REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Free Guy (2021) - Gamers Rise Up

De văzut? – Da

Cu: Ryan Reynolds, Jodie Comer, Joe Keery, Lil Rel Howery, Taika Waititi
Sinopsis: Ryan Reynolds e un NPC care se trezește la viață în acest film despre jocuri pe calculator, liber arbitru și (de ce nu?) dragoste
Seamănă cu: Wreck-it Ralph (Disney, 2012), Deadpool (Tim Miller, 2016), Tron (Steven Lisberger, 1982)

Există o tradiție destul de lungă în SF-ul modern al poveștilor profunde despre ce înseamnă realitate, umanitate și liber arbitru. Poate un program pe calculator să aproximeze o personalitate? Este HAL-9000 aproape uman sau doar un robot căruia i s-au prăjit circuitele? Cât de „om” este Bishop?

Analiza limitelor umanității și mai ales a limitelor conștiinței artificiale e o temă de actualitate pentru anticipație și va deveni o temă și mai de actualitate pe măsură ce limita dintre SF și realitate devine mai subțire.

Dar nu te aștepți să vezi meditații filosofice de la un film de popcorn cu Ryan Reynolds. Și, cu toate astea, Free Guy (“Eliberează-l pe Guy”, tradus prost, ca de obicei) e fix asta, un film care tratează tematic subiectul foarte bine și face și niște glume destul de bune pe seama malaxorului care e industria de jocuri video contemporană.

Guy (Reynolds) e un NPC, un personaj secundar controlat de AI-ul jocului într-un joc multiplayer online plin (ca de obicei) de personaje toxice care omoară tot ce apucă și se comportă ca niște sociopați. Guy lucrează la o bancă alături de prietenul său, Buddy, bancă jefuită (ca parte dintr-o misiune) de mai multe ori pe zi.

Guy are o existență repetitivă controlată de un script. Se trezește, tânjește după ceva care îi lipsește – bea cafea – lucrează – doarme. Ca noi toți, NU-I AȘA? Până într-o zi, în care Guy vede o femeie, un jucător uman, „MolotovGirl”, (Jodie Comer) pe stradă și își dă seama că ce îi lipsește e dragostea. Ce urmează este o cavalcadă în care Guy devine eroul non-violent al milioanelor și dușmanul principal al creatorului tiranic al jocului, Antwon (Taika Waititi, campy și amuzant ca întotdeauna).

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Va reuși Guy să salveze lumea jocului? Bineînțeles că va reuși, e un film de popcorn, ce naiba.

Free Guy nu e o idee originală, subiectul „personaj vrea să salveze lumea jocului” fiind tratată deja pentru cam același public de Wreck-it Ralph, ca să nu mai vorbesc de estetica „acțiunea are loc înăuntrul jocurilor”, care de la Tron la Ready Player One, trecând prin Matrix, a fost omniprezentă în cultura populară modernă.

Dar Free Guy devine un produs superior aproape exclusiv grație carismei fără de fund a lui Ryan Reynolds. Reynolds este foarte, foarte bun în rolul de personaj simplist, superficial, care capătă complexitate pe drum și relațiile pe care le construiește în jur, impactul pe care îl are asupra altor personaje secundare și asupra jucătorilor e realist, deoarece simți și tu, ca privitor, cum forța personalității sale transcede filmul, la fel ca în Deadpool. Reynolds împrumută cam mult din stilul Deadpool pentru Guy dar, hei, funcționează, așa că de ce nu?


Interesant este și felul în care e prezentată industria jocurilor AAA – plină de grandomanie, toxicitate, furtișaguri, decizii arbitrare ale unor șefi incapabili, product placement și copii palide introduse în joc pentru că par cool. Foarte veridic, adică.

Și apropo de veridicitate, antamarea unor streameri celebri precum Pokimane sau JackSepticEye în mici cameo-uri din „lumea reală” în care este discutat Guy este foarte bună pentru crearea atmosferei, mai ales pentru generația actuală, care știe ce e un Youtube și un Twitch. Și dacă tot vorbim de cameo-uri, trebuie menționat Channing Tatum, superb și sexos în rolul avatarului online cool al unui gamer „hardcore” caricatural, care bineînțeles că încă locuiește cu maică-sa. 

Free Guy nu e o capodoperă a cinematografiei moderne și e plin de „defecte” care ar sabota orice alt film. Scenariul nu e deloc unul original, ci împrumută multe din multe locuri, de la They Live la Total Recall, pe lângă ce am menționat deja. Filmul e plin de product placement agresiv, dar e un placement de care uiți complet când apare de exemplu scutul lui Captain America într-o scenă de final, urmat imediat de o sabie laser din Star Wars.

Însăși ideea de a face glume pe seama corporațiilor lipsite de suflet care fură idei pare ironică, având în vedere că filmul e un produs corporate asamblat în boardroom din idei din alte filme. Dar toate astea nu contează absolut deloc când Guy e pe ecran alături de MolotovGirl. Filmul funcționează exclusiv pe carisma și prezența scenică a lui Reynolds și (într-o mai mică măsură) Jodie Comer și asta e destul pentru mine.

Free Guy e în cinematografe și merită văzut.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios