Mihaela Ursa
Redactor
06/06/2016
Sînul
O jucărie ficțională delicioasă scrie Philip Roth în Sînul (tradus de Alexandra Coliban-Petre în 2006, pentru Polirom). Microromanul este inspirat de Metamorfoza lui Kafka, dar și de Nasul lui Gogol.
Nuvelele respective au în comun o transformare suprarealistă: la Kafka, Gregor Samsa se trezește transformat în gândac, iar la Gogol, un nas pleacă de pe fața funcționarului pe care se aflase până atunci, dezvoltând o viață proprie.
Ipotezele stupefiante dau naștere unor piese de literatură care au marcat modernitatea și postmodernitatea, iar romanul lui Philip Roth este o bună dovadă în acest sens. Cu astfel de ficțiuni se relansează cariera modernă a romanului metamorfozelor, foarte gustat în toate epocile.
În mod concret, Philip Roth inventează povestea unui bărbat care se metamorfozează într-un sân. Transformarea începe treptat și ciudat, când o protuberanță rozalie apare pe pubisul lui David, un profesor de „treizeci și opt de ani, un bărbat viguros și plin de dorințe, înalt de un metru optzeci, cu o postură semeață și o constituție atletică, având încă mare parte din păr, toți dinții și nicio boală serioasă la activ”.
Schimbarea îi perturbă complet ritmurile de viață, mai ales pe cele relaționale. Claire, „femeia superbă și voluptuoasă de douăzeci și cinci de ani” cu care își împarte viața, este treptat înlocuită de către David cu noul obiect de plăcere, sânul care se rotunjește tot mai clar.
În fine, „între miezul nopții și 4 dimineața în ziua de 18 februarie 1971”, transformarea este completă, iar David afirmă, pe un pat de spital: „sunt un sân”.
Interesante sunt mai ales paginile post-metamorfotice, dedicate noilor senzații și explorării lumii sub această formă.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Pasaje savuroase sunt dedicate descoperirii noii forme corporale, psihanalizei conduse de doctorul Klinger, dar și afirmării unui nou sentiment de identitate și putere, inclusiv sexuală.
Departe de a se simți incapacitat, David Kepesh simte că trăiește pe „Tărâmul Tuturor Posibilităților”, în „Secolul Împlinirii de Sine”.
Pe lângă referințele amintite la început, acest roman al lui Roth trimite la multe alte tradiții și texte, mai ales folosindu-se de pretextul perorațiilor profesorale ale lui David:
Interviu. La 27 de ani, românul Richard Abou Zaki este jurat la „Chefi la cuțite” și cel mai bun chef din Italia: „Am preparat un meniu de șase feluri pentru Regina Elisabeta”
La doar 27 de ani, în 2024, în cadrul galei dedicate excelenței în arta gastronomică de la Milano, Richard Abou Zaki a fost declarat cel mai bun chef din Italia. Asta după ce, la vârsta de 23 de ani a primit o stea Michelin pentru talentul său în bucătărie.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
„Nu mi-am pierdut cu totul bunele intenții de profesor. Poate că nu mi-am pierdut nici studenții. Datorită faimei mele, poate că am reușit chiar să adun vaste turme de noi mioare studențele, neprihănite de calamități și de poezie deopotrivă. Poate chiar sunt eu însumi un star pop acum, și am tot ce-mi trebuie ca să aduc oamenilor marea poezie.”
Umorul absurd nu trebuie să ne păcălească asupra mizei: avem în față un roman cu temă gravă. Sânul ascunde o meditație despre identitatea socială și identitatea intimă, despre adaptare și schimbarea perspectivei. Este și o lecție de literatură și de istorie a ficțiunii, pe cât de concentrată, pe atât de ironică.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this