Foto: Luke Ellis-Craven / Unsplash

Ca să fii deschis la minte, ai nevoie de smerenie intelectuală

Chiar dacă argumentele raționale nu ne fac să ne răzgândim, asta nu înseamnă că trebuie să ne dăm bătuți.

Regula nu este absolută. Există și oameni dispuși să își schimbe părerea atunci când le sunt furnizate informații convingătoare. Despre astfel de oameni obișnuim să spunem că sunt deschiși la minte.

Bineînțeles, tuturor ne place să credem că suntem rezonabili și deschiși la minte, în timp ce alții sunt încăpățânați și au o gândire obtuză.

Dacă vă întrebați în ce categorie vă încadrați, miliardarul american Ray Dalio, fondatorul celui mai mare hedge fund din lume, a explicat care sunt diferențele între oamenii închiși la minte și cei deschiși la minte.

Cei din prima categorie vor să demonstreze că au dreptate și sunt frustrați când cineva îi contrazice. Preocupați de ideile proprii, ei nu ascultă părerile altora și nu pun întrebări suplimentare pentru a afla pe ce se bazează interlocutorii.

Oamenii deschiși la minte știu foarte bine că s-ar putea înșela, așa că ascultă mai mult decât vorbesc, caută să înțeleagă argumentele interlocutorului, știu când să pună întrebări și când să facă afirmații.

Până aici, nimic surprinzător. Însă ceea ce nu te-ai aștepta să auzi de la unul dintre cei mai prosperi investitori americani este că trăsătura care separă cele două categorii nu este inteligența, ci smerenia intelectuală:

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Cei mai buni lideri sunt oameni care nu au doar hărți mentale bune despre cum trebuie făcute lucrurile, ci și un nivel ridicat de smerenie. (…)

Ei au și o curiozitate ieșită din comun. Se întreabă dacă nu cumva greșesc, absorb informații, caută oameni care nu sunt de acord cu ei, ca să fie siguri că au dreptate și să învețe cum să progreseze.

Observația lui Ray Dalio despre smerenia intelectuală este confirmată de cercetări psihologice recente.

Potrivit unui studiu al Universității Duke, oamenii smeriți din punct de vedere intelectual au convingeri ferme, dar își dau seama că acestea pot fi greșite și sunt dispuși să și le revizuiască.

Același studiu infirmă prejudecata că oamenii cu valori politice sau religioase conservatoare sunt mai închiși la minte decât liberalii sau cei nereligioși.

Un alt studiu, realizat la Universitatea din Pittsburgh, arată că smerenia intelectuală îi face pe oameni mai receptivi față de punctele de vedere contrare.

Atunci când cineva are o părere diferită, acești oameni nu presupun automat că adversarul este mai puțin inteligent sau mai prost informat, ci iau în calcul faptul că părerea acestuia este bazată pe o perspectivă și o experiență diferite.

Într-o lume în care tot mai mulți dintre noi sunt convinși că au dreptate și ignoră dovezile contrare, smerenia intelectuală ne deschide mintea către posibilitatea că s-ar putea să greșim.

Acest lucru e greu de acceptat, dar fiecare dintre noi trebuie să se întrebe − Ce vreau, de fapt: să îmi apăr convingerile sau să văd lumea cât mai clar cu putință?.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.

Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.

Poți găsi aici lista adreselor.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...