Bogdan Dumitru
Redactor
17/11/2015
"Sunt la volan, citeam o carte"
În filmulețul de mai jos putem vedea cum o mașină Tesla evită singură un acident iminent. Un lucru extraordinar, mai ales dacă ne gândim că Tesla nu a fost concepută ca o mașină autonomă. Aceste calități le-a primit ulterior, printr-o actualizare a softului din măruntaiele ei – un fel de pilot automat mult mai capabil decât cele cu care suntem obișnuiți.
Ce nu vom vedea – ori, mai degrabă, nu vom auzi – în filmare este un claxon prelung și nervos, urmat de imprecații ce au același ton și scop indiferent de limba în care sunt spuse.
Tesla își reia liniștită traseul. Nu auzim înjurăturile deoarece computerul de bord nu a fost (încă) programat să aibă astfel de manifestări. Rolul său, printre altele, e să monitorizeze ce se întâmplă în perimetrul adiacent mașinii și să reacționeze.
Toate se întâmplă după un algoritm rece și cât se poate de calculat. O posibilă concluzie este că mașinile viitorului ne vor face mult mai disciplinați și mai civilizați în trafic.
Dincolo de avantajele evidente pentru noi și pentru mediu, mașinile electrice au o serie de atuuri ascunse, cu impact pe termen lung. Dacă, la mașinile clasice, cu combustie internă, o mare parte dintre proiectele de cercetare ținteau creșterea eficienței, îmbunătățirea transmisiei și scăderea poluării – fie și prin metode blamabile -, în cazul celor electrice astfel de eforturi nu sunt necesare.
Tesla S, un sedan, poate atinge 100 km/h în 2,6 secunde. Diferența față de un Bugatti Veyron Supersport este de +0,1 secunde. Prețul și poluarea produsă de cele două diferă însă cu ordine de mărime. Așadar, cercetarea se va muta, cel mai probabil, către înmagazinarea de energie și sporirea inteligenței acestor mașini.
Odată cu inteligența lor va crește și siguranța în trafic, se va scurta timpul petrecut la volan, iar, în ceea ce privește poluarea, pe lângă cea chimică va scădea și cea fonică. Un oraș mult mai liniștit, fără claxoane, fără sunet de motor supraturat, fără scârțâit de roți. Ce cadou frumos!
Ne vom putea recupera timpul aparent pierdut în mașină. La întrebarea „ce faci” vom putea răspunde cu „bine, sunt la volan, citeam o carte în drum spre muncă”. Vom putea face naveta pe distanțe mult mai lungi, orele din trafic fiind, de fapt, timp petrecut la muncă, dacă dorim. Ne vom putea uita la o telenovelă sau, pur și simplu, vom dormi la volan după ce am băut câteva beri.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Pentru o parte dintre șoferi, o mașină care se conduce singură poate fi la fel de plictisitoare ca o zi ploioasă pe malul mării. Sunt cei care vor să simtă în volan fiecare protuberanță din asfalt și să ajungă primii la semaforul roșu.
Toate aceste plăceri imberbe sunt amenințate de mașina inteligentă. Desigur, mulți vor vrea să dezactiveze pilotul automat. În acest caz, să sperăm că vor avea parte de legi precum au fumătorii în țările civilizate, care să interzică dezactivarea pilotului automat în orele de vârf sau pe majoritatea străzilor.
Pentru cei ce vor să controleze mașina, trebuie să existe drumuri și piste speciale, precum și tarife speciale.
Psihologii români nu sunt evaluați psihologic la intrarea în profesie. Verificarea periodică a sănătății lor mintale, doar o „obligație morală”
„Ce pârghii de monitorizare a bunelor practicii există după câștigarea dreptului de practică autonomă?”, s-a întrebat PressOne.
Apă și talpă. Să alergi toată Via Transilvanica. Și să rămâi în viață.
Aceasta este povestea unui documentar de lung metraj care tocmai a intrat în cinematografe. Filmul e un must see, nu doar de către pasionații de alergare sau fanii Via Transilvanica. Este pur și simplu un film onest, dinamic, care conține fascinante felii de viață. E genul de film care pare prea scurt. Când se termină simți că ai fi vrut să mai vezi.
Întorcându-ne în România de azi, constatăm apetența scăzută a concetățenilor noștri pentru mașini electrice, chiar dacă statul oferă o reducere substanțială. O cauză poate fi lipsa stațiilor de încărcare și oferta scăzută de mașini electrice cu autonomie considerabilă.
Poate că noul cabinet ministerial va încuraja mediul privat – prin lege și facilități fiscale – să monteze noi stații destinate mașinilor electrice. Nu de alta, dar situația arată dezolant, după cum puteți vedea din hărțile cu punctele de reîncărcare din Amsterdam și București.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this