VisageCloud − soluția românească de recunoaștere facială

Doi tineri antreprenori, Bogdan Bocșe și Cosmin Nicula, au creat primul produs românesc "de recunoaștere și clasificare facială", pe care l-au denumit VisageCloud. La nivel mondial există circa 20 de competitori pe această nișă. Softul românesc − spun inventatorii săi − "poate descoperi fețele din orice fotografie sau flux video".

În testele realizate până acum, VisageCloud are o acuratețe a identificării persoanelor de 96%, dar Bocșe și Nicula speră ca, până la sfârșitul anului, să ajungă la 99%.

Această tehnologie ar putea fi folosită în retail, pentru analiza statistică-demografică a vadului comercial (ce clienți și de ce vârste sunt interesați de fiecare produs), în firmele de pază și securitate, în domeniile financiar, VIP sau organizare de evenimente, unde autentificarea clienților și acordarea accesului ar fi realizate astfel de un operator non-uman.

Am discutat cu Bogdan Bocșe, care este specializat pe aplicații big data și machine learning despre tehnologia din spatele VisageCloud și despre riscurile de securitate pe care le implică.

Softul este capabil să "extragă" din fiecare chip atributele demografice (vârstă, sex, etnie) și semnătura biometrică. Ceea ce analizează și identifică VisageCloud − explică Bocșe − este propriu-zis un șir de cifre, care reprezintă amprenta unică a caracteristicilor faciale ale unui individ.

Imaginea propriu-zisă a persoanei este stocată doar la cerere.

"Soluția noastră poate funcționa atât in-cloud, ca un serviciu administrat de noi, dar și on-premises, adică pe infrastructura clientului, cu totul izolat de internet, fără ca noi să putem avea acces la date. Această flexibilitate ne permite să ne mulăm cu ușurință atât pe nevoile unui client mare, care are cerințe deosebite de control, confidențialitate și securitate, dar și pe nevoile clienților mici-medii, pentru care primează ușurința de integrare/utilizare și reducerea costului".

Bogdan Bocșe

Și acum să ne gândim: cei de la VisageCloud spun că principiul de căutare a fețelor este similar cu cel folosit în quiz-urile online de tipul "Vezi cu ce actor / personalitate istorică semeni".

Dacă v-ați distrat vreodată acordând unei aplicații online dreptul să vă folosească fotografia de profil de pe Facebook, există toate șansele să fi fost îndosariați într-o bază de date.

De altfel, pe site-ul de promovare al produsului VisageCloud, vizitatorii și potențialii clienți sunt invitați să încerce tocmai un astfel de joc: să își găsească în baza de date asemănările cu diverși actori, încărcând o simplă fotografie.

"Principiul funcționalității de căutare a persoanelor similare e într-adevăr asemănător cu quiz-urile online și alte aplicații de divertisment. Acesta este și locul în care asemănarea se termină, întrucât soluția noastră se axează pe demonstrarea analitiсă a preciziei detecției și pe facilitarea integrării cu aplicații comerciale.

Elementul care aduce performanța soluției noastre e că nu ne bazăm pe fotografiile originale pentru a face statisticile sau comparațiile, ceea ce face totul să funcționeze mult mai rapid. Fotografiile originale se pot stoca opțional, doar la cerere, în scopuri de arhivare și referință ulterioară", spune Bocșe.

Produsul VisageCloud ar putea fi folosit în supravegherea video, în evidența angajaților sau a clienților fideli, în statistică și analiză demografică.

După analiza chipurilor dintr-o fotografie, clientul poate stoca separat caracteristicile demografice (vârstă, sex, etnie), cele biometrice (care permit identificarea ulterioară a persoanei sau căutarea într-o bază de date) și chiar fotografia originală.

− Ce se întâmplă cu imaginile, odată încărcate pe VisageCloud? Se constituie într-o bază de date comună sau fiecare client își poate securiza propria pușculiță de chipuri?

În proiectarea soluției noastre am ținut cont de toate prevederile General Data Protection Regulation (GDPR), Directiva europeană de protecție a datelor cu caracter personal care intră în vigoare în mai 2018.

Bazele de date ale clienților noștri sunt în permanență separate, indiferent dacă ei optează pentru soluția in-cloud (găzduită și administrată de noi) sau on-premise (licențiată și instalată pe infrastructura lor). Unul dintre obiectivele noastre fundamentale este să păstrăm confidențialitatea datelor clienților noștri și ale utilizatorilor finali.

−Cum se securizează datele pe care le stocați?

 Concret, pentru securitate folosim criptarea transmisiei datelor cu algoritmi standard în industrie. Stocarea datelor se face de asemenea criptat, pentru a păstra confidențialitatea datelor până și în cazul improbabil al unei breșe. În cazul în care clientul stochează datele la noi, accesarea sau modificarea datelor se pot face doar pe baza unor chei de acces unice.

− Care ar fi aplicabilitatea în zona de monitorizare media și arhivare video?

Unul dintre potențialii noștri clienți își propune să folosească VisageCloud pentru a primi notificări automate atunci când diverse personalități apar pe posturile TV monitorizate. Alți clienți au arhivate zeci de mii de ore de video și își doresc să caute rapid în ele după persoanele care apar.

Bogdan Bocșe. Foto: Pagina oficială a VisageCloud.

− Ce înseamnă, de fapt, amprenta biometrică? Fiindcă spuneați că nu stocați fotografii decât opțional.

 Amprenta biometrică a unei persoane este un fel de rezumat (inteligibil pentru un calculator) al lucrurilor care particularizează o față. Important e să fie excluse acele proprietăți care variază (iluminare, expresia feței) și să se țină cont de trăsăturile invariante (fizionomie, textura pielii, variația coloritului de la o regiune la alta).

Alte avantaje ale lucrului cu aceste semnături biometrice sunt că poza originală nu SE poate reconstitui în niciun fel din acest șir de numere, ocupă mult mai puțin spațiu decât o fotografie (o fotografie poate avea 100-500 KB, iar o semnătură biometrică are 1-2 KB) și poate fi procesată și comparată mult mai rapid de un calculator în comparație cu o fotografie completă (ținând cont că sunt mult mai puține date).

− Clienții din zona advertising, retail și facility management care optează pentru VisageCloud trebuie să își informeze clienții dacă utilizează această unealtă pentru studiile lor de piață? Concret, în acest moment, folosește cineva VisageCloud cu acest scop?

 Da, se poate folosi VisageCloud în acest scop. Practic, ținând cont că prelucrarea datelor se face doar din punct de vedere statistic și din surse video deja existente (cum ar fi camerele de supraveghere), nu există nicio intruziune suplimentară și nici nu se prelucrează sau stochează date care pot identifica persoanele.

Pentru organizațiile care monitorizează video spații accesibile publicului există, totuși, o recomandare să afișeze în mod vizibil către public faptul că obiectivul e monitorizat − notificare care există deja în cele mai multe cazuri.