REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Viațabună
12/03/2017

În apărarea drepturilor femeii

O carte foarte importantă a apărut zilele acestea în prima traducere românească la editura Herald, deși originalul datează din 1792. Intitulată În apărarea drepturilor femeii (trad. Anca Costea), cartea, scrisă într-o lună și jumătate de către Mary Wollstonecraft, a inițiat ceea ce va deveni progresiv, din secolul al XIX-lea încoace, discuția despre drepturile femeilor.

Înainte de a fi om de litere și filosoafă, Mary Wollstonecraft este un personaj. Într-o epocă în care fetele din familiile înstărite engleze erau strict dependente de tutoratul familial al părinților sau al soților, tânăra Mary pleacă de acasă pentru a se dedica pasiunii pentru studiul umanist.

Citește și traduce, scrie, trăiește o tumultuoasă poveste de dragoste, care o aduce de două ori în pragul sinuciderii, pierde un copil și, la 35 de ani, îl întâlnește pe filosoful William Godwin, cu care va forma o familie pentru ultimii ani din viață. Moare la 38 de ani, la nașterea fiicei lui Godwin, viitoarea Mary Shelley – autoarea lui Frankenstein.

În 1790, ea scrie un pamflet anti-aristocratic intitulat În apărarea drepturilor bărbatului, ca reacție la un text promonarhist al lui Edmund Burke. Apărut anonim, pamfletul are un succes nebun. Bărbați importanți ai vremii îi laudă ideile și logica politică. La al doilea tiraj, numele lui Wollstonecraft apare pe copertă și acest lucru modifică integral receptarea, pamfletul fiind acuzat că este prea pasional în raport cu textul rațional al lui Burke.

Doi ani mai târziu, cu În apărarea drepturilor femeii, Wollstonecraft reacționează la un raport asupra educației publice, al episcopului de Talleyrand, care argumenta că femeile nu trebuie să aibă parte de altă educație decât aceea a unor bune soții.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Jean-Jacques Rousseau este al doilea interlocutor implicit al lui Wollstonecraft aici. Autoarea îi demontează „premisele false” că omul ar fi un animal solitar sau că natura ar fi preferabilă civilizației. Rousseau este cel care punea bazele egalitarismului raționalist iluminist, excluzându-le discret pe femei din această ecuație.

Pentru filosoful francez, „femeia este femeie tot timpul, bărbatul este bărbat doar uneori”, pentru că femeia este natură, pe când bărbatul este cultură. Pornind de la aceste postulate, în tratatul său despre educația omului perfect, Rousseau le recomanda părinților să-și învețe de timpuriu fetele să fie supuse, pentru a le transforma în ajutoarele perfecte ale bărbaților.

Impresionante sunt inteligența și strategiile persuasive pe care Mary Wollstonecraft este silită să le adopte pentru a se face auzită într-o asemenea atmosferă de idei. Își afirmă foarte clar intenția de a pleda în numele tuturor femeilor, dar imediat solicită complicitatea publicului masculin. Ea admite că femeile contemporane sunt infantilizate asemenea unor „caricaturi ale creației lui Dumnezeu”:

„Se știe că își petrec mare parte din primii ani ai vieții încercând să dobândească o brumă de talente; în acest timp, forța trupească și intelectuală este sacrificată în favoarea unei idei imorale de frumusețe, din dorința de a deveni soții – singurul mod prin care femeile pot să crească în lume. Și cum această dorință le transformă în simple animale, atunci când se căsătoresc, se comportă așa cum ne-am aștepta de la un copil să se comporte”.

Greul demonstrației cade pe expunerea cauzelor pentru care femeile se află în această stare: neglijarea educației lor și descurajarea cultivării rațiunii. Acesta este punctul în care cartea devine înduioșătoare pentru cititorul de azi, obișnuit cu o lume care – măcar în teorie – a generalizat credința în drepturile omului.

Eforturile acestei femei sclipitoare, consumul său de argumente și energie retorică pentru a convinge că numai „rațiunea, virtutea și cunoașterea” trebuie să ne decidă dreptul de a fi fericiți sunt emoționante. Iată cum le explică bărbaților de ce ar avea ei înșiși de profitat din transformarea femeilor în adevărați parteneri, în locul unor simple neveste:

„Femeile sunt educate de mici /…/ că o anume cunoștință a slăbiciunilor omului, cu alte cuvinte o anume viclenie, un temperament docil, o supunere aparentă, precum și o atenție meticuloasă în adoptarea unui comportament naiv le vor aduce protecția bărbatului; iar dacă sunt frumoase, nu mai e nevoie de altceva pentru cel puțin 20 de ani din viața lor. Copiii, admit, trebuie să fie inocenți; dar când acest calificativ se aplică bărbaților sau femeilor, este doar un mod politicos de a spune că sunt slabi”.

Amprenta particulară a pledoariei proto-feministe a lui Mary Shelley este preamărirea virtuții și a credinței în Dumnezeu. În loc de concluzie, vă las cu un citat în care aceasta se vede perfect, fără să stabilească vreun raport de contradicție cu ideile iluministe:

„Iubesc bărbatul în calitatea sa de partener; dar sceptrul său, meritat sau însușit pe nedrept, nu se extinde asupra mea decât dacă rațiunea individului îmi merită respectul; și chiar și atunci, supunerea este în fața rațiunii, nu în fața lui ca bărbat. De fapt, purtarea unei ființe responsabile trebuie să fie ghidată de propria rațiune; altfel, pe ce bază stă tronul lui Dumnezeu?”.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios