Alexandru Cumpănașu ține un discurs în fața câtorva zeci de persoane la Teatrul Național din Caracal, duminică, 1 septembrie 2019. Inquam Photos / Bogdan Danescu

Cumpănașu. Expert IT, expert ISO, expert în știri și integritate

Fără să poată proba faptul că este absolvent al vreunei facultăți, prezidențiabilul Alexandru Cumpănașu a fost angajat în ultimii trei ani numai pe poziții de expert, în mai multe structuri coordonate de ministere ale Guvernului României. Aria sa de expertiză se întinde de la IT la Cercetare și Inovare și până la Integritate.

Cel puțin în teorie, o parte din strategia unor instituții cheie ale administrației centrale din România s-a făcut prin contribuția lui Cumpănașu. Și totuși, acesta nu a putut prezenta dovezi că deține o diplomă de licență. 

Detalii privind CV-ul lui profesional au apărut în cadrul unei dezbateri realizate de televiziunea Realitatea TV miercuri seara, când Alexandru Cumpănașu a fost întrebat dacă a absolvit o formă de învățământ superior. Cumpănașu a putut explica numai faptul că este actualmente, începând din 2016, student la un program de master în domeniul leadership-ului la Open University din Elveția.

Nu este o diplomă de licență oarecare, pe care o fac toți proștii în România, la toate universitățile de doi lei. Din punctul meu de vedere, da, am studii superioare și cu mult superioare celor pe care unii dintre ei se laudă că le-au făcut la Spiru Haret

a declarat Alexandru Cumpănașu.
Alexandru Cumpănaşu. Inquam Photos / Ilona Andrei

De trei ori expert

Cel mai recent, în iulie 2019, și el și soția lui au fost angajați de către organismul numit Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) aflat în subordinea Ministerului Educației Naționale pe două dintre cele 31 de posturi de experți deschise în cadrul unui proiect cu finanțare europeană. 

Proiectul „Creșterea capacității CDI de a răspunde provocărilor globale. Consolidarea capacității anticipatorii de elaborare a politicilor publice bazate pe dovezi” este finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA). 

Sistemul CDI – Creștere, Dezvoltare, Inovare din România are rolul de a dezvolta știința și tehnologia cu scopul de a crește competitivitatea economiei românești, specifică site-ul UEFISCDI. 

Postul pentru care Cumpănașu și soția lui au candidat este cel de „Expert analiză condiții de implementare ISO, elaborarea procedurilor de sistem care definesc sistemul de management al calității, elaborarea manualului sistemului calității, realizarea înregistrărilor de sistem”. Erau două posturi de acest fel. Ambele au fost adjudecate de familia Cumpănașu. 

Proiectul are un buget în valoare totală de 26.040.012,30 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă este de 24.704.710,65 lei. Printre obiective se numără instruirea de către experți a angajaților Ministerului Cercetării și Inovării, a angajaților UEFISCDI și ai altor ministere „cu rol în elaborarea politicilor de inovare Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Economiei, Ministerul pentru Mediul de afaceri, Comerț şi Antreprenoriat”, dar și a personalului Ministerului Educației și a demnitarilor „miniștri, miniștrii delegați, secretari de stat, subsecretari de stat şi funcțiile asimilate acestora din administrația publică centrală”.

Am contactat UEFISCDI pentru a clarifica dacă o persoană care nu a absolvit studii superioare poate lucra în cadrul Ministerului Educației din România.

Depinde ce cerințe sunt, nu știu exact. Candidatul trebuie să depună un CV plus documente doveditoare pentru cerințele din interiorul anunțului. Cerere de înscriere, copia actului de identitate, documente care atestă, CV-ul și tot.

Toate acestea sunt obligatorii pentru depunerea unui dosar de candidatură. Nu știu în momentul acesta pe ce post a intrat domnul Cumpănașul.

Nu în toate cazurile e nevoie de studii superioare, depinde de ce este nevoie pentru acel post. Și noi avem printre colegii noștri, care nu au studii superioare” 

a declarat Luciana Bratu, șeful serviciului de Relații Internaționale și Implementare Proiecte.

Nu este prima colaborare lucrativă dintre Cumpănașu și UEFISCDI. În 2017, era admis, tot într-un proiect cu finanțare europeană, pe postul de expert coordonare și evaluare știri. Proiectul s-a numit „Dezvoltarea capacității administrative a ANCSI de implementare a unor acțiuni stabilite în Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare tehnologică și Inovare 2014-2020”.

Beneficiarul proiectului a fost Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică și Inovare, iar partenerul UEFISCDI în implementarea lui a fost Institutul Național de Cercetare Științifică în domeniul Muncii și Protecției Sociale București. Valoarea totală a proiectului a fost de 21.556.952,45 lei. 

În anunțul de selecție publicat de UEFISCDI, în descriere postului fiecărui expert în parte, sunt specificate detalii privind criteriile de selecție. Pentru poziția vizată de Alexandru Cumpănașu, ghidul precizează că este nevoie doar de „studii/cursuri care să ateste experiența profesională în desfășurarea de activități de analize instituționale, elaborarea de proceduri și realizarea de manuale/ghiduri de politici publice relevante pentru sistemul public”. 

Durata postului este de 21 de luni și este plătit pentru 84 de ore/lună. 
Cu toate acestea, în continuarea ghidului candidatului, la capitolul în care se detaliază conținutul dosarului de candidatură, se specifică faptul că cei interesați de toate posturile trebuie să depună „copiile documentelor care atestă nivelul studiilor și ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări. 

Până în martie 2019, timp de trei ani, Alexandru Cumpănașu a fost expert IT într-un proiect derulat de Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP). Contractul pentru proiectul „Consolidarea cadrului pentru creșterea calității serviciilor publice și pentru sprijinirea dezvoltării la nivel local”  a fost semnat de Alexandru Cumpănașu în 2016. 

Era tot un proiect cofinanțat în proporție de peste 80% din Fondul Social European (FSE) prin POCA, Axa prioritară 1: Administrație publică și sistem judiciar eficiente, în valoare de 31.208.453,94 lei. 

Potrivit descrierii, proiectul își propunea să dezvolte un instrument de monitorizare și evaluare a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale din România și a serviciilor publice descentralizate. Altfel spus, ar fi trebuit să creeze propriu-zis un produs informatic, care să poată fi, ulterior, folosit în administrația publică pentru optimizarea activității sale. 

Începând cu iulie 2018, cele două instituții partenere au început recrutarea experților. Actele necesare depunerii candidaturii au fost CV format Europass semnat pe fiecare pagina, în original, o copie CI/BI a candidatului (semnată de acesta) și „documentele doveditoare ale studiilor și experienței/expertizei declarate în CV” respectiv copiile diplomelor de studii, adeverințelor de lucru, recomandări și alte documente doveditoare – certificate conform cu originalul. 

Inițial au fost deschise trei poziții de experți. Una pentru „Expert pentru definirea elementelor minime de conținut aferente sistemului de monitorizare și evaluare a standardelor de calitate și cost și a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale” și două pentru experți pentru „elaborarea instrumentului informatic propriu-zis”. 

În ambele cazuri, ghidul de candidatură prevede în mod expres că este nevoie de studii superioare. Pentru IT-iștii propriu-ziși acestea trebuiau probate cu diplomă de licenţă sau echivalentă. Dar toți candidații trebuiau să facă dovada că dețin cunoștinte de PHP, MySQL, HTML, CSS, Javascript și alte limbaje de programare.

Într-un comunicat remis presei miercuri, reprezentanții SNSPA arată că în cadrul acestui proiect, și-ar fi desfășurat activitatea aproximativ 180 de experți, pe parcursul duratei sale.

Facsimil dintr-un document depus de Alexandru Cumpănașu la Biroul Electoral Central în 22 septembrie 2019, pentru candidatura la Președinția României. În document, candidatul arată că deține studii medii.

Expert-profesor

Dar asta nu e tot. 
Între anii 2008-2016, Alexandru Cumpănașu a fost invitat la activitățile Colegiului Național de Afaceri Interne (CNAI), înființat în cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”. 

Rolul acestuia era de a pregăti în domeniul afacerilor interne angajații Ministerului Afacerilor Interne, printre altele. Așadar, chiar dacă Cumpănașu nu a semnat un contract de angajare cu MAI, a predat în cadrul Colegiului, potrivit unui răspuns al CNAI la solicitarea PressOne

El instruia în materia „integritatea – element esențial în procesul reformei domeniului justiție și afaceri interne”. 

PressOne a mai relatat că Alexandru Cumpănașu a copiat site-ul Coaliției Naționale pentru Modernizarea României, organizație pe care o conduce, după site-ul SRI. În aceeași zi, site-ul Coaliției a fost suspendat.

În octombrie, 2017, tot Alexandru Cumpănașu a realizat pentru Realitatea TV o ediție a emisiunii sale, Ambasador România, în care a deviat de la orice regulă jurnalistică, aducându-i laude deșănțate ministrului de atunci al Cercetării și Inovării, Lucian Georgescu, invitat în emisiune.

PressOne a dezvăluit că, în același timp, ONG-ul lui Alexandru Cumpănașu depusese o aplicație prin care să devină partener al Ministerului Cercetării în două proiecte europene.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter perntru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...