorilor locali de mărfuri a depășit 67 de miliarde de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerțului. Sectorul depășește 10% din PIB și este, alături de IT, singurul care a înregistrat anul trecut o balanță excedentară.
„Ceaușescule, ieși un pic din groapă, să vezi ce-am ajuns”, scrie pe un banner montat în fața unuia din camioanele care blochează șoselele de șase zile. Imaginile au ajuns virale pe internet. Nici autorul acestui mesaj nu deține însă o poliță RCA valabilă.
GR XX BIX - „Pentru numărul de înmatriculare GRXXBIX nu a fost găsită nicio poliță valabilă la data de 15.01.2024.”
„Mai au un pic și ne bagă și CIP în creier și ne comandă cu telecomanda”, comentează un șofer din coloană, atunci când citește cu voce tare mesajul de pe camion, în care este invocat Nicolae Ceaușescu.
În industria de transporturi din România nu e însă un secret că unele firme sau șoferi comit ilegalități, fie pentru a scoate cât mai mult profit, fie pentru a se se încadra în anumite costuri. La bază, una din cauzele care i-ar fi scos acum pe unii transportatori în stradă este incapacitatea de a-și calcula corect costurile de transport.
O sursă din piață explică, la PressOne, că, fără să știe concret cât costă transportul per kilometru, mulți transportatori români încep să „taie de unde se nimerește”, inclusiv de la polița RCA.
„Sunt și situații în care transportatori folosesc motorină furată de la alți transportatori. Sau unii care folosesc motorină roșie (diesel non rutier n.red.) din agricultură sau subvenționată de la CFR. Nu e un secret ăsta”, relatează sursa PressOne.
În piața de transporturi din România există firme și șoferi care nu au polițe RCA valabile, dar merg cu asigurări falsificate. „Au niște hârtii fără niciun fel de valoare legală. Dar când le arată unui polițist la un control pe șosea, ăla vede că are o poliță fizică și nu mai controlează mai departe” , relatează sursa PressOne.
Asigurări false ar exista și în cazul polițelor CMR, o asigurare de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată, susține sursa PressOne. „Asigurarea CMR îți acoperă daunele în cazul în care marfa îți iese avariată într-un accident. Până și acolo sunt falsuri, numai că sunt depistate la timp. Nu de Poliție, ci de beneficiari.” Beneficiari, în această situație, sunt casele mari de expediție, care își verifică transportatorii cu care urmează să-și mute marfa.
Transportatorii s-au mobilizat pe grupurile de WhatsApp, apoi le-au transformat „în bisericuțe”. Interese politice în jurul acțiunilor de protest?
Pentru acțiunea de protest fermierii și transportatorii s-au mobilizat pe grupurile tematice de WhatsApp. Acolo poliția susține că au fost distribuite și mesaje care incită la violență. Poliția a transmis public că „unele persoane cer pe WhatsApp să se meargă cu topoarele la Guvern” și a anunțat luni că a făcut 24 de dosare penale la nivel național, pentru „infracțiuni de instigare publică.”
Sursele PressOne prezente în grupuri de WhatsApp ale transportatorilor descriu o atmosferă confuză, după șase zile de protest. Oamenii ar fi derutați și în privința solicitărilor, pentru că „fiecare grup e o bisericuță, cu propriile revendicări”. Transportatorii n-ar mai avea încredere unii în alții, pentru că „se suspectează că fiecare reprezintă agenda cuiva.”
În protest și în negocieri se implică de exemplu și reprezentanți din Confederația Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), care are oameni politici în conducere, sau Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi (FORT), care are simpatii declarate pentru AUR și pentru senatoarea Diana Șoșoacă, și care se declară „100% naționalist și suveranist”. Hagiu a negat recent că ar exista „vreun interes politic” în spatele acțiunilor transportatorilor.
Oficial, asociațiile transportatorilor nu-și asumă public acest protest. Redacția l-a contactat pe vicepreședintele COTAR Florin Tomuța, aflat printre cei prezenți joia trecută la negocierile cu guvernul. Florin Tomuța este și membru fondator al Asociației Operatorilor de Transport Rutier „Apulum”, dar și om politic: în noiembrie 2023 el a fost ales președinte al PSD Alba Iulia. Schimbarea a fost provocată de dezertarea fostului șef de filială la AUR, la pachet cu 12 membri social-democrați.
În discuția cu reporterul PressOne, Florin Tomuța confirmă că protestatarii s-au organizat pe grupurile de WhatsApp, de unde i s-ar fi și cerut să participe „în prima delegație care a fost joi la guvern.” Mai departe însă, vicepreședintele COTAR se delimitează de cei prezenți cu camioanele în stradă pentru că „într-o țară normală dialogul trebuie să fie purtat prin entități care reprezintă cu adevărat anumite sectoare. Aceste entități sunt asociațiile patronale.”
„Transportatorii nu încurajează această practică de a nu avea poliță RCA”
„Mă dezic de toți cei care circulă pe drumurile din România fără asigurare RCA”, susține în dialogul cu redacția vicepreședintele COTAR Florin Tomuța, membru PSD. Nu se arată însă surprins de existența acestei practici, poate doar de procentul mare al camioanelor care nu sunt în legalitate, așa cum l-a constatat PressOne:
„Părerea mea e că e o cifră exagerată (7 din 10 camioane fără RCA, n.red.). Există într-adevăr un grad al celor care nu au polițe RCA, dar eu îl estimez undeva la 10%. În primul rând din inconștiență.”
Pentru Tomuța, „mare parte din problemele concurențiale provin din interior, din faptul că accesul la profesia de transportator este mult prea facil”, prin urmare și calitatea profesională a oamenilor din domeniu e de multe ori slabă.
„Eu nu pot concura cu un transportator care nu are RCA. (...) Încet-încet toate presiunile din piață, prețurile scăzute, lipsa de coerență, se transpun mai departe în rândul companiilor mari și ajungem să suferim cu toții. Consider că ar fi mult mai util pentru noi și statul român ca transportatorii să intre în domeniu doar sub o mai strictă atenție din partea organelor de licențiere.”
PressOne l-a mai întrebat pe vicepreședintele COTAR și reprezentantul asociației „Apulum” dacă se dezice, concret, de protestul unora dintre colegii săi de breaslă, ajuns în cea de-a șaptea zi consecutivă. „Nu sunt un reprezentant al străzii. Glasul protestului a fost ușor, ușor, schimbat sau confiscat”, răspunde acesta, el însuși om politic, fără a nominaliza vreo entitate sau partid politic care ar avea acest interes.
„Eu am intrat în posesia unor înscrisuri sau a unor declarații privind eliminarea pensiilor speciale, de exemplu.Tot timpul mesajul protestatarilor a fost acela de a exclude politicul. Ori părerea mea că protestele și mesajul se nuanțează foarte mult pe chestiuni politice.”
Premierul Ciolacu cere „urgentarea elaborării actelor normative” care să rezolve problemele semnalate de fermieri și transportatori. Între timp, luni seară, fermierii au anunțat că au ajuns la o înţelegere cu ministrul Agriculturii.
Potrivit surselor PressOne, în cazul transportatorilor, o nouă rundă de negocieri va avea loc marți la ora 10.00, la Ministerul Transporturilor. Discuții vor avea loc și cu ASF, pentru că plafonarea RCA la 5 mii de lei nu este luată cu adevărat în calcul de guvern.
Sub supravegherea ASF, două mari eșecuri (City Insurance și Euroins) au zguduit piața locală de asigurări. Insolvența Euroins a provocat o daună de 600 de milioane de lei, însă gaura totală ar putea depăși 5 miliarde. Sunt costuri pe care le plătesc tot cetățenii, indirect, prin tarife mai mari la polițele RCA. Anul trecut, polițele s-au scumpit cu peste 35%, pentru 7 milioane de mașini care circulă în România.
Notă: Imaginile cu numerele de înmatriculare au fost anonimizate. Misiunea PressOne este de a relata despre fapte și nu se confundă cu misiunea poliției.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this